Hollywood Sinemasında OryantalizmOlgusuna Bir Bakış: Hidalgo (2004) Örneği

Bu çalışmada, Hollywood sineması filmlerinden biri olan Hidalgo (2004) filmi üzerinden "oryantalizm" olgusu incelenecektir. Çalışmanın amacı, oryantalizmin tarihsel ve epistemolojik yapısını ele almak ve bu birikimi, seçilen filmde yer alan oryantalist söylem pratikleri üzerinden incelemektir. Bu amaç kapsamında, ilk olarak oryantalizm olgusu ile ilişkili olan "kimlik" ve "temsil" kavramları incelenmektedir. Oryantalizm kavramını kuramsal bir yapıya yerleştirdiği kabul gören Edward W. Said'in düşünceleri bu incelemenin temelini oluşturmaktadır. Daha sonra, oryantalist söylem bağlamında kısaca Hollywood sinemasına değinilmektedir. Son olarak, Hollywood yapımlarından biri olan Hidalgo (2004) filmi eleştirel söylem çözümlemesi bağlamında incelenerek, bu filmdeki oryantalist söylemlerin sorgusu yapılmaktadır. Yapılan çalışma ile Batı'nın yüzyıllar önce yarattığı oryantalist söylemlerin 2000 yılı sonrası Hollywood sinemasında devam ettiği sonucuna varılmıştır.

An Overview of the OrientalismConcept in Hollywood Cinema: Analysis of Hidalgo (2004)

In this study, the concept of "orientalism" will be analyzed through one of the Hollywood movies, Hidalgo (2004). The aim of this study is to discuss the historical and epistemological structure of orientalism in detail and analyze the data through the orientalist discourse that the movie embodies. In terms of this aim, the concepts of "identity" and "representation" will be studied as related concepts to orientalism in the first place. This study is based on the views of Edward W. Said who has been accepted to have established a theoretical structure for the concept of orientalism. Afterwards, Hollywood cinema will be mentioned briefly in terms of orientalist discourse. In conclusion, as one of the examples of Hollywood cinema, Hidalgo (2004) will be analyzed under the orientalist discourse reviewed in the context of critical discourse analysis. With this study, it has been concluded that the orientalist discourse created by the West centuries ago still continues to exist in Hollywood cinema after the year 2000.

___

  • Abisel, Nilgün (1995). Popüler Sinema ve Türler. şstanbul: Alan.
  • Akbulut, Hasan (2005). "Anlatı Bizi Nasıl Kurar?: Ararat'da Anlatı, Anımsama ve Kimlik." Kültür ve iletişim, 8(1): 91-126.
  • Atabek, Ümit (2007). "Söylem Çözümlemesi." Medya Metinlerini Çözümlemek. Gülseren endur Atabek ve Ümit Atabek (der.) içinde. Ankara: Siyasal. 151-163.
  • Barbier, Frédéric ve Catherine B. Lavenir (2001). Diderot'dan şnternete Medya Tarihi. İstanbul: Okuyan Us.
  • Dijk, Teun Van (2003). "Söylem ve İdeoloji Çokalanlı Bir Yaklaşım." Söylem ve İdeoloji. Barış Çoban ve Zeynep Özarslan (der.) içinde. İstanbul: Su.
  • Erdoğan, İrfan (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi. Ankara: Erk.
  • Erkan, Hilal (2009). Hollywood Sinemasında Oryantalizm. İstanbul: Kırmızı Kedi.
  • Fairclough, Norman (2003). "Dil ve İdoloji " Söylem ve İdeoloji. Barış Çoban ve Zeynep Özarslan (der.) içinde. İstanbul: Su.
  • Gönen, Metin (2012). Hollywood Sineması. İstanbul: Es.
  • Hall, Stuart (1998a). "Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etkinlikler" Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi. Anthony D. King (der.) içinde. Ankara: Bilim Sanat. 39-61.
  • Hall, Stuart (1998b). "Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etkinlikler" Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi. Anthony D. King (der.) içinde. Ankara: Bilim Sanat. 63-96.
  • Jansson, David R. (2003). "Internal Orientalism In America: W.J. Cash's The Mind of the South and the Spatial Construction of American National Identity". Political Geography. 22. DOI: 10.1016/S0962-6298(02)00098-7. Erişim Tarihi: 20.12.2015.
  • Kırel, Serpil (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi.
  • Kollin, Susan (2010). "Remember, You're The Good Guy: Hidalgo, American Identity And Histories of the Western". Amerikan Studies. 51. http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/american_stu dies/v051/51.1-2.kollin.pdf Erişim Tarihi: 20.12.2015.
  • Lewis, Reina (2006). Oryantalizmi Yeniden Düşünmek. Çev., Aytemiz, Beyhan U. ve Başlı, eyda. İstanbul: Kapı.
  • Mıhçıoğlu, Murat (2001). "Oryantalizmi Aşmak". Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler. Derman, Deniz (der.) içinde. İstanbul: Bağlam. 131-138.
  • Parla, Jale (1985). Efendilik, Şarkiyatçılık, Kölelik. İstanbul: İletişim.
  • Said, W. Edward (2013). arkiyatçılık. Çev., Ülner, Benar. İstanbul: Metis.
  • Silver, Casey (Yapımcı), Fusco, John (Senarist) ve Johnston, Joe (Yönetmen). (2004). Hidalgo. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Sunar, Lütfi, vd. (2006). " arkiyatçılığı Niçin Yeniden Tartışmalıyız?" Sunar, Lütfi (Der.), Uluslararası Oryantalizm Sempozyumu. şstanbul: şstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültürel ve Sosyal işler Daire Başkanlığı Kültür Müdürlüğü. 27-53.
  • Tutal, Nilgün (2006). Söylemler ve Temsiller. Ankara: Phoenix.