Hareket ve Anlatı: Film Zamanı şçin Çift Yönlü bir Analiz Denemesi

Sinema görgül gerçekliŞe benzer bir imgesel süreklilik sunmaktadır. Bu nedenle, hareket ve zamanla ilgili sorunsalların bir bölümünü varoluşsal düzeyde barındırır. DiŞer taraftan bu sürekliliŞin, zihnin akışına benzer bir serbestliŞi de söz konusudur. Fiziksel dünyanın zamansal ve mekânsal sınırlılıkları filmler için geçerli deŞildir. Bu ise filmsel imgelerin ve onunla var olan anlatının özgünlüŞüdür. O yüzden sinemanın hareketini ve zamanını, onun anlatısal ve düşünsel akışından ayrı tutmamak gerekir. Bu çalışmada, sinemanın deviniminin ve süresinin görünen ve görünmeyen boyutuna ait tartışmalarla birlikte, onun öykü anlatma yetisinin zamansallıkla kesiştiŞi noktalar da ele alınmıştır. Böylece film zamanının bütünlüklü bir görünüşünü sunmak hedeflenmiştir

Movement and Narration: A Two-Way Analysis Trial for Movie Timee

Cinema provides an imaginary continuity similar to the empirical reality. Therefore, it ontologically harbours some problematiques related to the movement and time. On the other hand, this continuity has an exemption similar to the mental flow. Temporal and spatial limits of the real world is not valid for movies. This is the originality of cinematographic image and narrative that is existing with it. Thus, movement and the time of cinema should not be separated from its narrative and intellectual flow. In this study, in addition to the discussions about the visible and invisible realities of the movement and time of cinema, the intersected points between its storytelling and temporality are also addressed. In this way, this article aims to provide a complete view of movie time.

___

  • Aristoteles (1996). "Fizik." Zaman Kavramı. Saffet Babür (der.) içinde, Çev., Saffet Babür. Ankara: şmge. 9-42.
  • Aristoteles (2006). Poetika. Çev., şsmail Tunalı. şstanbul: Remzi.
  • Armes, Roy (2011). Sinema ve Gerçeklik: Tarihsel Bir şnceleme. Çev., Zeynep Ö. Barkot. şstanbul: Doruk.
  • Augustinus (1996). "ştiraflar." Zaman Kavramı. Saffet Babür (der.) içinde, Çev., Saffet Babür. Ankara: şmge. 9-42.
  • Baker, Ulus (2011). Beyin Ekran. şstanbul: Birikim.
  • Balázs, Bela (2013). Görünen şnsan. Çev., Oya Kasap. şstanbul: Say.
  • Bazin, Andre (1985). Sinema Nedir?. Çev., şbrahim Oener. Ankara: Sistem.
  • Bazin, Andre (2011). Sinema Nedir?. Çev., şbrahim Oener. şstanbul: Doruk.
  • Bergson, Henri (1959). Düşünce ve Devingen. Çev., Miraç KatırcıoŞlu. şstanbul: Maarif.
  • Bergson, Henri (1986). Yaratıcı Tekâmül. Çev., Oekip Tunç. şstanbul: Milli EŞitim Basım Evi.
  • Bìro, Yvette (2011). Sinemada Zaman: Ritmik Tasarım; Türbülans ve Akış. Çev., A. Ceren Altunkanat. şstanbul: Doruk.
  • Bonitzer, Pascal (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar. Çev., şzzet Yaşar. şstanbul: Metis.
  • Bordwell, David ve Thompson, Kristin (2008). Film Sanatı. Çev., Ertan Yılmaz ve Emrah S. Onat. Ankara: De Ki.
  • Cevizci, Ahmet (2009). Felsefe Tarihi. şstanbul: Say.
  • Chatman, Seymour (2009). Öykü ve Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı. Çev., Özgür Yaren. Ankara: De Ki.
  • Cubitt, Sean (2004). The Cinema Effect. Massachusetts / USA: The MIT Press.
  • Deleuze, Gilles (1997). Cinema 2: Time-Image. Çev., Hugh Tomlinson ve Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, Gilles (2014). Sinema 1: Hareket-şmge. Çev., Soner Özdemir. şstanbul: Norgunk.
  • Eco, Umberto (1995). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti. Çev., Kemal Atakay. şstanbul: Can.
  • Elias, Norbert (2000). Zaman Üzerine. Çev., Veysel Atayman. şstanbul: Ayrıntı.
  • Fischer, Ernst (1990). Sanatın GerekliliŞi. Çev., Cevat Çapan. Ankara: Verso ve şmge.
  • Genette, Gérard (2011). Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme. Çev., Ferit B. Aydar. şstanbul: BoŞaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Gombrich, Ernst H. (2011). Sanatın Öyküsü. Çev., Erol Erduran ve Ömer Erduran şstanbul: Remzi.
  • Gönen, Metin (2008). Paradoksal Sanat Sinema. şstanbul: Versus.
  • Gunning, Tom (2013). "Atraksiyon(lar) Sineması: Erken Dönem Sinema, Seyircisi ve Avangart."Çev., Özgür Yaren. Sinecine 4(2): 145-153.
  • Heidegger, Martin (2001). Zaman ve Varlık. Çev., Deniz Kanıt. Ankara: A.
  • Kılıç, Levent (2012). FotoŞraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost.
  • Lawson, John H. (1994). "Zaman ve Mekan." Çev., Yalçın Demir. Filmde Zaman ve Mekan Üzerine. Yalçın Demir (der.) içinde. Eskişehir: Turkuaz. 19-35.
  • Metz, Christian (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. Çev., OŞuz Adanır. şstanbul: Hayalperest.
  • Murphet, Julian (2005). "Narrative Time." Narrative and Media. Fulton, Huisman, vd. (der.) içinde. New York: Cambridge University Press. 60-73.
  • Ricoeur, Paul (2012). Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenişi (Zaman ve Anlatı 3). Çev., Mehmet Rifat. şstanbul: Yapı Kredi.
  • Ricoeur, Paul (2011). Zaman-Olayörgüsü-Üçlü Mimesis (Zaman ve Anlatı: 1. Çev., Mehmet Rifat ve Sema Rifat. şstanbul: Yapı Kredi.
  • Sartre, Jean-Paul (2008). Bulantı. Çev., Selâhattin Hilâv. şstanbul: Can.
  • Tarkovski, Andrey (2009). "Eski Rusya'da ve Yeni SSCB'de Sanatçı (Röportaj)." Oiirsel Sinema-Andrey Tarkovski . John Gianvito (der.) içinde, Çev., Ebru Kılıç. şstanbul: Agora. 19-38.
  • Todorov, Tzvetan (2008). Poetikaya Giriş. Çev., Kaya Oahin. şstanbul: Metis.