Ölümün İnkâr Tezi Bağlamında Garip Bir Koleksiyoncu Filminin Göstergebilimsel Çözümlemesi

Ölüm, en temelde biyolojik bir olgu iken toplumsal açıdan sosyolojik bir olgudur. Bireyler hayati faaliyetlerinin sona ereceğine dair kesin bir bilgiye sahibi olmakla birlikte ölüm gerçeğini hayatlarına uyarlama noktasında zorlanabilmektedirler. Kişiler, ölüm gerçeğiyle yüzleşebilmek yerine bilinçaltlarında baskılanma yaşayarak bu durumla mücadele edebilmek adına bir takım savunma mekanizmalarına başvurmaktadır. Victor Florian ve Mario Mikulincer (2004) gibi varoluşçu bazı psikologların belirttikleri üzere bireylerin ölümlü olduklarına dair farkındalık geliştirmelerinin yarattığı sarsıcı korkular, ölümün bir gerçek olduğunun inkâr edilmesiyle birlikte ölüme dair düşüncelerin baskılanmasına sebep olabilmektedir. Antropolog Ernest Becker’ın da ifade ettiği gibi kişiler çoğunlukla ölüme yükledikleri önemi azaltmaya yönelik eğilimler gösterebildikleri gibi ölüm olgusundan uzak durma eğilimleri de gösterebilmektedirler. Bu çalışmada amaç; Becker’in ölümün inkâr tezi bağlamında, Saussure ve Peirce’in göstergebilimsel yöntemleri kapsamında Garip Bir Koleksiyoncu (1991) filmindeki dilsel, görüntüsel, belirtisel ve simgesel göstergelerle anlam ilişkisini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada ölümün inkâr tezi ile göstergebilimsel çözümleme yöntemi bir arada kullanılarak inceleme yapılmıştır. Göstergebilime yakından baktığımızda yapısalcı dil çalışmaları temellendirdiğini görmekle birlikte göstergeler üzerinden anlamlandırma çabalarının amaçlandığını görürüz. Bu bağlamda sosyal bilimler disiplininde uygulanan bir yöntem olması dolayısıyla çalışmada Garip Bir Koleksiyoncu filminde yer alan göstergelerin tanımlanması ve çözümlenmesi amaçlanmıştır. Garip Bir Koleksiyoncu filminin bu çalışmada seçilmesinin temel sebebi Türkiye’de modernite sonrasında sosyal yapı içerisinde yer alan korku ve bunalımları sorgulayarak ölüm ve hayatın anlamını varoluşçu sorunlar üzerinden değinmesiyle birlikte filmi şekillendiren sembollerin sıklıkla kullanılması ve göstergeler ile düşünceleri anlamlandırma biçimlerinin filmde yoğun bir şekilde yer almasıdır. Çalışmanın Becker’in ölümün inkâr tezi kapsamında değerlendirilmeye alınmasının nedeni ise filmde ölümün varlığının hatırlanması ve karşılaşılmasından hoşnut olmayan, onu ötelemeye çalışarak reddeden modern insan tipolojilerinin anlatılmasıdır. Çalışmanın sonuçları arasında filmde yer alan dilsel ve belirtisel göstergelerin, yönetmenin tercihleri doğrultusunda belirli bir amaca hizmet ettiği gözlemlenmiştir. Çalışmanın sonuç kısmında da açıklandığı üzere filmde yer alan sahnelerin toplumsal ikili zıtlıklar üzerine kurulduğu tespit edilmiştir. Bu durum temel olarak ölüm ve yaşam temalarının birbirinin zıddı olarak sunulması üzerinden değerlendirilmiştir.

Semiotic Analysis of the Movie A Strange Collector in the Context of Death Denial Thesis

While death is the most current biological phenomenon, it is a phenomenon at the social level. Although it has a definite impact on whether development is vital or not, it may be difficult for them to adapt the reality of death to their lives. Instead of facing the reality of death, the person becomes subconsciously suppressed and resorts to a defense group instead of the strength to combat this situation. As some existential psychologists such as Victor Florian and Mario Mikulincer (2004) point out, the shocking fears created by permanent developments about mortality can cause death to be under unbearable pressure, along with the denial of its real existence. As anthropologist Ernest Becker stated, people may show trends towards important developments that they attribute to large numbers of deaths, and they may also tend to stay away from the phenomenon of death. The aim of this study is; In the context of Becker's death denial thesis, within the scope of Saussure and Peirce's semiotic methods, it is to reveal the meaning relationship with the linguistic, visual, indexical and symbolic signs in the movie A Strange Collector (1991). In this study, the film was analyzed using the death denial thesis and the semiotic analysis method together. When we look closely at semiotics, we see that it is based on structuralist language studies and aims to make meaning through signs. In this context, since it is a method applied in the discipline of social sciences, the study aims to define and analyze the indicators in the movie Garip Bir Collector. The main reason why the film A Strange Collector was chosen in this study is that it questions the fears and depressions in the social structure after modernity in Turkey and touches upon the meaning of death and life through existential problems, as well as the frequent use of symbols that shape the film and the intense use of symbols and ways of giving meaning to thoughts in the film. The reason why the study is evaluated within the scope of Becker's death denial thesis is that the modern human typologies, who are not happy with remembering and encountering death and rejecting it by trying to postpone it, are depicted in the film. Among the results of the study, it was observed that the linguistic and symbolic indicators in the film served a certain purpose in line with the director's preferences. As explained in the conclusion of the study, it was determined that the scenes in the film were based on social binary oppositions. This situation has been evaluated mainly by presenting the themes of death and life as opposites of each other.

___

  • Aıken, Lewis R., (1991). Dying, Death, and Bereavement. Massachussets; Pepperdine University.
  • Andrew, J. D. (2000). Sinema Kuramları. (Çev. İ. Şener.) İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Bağder, D. Ö. (1999). Sinema Göstergebilimi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 142-152.
  • Balein, G. N. (2009). Factors Associated with Good Death. Asian Bioethics Review, 1 (3), 252-258.
  • Baudrillard J. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bauman, Z, (2012). Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilis, A. E. (2017). Tarihsel Süreçte Ölüm Algısı ve Sinemada Ölüm:“The Bucket Lıst” Filmi Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 296-312.
  • Burcu, E. & Akalın, E. (2008). Ölüm Olgusu Üzerine Sosyolojik Tartışmalar. Türkiyat Araştırmaları, (8), 29-54.
  • Büker, S. (2010). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • E. Becker. (2019). The Denial of Death. Free Press. New York
  • Elias, N. (2000). Uygarlık Süreci Cilt 1. (Çev. E. Ateşman) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Freud, S. (1992). Endişe. (Çev. L. Özcengiz.) İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Gorer, J. (1955). Death, Grief and Mourning in Contemporary Britain. G. Gorer (Ed.), The Pornography of Death (ss. 169-175) içinde. London: Cresset Press.
  • Hökelekli, H. (2008). Ölüm, Ölüm Ötesi Psikolojisi ve Din. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Karaca F. (2000). Ölüm Psikolojisi. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Karaca K (2008). Din ile Sinema, Genç Yaklaşım Dergisi, (51), 48-49.
  • Mangır, M., Aral, N., & Baran, G. (1992). Yurtlarda Kalan Üniversite Öğrencilerinin Sigara ve Alkol Kullanımlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Monaco, J. (2000). Bir Film Nasıl Okunur? (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Pecchinenda, G. (2007). The Genome and the Imaginary: Notes on the Sociology of Death and the Culture of Immortality. International Review of Sociology, 17 (1), 167-185
  • Veblen, T. (2007). The Theory of the Leisure Class. 1899. Edited by Martha Banta.
  • Wahl, C. W. (1959). The Fear of Death in: The Meaning of Death ed. H. Feifel.