ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞI VE İNTERNET OYUNLARI OYNAMA BOZUKLUĞU DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yapılan bu çalışmanın amacı; Ortaöğretim öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve internet oyunları oynama bozukluğu düzeylerinin incelenmesini amaçlamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 yılında Yozgat ve Batman ilinde öğrenimine devam eden 295 lise öğrencisi oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılırken Öğrencilerin oyun bağımlılığı ve internet oyunları oynama bozuklukları düzeylerini belirlemeye ait bilgiler ‘‘Oyun Bağımlılığı Ölçeği’’ ve ‘‘İnternet Oyunu Oynama Bozukluğu ölçeği’’ ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel işlemleri için SPSS paket programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet, oyun oynama yılı ve oyun oynama saati değişkenlerine göre lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı ve internet oyunları oynama bozukluğu düzeylerinde istatistiksel olarak anlamsal farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.05). Sınıf, eğlence aracı olarak görme ve günlük öğün sayısı değişkenlerine göre ise lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı ve internet oyunları oynama bozukluğu düzeylerinde istatistiksel olarak anlamsal farklılıklar tespit edilmemiştir (p>0.05).

___

  • Aktaş, B. ve Bostancı, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • Arıcak, O. T., Dinç, M., Yay, M. ve Griffiths M. D. (2019). İnternet oyun oynama bozukluğu ölçeği kısa formunun (İOOBÖ9-KF) Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Addicta: The Turkish Journal on Addictions,6 (1),
  • Arslan, A. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeyleri ve şiddet eğilimlerinin belirlenmesi. Journal of Computer and Education Research, 8 (15), 86-113. DOI:10.18009/jcer.652390.
  • Ayhan, B. ve Köseliören, M. (2019). İnternet, online oyun ve bağımlılık. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 6(1), 1-30.
  • Bağcı, H., & Albayrak Özer, E. (2021). Lise öğrencilerinin çevrimiçi oyun tercihleri ile çevrimiçi oyun oynama bozuklarının incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 431-446. DOI: 10.18009/jcer.872685.
  • Baysak, E., Kaya, F. D., Dalgar, I., & Candansayar, S. (2016). Online game addiction in a sample from Turkey: Development and validation of the Turkish version of game addiction scale. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 26(1), 21-31. DOI: 10.5455/bcp.20150502073016
  • Cihan, B. B. ve Ilgar, E. A. (2019). Dijital spor oyunlarının sporcular üzerindeki etkilerinin incelenmesi fenomenolojik bir çözümleme. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 171-189.
  • Dursun, A., & Eraslan-Çapan, B. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve psikolojik ihtiyaçlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 128-140. DOI: 10.17679/inuefd.336272
  • Chou, C., Condron, L. A. ve Belland, J. C. (2005). Review of the research on internet addiction. Educational Psychology Review. 17, No. 4.
  • Feng, W., Ramo, D., Chan, S. ve Bourgeois, J. (2017). Internet gaming disorder: Trends in prevalence 1998–2016. Addictive Behaviors. 75:17-24.
  • Gedik, Ş., Şimşek, H., & İnce, T. (2021). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve obezite ilişkisinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 35(3), 311-320. DOI: 10.5505/deutfd.2021.55822
  • Gökçearslan, Ş. ve Durakoğlu, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(14), 419-435.
  • Göymen, R. ve Tuncay, A. Y. A. S. (2019). Akıllı telefon bağımlılığı ve oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 36-52.
  • Griffiths M. D. (2008). Diagnosis and management of video game addiction. Direct Addict Treat Prevent. 12: 27- 41.
  • Güvendi, B., Demir, G. T. ve Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T. ve Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European psychiatry, 23(3), 212–218.
  • Kiraly, O., Griffiths, M. D. ve Demetrovics, Z. (2015). Internet gaming disorder and the DSM-5: conceptualization, debates and controversies. Curr Addict Rep 2: 254–62
  • Kiraly, O., Nagygyörgy, K., ve Griffiths M. D. (2014). Problematic online gaming. (Rosenberg ve Federe edit) Behavioral addictions, criteria, evidence and treatment, Academic Press, 61-97.
  • Kurt, A. A., Dogan, E., Erdogmus, Y. K. ve Emiroglu B. G. (2018). Examining computer gaming addiction in terms of different variables. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 10(1), 029–040.
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D. ve Pontes, H. M. (2017). Chaos and confusion in DSM-5 diagnosis of internet gaming disorder: Issues, concerns, and recommendations for clarity in the field. J Behav Addict, 6: 103–9.
  • Lee, S. Y., Lee H. K. ve Choo, H. (2017). Typology of internet gaming disorder and its clinical implications. Psychiatry Clin Neurosci. 71(7): 479-491.
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (1998). The relationship between social connectedness and anxiety, self-esteem, and social identity.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M. ve Peter, J. (2009). Development and validation of a Game Addiction Scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.
  • Pontes, H. M. ve Griffiths, M. D. (2015). Measuring DSM-5 Internet gaming disorder: Development and validation of a short psychometric scale. Comput Human Behav. 45: 137-43.
  • Savcı, M. ve Aysan, F. (2017). Teknolojik bağımlılıklar ve sosyal bağlılık: İnternet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının sosyal bağlılığı yordayıcı etkisi. Düşünen Adam, 30(3), 202-216.
  • Şahin, C. ve Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Şimşek, B. (2020). E-sporcuların Oyunlarda Harcadıkları Zamanla Obezite Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gedik Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Şimşek, B., İşlen, T. ve Dalay, Y. (2022). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin covid 19 sürecinde dijital oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630- 631X) 8(64): 1830-1839
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. California: Pearson
  • Van Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Van den Eijnden, R. J., Vermulst, A. A. ve van de Mheen, D. (2012). Video game addiction test: validity and psychometric characteristics. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(9), 507-511.
  • Wan, C. S. ve Wen-Bin Chiou, W. B. (2013). Ergenler internet oyunlarına neden bağımlılar: tayvan’da bir mülakat çalışması. Toplum Bilimleri. 7, 14, 411- 418.
  • Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology & Behavior, 1, 237-244. DOI: doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237