Reflections on Parmenides' monism

Bu makalede, Parmenidesin Varlık anlayışını incelemeye teşebbüs ediyorum, yani esti kavramını ve onun tüm bir monistik bakış içerisindeki temel fonksiyonunu. Bu bağlamda, einai ve noeinın özdeşliğini, esti ve aletheia arasındaki içsel bağlantıları ve aynı zamanda Parmenidesin logos kavramıyla neyi kastettiğini de tartışıyoruz. Ayrıntılı bir şekilde, Parmenides monizminin son derece kendine has bir karaktere sahip olduğunu, çünkü Onun tek bir devasa varolan şeyden değil de, bizzat Varlığın herşeyin esası ve temeli olarak biricikliğinden bahsettiğini öne sürüyorum. Bu anlamda, o, maddi-olmayan monizm olarak, ve aynı zamanda ontik-olmayan monizm olarak nitelendirilebilir. O, ayrıca, bir özdeşlik felsefesi ihtiva etmektedir, yani Varlık hakkında yalnızca özdeşlik cümleleri kurulabileceği görüşü. Parmenidesin esti üzerine mülahazalarını bir varolan ile Varlık arasındaki ontolojik fark açısından yorumlamanın mümkün olduğu tezini geliştirmeye çalışıyorum. İddia edilebilirse, söz konusu ontolojik ayrıma Parmenidesin esti ile çokluk ve değişim arasında kurduğu zıtlık karşılık gelmekte, beriki saf varlıkla (to eon), öteki ise varolmayanla (to me eon) özdeşleştirilmektedir.

Parmenides in monizmi üzerine düşünceler

In this article, I attempt at exploring Parmenides understanding of Being, that is, the notion of esti, and the basic function of esti in his overall monistic vision. I also discuss, in this context, the identity of einai and noein, the internal connections between esti and aletheia as well as what he means by the concept of logos. I argue in detail that Parmenides monism has a very peculiar character in that he does not speak about one big single entity, but about the uniqueness of Being itself as the ground of all things in the cosmos. In that sense, one can qualify it as non-material monism and, at the same time, as non-ontical monism. But it also contains an identity philosophy, that is, the view that Being can only be spoken of in terms of identity statements. I try to develop the thesis that it is possible to interpret Parmenides reflections on esti with respect to the difference between Being itself and a being, (the ontological difference) which, arguably, corresponds to the way Parmenides contrasts esti vis-à-vis plurality and change, while identifying the former with pure being (to eon) and the latter with non-being (to me eon).

___

  • Aristotle. The Basic Works of Aristotle, ed. Richard McKeon (New York: Random House, 1941).
  • – Metaphysics, trans. H. Tredennick, 2 vols., Loeb C. Library (Harvard University Press, 1933).
  • Avicenna. The Metaphysics of the Healing, trans. Michael Marmura (Provo, Utah: Brigham Young University Press, 2005).
  • Cohen, S. Mark, Curd P., and Reeve C.D.C (ed.). Readings in Ancient Philosophy, 4th ed., (Cambridge: Hackett Publishing, 2011).
  • Cordero, Nestor-Luis. By Being It Is: The Thesis of Parmenides, trans. D. Livingstone (Las Vegas: Parmenides Publishing, 2004).
  • Gallop, David. Parmenides of Elea (Toronto: University of Toronto Press, 1984). Heidegger, Martin. Parmenides, trans. A. Schuwer and R. Roycewicz (Indianapolis: Indiana University Press, 1998).
  • –“Heidegger’s Last Seminar” (1973), trans. I. Thompson, available at www.unm.edu/~ithompson /heid_trans01.html.
  • Henn, Martin. Parmenides of Elea: A Verse Translation with Interpretative Essays and Commentary to the Text (Westport: Praeger Publishers, 2003).
  • Kahn, Charles. “The Greek Verb To Be and the Concept of Being”, Foundations of Language, 2, 1966, pp. 245-65.
  • – “The Thesis of Parmenides”, The Review of Metaphysics, 22, 1969, pp. 700-24. Kenny, Anthony. Ancient Philosophy (Oxford: Clarendon Press, 2004).
  • Luchte, James. Early Greek Thought: Before the Dawn (New York: Continuum, 2011). Palmer, John. Parmenides and Presocratic Philosophy (Oxford: Oxford University Press, 2009).
  • – “Parmenides”, available at http://plato.stanford.edu/entries/parmenides/ Plato. Sophist, trans. Nicholas P. White (Indianapolis: Hackett Publishing, 1993).
  • – Plato’s Parmenides, trans. S. Scolnicov (Berkeley: University of California Press, 2003).
  • Sedley, David. “Parmenides”, in Routledge Encyclopedia of Philosophy, Version 1.0, London and New York: Routledge, 1998).
  • Schaffer, Jonathan. “From Nihilism to Monism”, Australasian Journal of Philosophy, vol. 85, no. 2, pp. 175-191, 2007.
  • Spinoza, Benedict de. Ethics, trans. E. Curley (London: Penguin Classics, 1996).