Devletin İki Yüzü: Anti-Paternalizm ve Pastoral İktidar

İyiye dair kanının her politik eyleme eşlik etmekte olduğu politika felsefesinin temel iddialarından biri olarak öne çıkar. Bu anlamda her politik eylem, iyinin bilgisine yani iyi yaşamın ya da iyi toplumun bilgisine bir yönelimi de beraberinde getirir. İktidarın, söz konusu bağlamda devletin, özünde bir tahakküm biçimi olarak düşünülmesinin meşruluğu kadar bireyin eylemlerini yönlendiren bir ilişki biçimi olduğunu iddia etmek de mümkündür. Bu çalışmada paternal ve pastoral iktidarlar arasındaki ilişkiden hareketle devletin değişmez bir ikili iktidar yapısına sahip olduğunu gösterilmeye; daha fazla devlet iddiasını taşıyan paternalist iktidar tekniği ile daha az devlet iddiasını taşıyan pastoral teknik arasında nasıl bir ilişki olduğu John Locke, Gerald Dworkin ve Michel Foucault’un tespitleri üzerinden serimlenmeye çalışılacaktır.

The State as a Janus-Faced Structure: Anti-Paternalism and Pastoral Power

The claim that “the good accompanies every political action” stands out as one of the basic claims of politicalphilosophy. In this sense, every political action brings along the knowledge of the good, that is, the inclinationtowards the knowledge of the good life or the good society. It is possible to claim that there is a kind of arelationship directing the deeds of the individual as much as the validity of consideration of the government, inthis context, the state as a way of domination in itself. In this study, starting from the relationship betweenpaternal and pastoral powers, it will be attempted to show that the state has an invariable dual power structure.The relationship between the paternalist power technique with more state claims and the pastoral techniquewith less state claims will be tried to be laid on the evaluations of John Locke, Michel Foucault and GeraldDworkin.

___

  • BERLIN, I. (2002). Two Concepts on Liberty. In H. Hardy (Ed.), Liberty: Incorporating Four Essays on Liberty.
  • DWORKIN, G. (1971). Paternalism. In R. A. Wasserstorm (Ed.), Morality and Law (pp. 107-126).
  • FOUCAULT, M. (1981). Omnes et Singulatim: Towards a Criticism of Political Reason. In S. M. McMurrin (Ed.), Tanner Lectures in Human Values. Salt Lake City: University of Utah Press.
  • GRILL, J. H. a. K. (2018). Introduction The Routledge Handbook of the Philosophy of Paternalism: Routledge.
  • HOBBES, T. (1996). Leviathan (R. Tuck Ed.): Cambridge University Press.
  • LOCKE, J. (1980). Second Treatise of Government: Hackett Publishing Company.
  • MACHIAVELLI, N. (2007). Discourses On The First Decade Of Titus Livius. United States: Dover.
  • MARX, K. (1843). The Jewish Question Collected Works: Karl Marx, Frederick Engels (Vol. III (1843-1844)).
  • MILL, J. S. (2015). On Liberty, Utilitarianism and Other Essays (F. R. Mark Philp Ed.).
  • NOZICK, R. (1974). Anarchy, State And Utopia. USA: Basic Books.
  • OKTAR, S. Ü. (2007). Kadın Sorunu Açısından Bir Felsefe Tarihi Okuması. (masters), Kocaeli University, Kocaeli.
  • PETERS, F. E. (1967). Greek Philosophical Terms: A Historical Lexicon. New York: New York University Press.
  • PLATO. (1961). Laws Volume: I (R. G. Bury, Trans.). UK: William Heinemann Ltd.
  • PLATO. (1997). Complete Works. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • STRAUSS, L. (1988). What is Political Philosophy and Other Studies. Chicago: The University of Chicago Press.