Pierre Bourdieu’nun Kültür Sosyolojisi ve Toplumsal Değişim İhtimali

Bu makale kültür sosyolojisi bağlamında Pierre Bourdieu’nun toplumsal değişim üzerine fikirlerini eleştirel olarak analiz eder. Bu analiz etrafında Bourdieu’nun toplumsal değişimi kültür sosyolojisine nasıl yerleştirdiğini ortaya koyar ve onun toplumsallıktaki değişime dair kuramsal olanaklarını ve sınırlılıklarını gösterir. Bu açıdan, Bourdieu’nun kültür sosyolojisi nesnel toplumsal koşullar ve yapılar karşısında faillere aktif bir rol yükleyerek, toplumsalıkta değişime alan açmak için failliği kültür analizine dahil ettiği, fakat onun faillik üzerine fikirleri toplumsallığın değişiminin kapsamını sınırladığı iddia ediliyor. Buna bağlı olarak, çalışma Bourdieu’nun toplumsal üzerine genel kuramsal prosedürlerini ve fikirlerini eleştirel bir biçimde analiz ederek, onun kültür sosyolojisinde toplumsal değişimin olanaklarını ve sınırlılıklarını ortaya koyar.

Pierre Bourdieu’s Theory of Culture and the Possibility of Social Change

This article critically analyzes Pierre Bourdieu’s ideas on the social change in the context of his sociology ofculture. Around this analysis the study presents how Bourdieu places social change in his sociology of cultureand shows his theoretical possibilities and limitations about the change within the social. Thus, it is claimedthat Bourdieu’s sociology of culture inserts the agency into the cultural analysis to open a space for the changewithin the social through assigning an active role to the agents vis-a-vis objective social conditions andstructures, however, his ideas on agency delimits the scope of change in the social. Correspondingly, the studysets forth the possibilities and limitations of theory of social change in Bourdieu’s sociology of culturecritically by means of examining his general theoretical procedures and ideas on the social.

___

  • ADORNO, T., & Horkheimer, M. (2002). Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments. Stanford: Stanford University Press.
  • ALTHUSSER, L.(2014). On the Reproduction of Capitalism: Ideology and Ideological State Apparatuses. London: Verso.
  • BOURDIEU, P. (1990). The Logic of Practice. Stanford: Stanford University Press.
  • BOURDIEU, P. (1991). Language and Symbolic Power, Cambridge: Polity Press.
  • BOURDIEU, P. (1993). The Field of Cultural Production. New York: Columbia University Press.
  • BOURDIEU, P. (1995). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
  • BOURDIEU, P. (1996). Distinction. New York: Routledge.
  • BOURDIEU, P. (1998). Practical Reason: On the Theory of Action. Stanford: Stanford University Press.
  • BUTLER, J. (1997). The Psychic Life of Power. California: Stanford University Press.
  • CERTEAU, M. (1988). The Practice of Everyday Life. Berkeley, Los Angeles: University of California Press.
  • DEBORD, G. (1995). The Society of Spectacle. New York: Zone Books.
  • DELEUZE, G., Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • DELEUZE, G., Guattari, F. (2000). Anti-Oedipus. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • FOUCAULT, M. (1977). Discipline and Punishment: The Birth of Prison. New York: Vintage Books.
  • FOUCAULT, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977. New York: Pantehon.
  • GRAMSCI, A. (2003). Selections from the Prison Notebooks. London: Lawrence and Wishart.
  • LEFEBVRE, H. (1991). The Production of Space. Oxford: Blackwell.
  • LEFEBVRE, H. (2008). Critique of Everyday Life. London; New York: Verso.
  • LUKACS, G. (1988). Estetik. İstanbul: Payel Yayınları.
  • LUKACS, G. (1962). The Historical Novel. London: Merlin.
  • LUKACS, G. (1963). The Meaning of Contemporary Realism. London: Merlin.
  • SAUSSURE, F. (1966). Course in General Linguistics. New York: MacgraveHill Book.
  • VOLOSHINOV, V. N. (1973). Marxism and the Philosophy of Language. New York: Seminar Press.