BiR HiPERGERÇEKLiK YENİDEN ÜRETİM SÜRECİ OLARAK MEDYADAKİ ŞİDDET SUNUMUNUN, ŞİDDETİN TOPLUMSAL PRATİĞİNİ NORMALLEŞTİRMESİ
Medyada şiddet sunumu üzerine yürütülen tartışmalar, 20.yüzyılın ilk ve ikinci
yarısında yapılan birtakım medya etki araştırmalarının bulguları üzerinden uzunca bir
dönem sürdürülmüştür. Konuya ilişkin felsefi eksenli kavramsal değerlendirmeler
neredeyse hiç yapılmamış ya da oldukça sınırlı düzeyde kalmıştır. Özellikle kavramsal
düzeyde yürütülen tartışmalar da, başlı başına şiddetin eleştirisi üzerine gerçekleştirilen
kritiklerden oluşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, medyadaki şiddet sunumunu Jean
Baudrillard'ın geliştirdiği kuramsal şiddet kavramları; "simülasyon ve hipergerçeklik" bağlamında felsefi bir tartışmaya da ışık tutacak şekilde irdelemektir. Öte yandan,
medyadaki şiddet sunumuna yönelik getirilen eleştirilerin ontolojik bağlamı yani özsel
gerçekliği de sorgulama konusu yapılmaktadır. Sonuç olarak medya, şiddet kavramıyla
iktisadi pazardaki değeri ölçüsünde ilgilenmektedir. Pazarın hipergerçekliği dünyasında,
sembolik seçkinler diye tanımlanan toplumun ileri gelenleri ve kanaat önderlerinin, teori
ve praksis dolayımında bir üst aklın değil yeknesaklığın timsali olarak şiddetin sembolik
bakımdan yeniden üretiminin birer aktörü oldukları söylenebilir. Dolayısıyla kültürel
seçkinlerin toplumun geniş kesimleriyle aynı kolektif pragmatizmi taşıdığını ifade
etmek mümkündür.
The NORMALISATION OF THE SOCIAL PRACTISE OF VIOLENCE OF THE PRESENTATIN OF VIOLENCE IN THE MEDIA, AS A HYPERREALITY REPRODUCTION PROCESS
The discussions that are being executed on the sociological projection of the
presentation of violence in media,has been maintained for a long period on the findings
of several mediaeffects research that were performed in the first and second half of the
20th century. The philosophical oriented considerations related with the subject are
remained almost undone or remained in a fairly limited level. Also the discussions that
are being carried out especially in a conceptual level, consists of critiques that are
carried out upon the critiques of the violence within itself. The purpose of this study is
to scrutinize the presentation of violence in the media, in a manner to shed light also to
a philosophical discussion, within the context of the conceptual violence concepts;
“simulation and hyperreality” that are developed by Jean Baudrillard. On the other
hand, also the ontological context of the criticisms that were carried out, intended for
the presentation of the violence in the media, namely the essential reality are being in
progress with the issue of questioning. As a result, media is interested with the concept
of violence within the extent of its value in the market. In the hyperreality world of the
market, it can be said that the violence is the actor of reproduction in a symbolic manner
as an exemplar of the prominent figures of the community and the opinion leaders who
are described as the symbolic elites, in the mediation of theory and praxis of not a superior mind but as an exemplar of monotony. Therefore, it is possible to express that
the cultural elites carry the same collective pragmatism with large sections of the
society.
___
- Açıkel, F. (1996). Kutsal Mazlumluğun Psikopatolojisi. Toplum ve Bilim, (76).
http://www.academiya.edu.tr/ (Erişim tarihi:06.11.2015).
- Arda, E. Bakan, İ. Bakan, S. Kemer, B. Kılıçgedik, N. (2003). Sosyal Bilimler El
Sözlüğü (Ed: E.Arda). İstanbul: Alfa Yayınevi, ss.562.
- Baudrillard, J.(2001). Baştan Çıkarma Üzerine (Çev: A. Sönmezay). İstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
- Baudrillard, J.(2002). Simgesel Değiş-Tokuş ve Ölüm (Çev: O.Adanır). İstanbul:
Boğaziçi Üniversitesi Yayın Evi.
- Baudrillard, J.(2004). Tüketim Toplumu (Çev: H.Deliçaylı ve F.Keskin).
İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Baudrillard, J. (2005). Anahtar Sözcükler (Çev: O.Adanır ve L.Yıldırım).
Ankara: Paragraf Yayınevi.
- Baudrillard, J. (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği (Çev:
O.Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Baudrillard, J.(2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri (Çev:
O.Adanır ve A.Bilgin). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
- Baudrillard, J.(2010). Nesneler Sistemi (Çev: O.Adanır ve A.Karamullaoğlu).
İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
- Baudrillard, J.(2012). Neden Her Şey Yok Olup Gitmedi ( Çev: O.Adanır)
İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
- Baudrillard, J.(2013). Üretimin Aynası veya Tarihi Materyalist Eleştiri
Yanılsaması (Çev: O.Adanır). İstanbul Boğaziçin Üniversitesi Yayınevi.
- Baudrillard, J.(2013). Foucoult u Unutmak (Çev: O.Adanır). Ankara: Doğu Batı
Yayınları
- Baudrillard, J.(2014). Simülakrlar ve Simülasyon (9.Baskı). (Çev: O.Adanır).
Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Benjamin, W.(2005). Şiddetin Eleştirisi (Çev: E.Çakmak). İstanbul:Say
Yayınları.
- Dağtaş, B. (2012). Reklamı Okumak (2.Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Gökalp, E. (2012). Kültür ve Toplum. Sosyolojiye giriş (Ed: N.Suğur). Eskişehir:
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, ss.112.
- Halloran, D.J.(1983). Kitle İletişimi Şiddetin Belirtisi mi Yoksa Nedeni mi (Çev:
R.Keleş). Ankara:1983
- Harvey, D. (.2012). Postmodernliğin Durumu: Kültürel Değişimin Kökenleri
(Çev: S.Savran) İstanbul: Metis Yayınları.
- Özer, M ve Özer, Ö.(2010). Pazarda Satışın Öyküsü: Medyada Sunulan Şiddet
Ekonomisi. Medyada şiddet kültürü (Ed: Ö.Özer). Konya: Literatürk Yayınevi, ss.49.
- Özer, Ö. (2004). Yetiştirme Kuramı: Televizyonun Kültürel İşlevlerinin
İncelenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Sennett, R. (2011). Otorite (Çev: K.Durand). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Tekinalp, Ş;Uzun, R.(2004).İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Derin
Yayınları.
- Türkiye Bilimler Akademisi (2011) Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü: Sosyal
Bilimler. Ankara: Yeni Reform Matbaacılık Tic.Ltd.Şti
- Trend, D. (2008). Medyada Şiddet Efsanesi ( Çev: G.Bostancı). İstanbul: Yapı
Kredi Yayınları.
- Zizek, S.(2013). Dünyadaki İsyanların Anlamı (Çev: O.Akınhay).İstanbul:
Agora Kitaplığı.
- Sancar, M.(2006). Modernlikteki Barbarlık-Uygarlıktaki Şiddet. Birikim Dergisi
Güncel Yazılar,http://www.birikimdergisi.com/guncel-yazilar/97/modernliktekibarbarlik uygarliktaki-siddet#.WFfP-1OLSU/ (Erişim tarihi:10.12.2016).
- http://www.felsefe.gen.tr/felsefesozlugu(olumsuzlamanınolumsuzlaması-nedirne-demektir.asp (Erişim tarihi: 25.02.2016).