Enver Tuncalp’in Çocuklar İçin Yazılmış“Manzum Hadisler”iÜzerine Bir İnceleme

Kırk hadis tercümeleriİslâmî Türk Edebiyatının Hz. Peygamber ile ilgili edebî türlerinden birisidir. Kırk hadis olarak adlandırılmasına rağmen eserde yer alan hadis sayılarına göre ba-zen yüz bir veya bin bir hadis şeklinde de yazılabilmektedir. Ara-larında mensur çalışmalar olmakla birlikte bu eserler çoğunlukla manzum çalışmalardır. Klasik dönemde manzum hadis tercümesi türünde birçok eser kaleme alınmasına rağmen Cumhuriyet Dö-nemi ve sonrasında bu türdeki çalışmalar birkaç eserle sınırlı kal-mıştır. Cumhuriyet sonrasında manzum hadis tercümesi türünde eser veren isimlerden birisi de asker şairlerimizden olan Abdullah Enver Tuncalp’tir. “Manzum Hadisler“ isimli Tuncalp’in bu eseri, çocuklar için hazırlanmış; tespit edebildiğimiz, bilinen ilk manzum bin bir hadis tercümesi olması bakımından önemlidir.Çalışmamızda Enver Tuncalp’in hayatı ve edebî kişiliği, ar-dından edebiyatımızda manzum hadis tercümesi geleneği ve bu alanda öne çıkan bazı eserler tanıtılmıştır. Çalışmamızın son kısmında ise makalemize konu olan Tuncalp’in “Manzum Hadisler”adlı eserinden seçilmiş bazı hadislerin tercümeleri, bu hadislerin Arapça metinleri ve tespit edilen hadislerin kaynaklarına yer ver-ilmiştir.

The Research on The Work of Enver Tuncalp Named “Manzum Ḥadīths” That is Written For Kids

Forty ḥadīthsstudies are one of the literary genres of Islamic Turkish Literature related to the Prophet Muḥammad. Although it is named forty-nine ḥadīths, it can sometimes be named hundreds or thousands of ḥadīthsaccording to the number of ḥadīthsin the work. These works are mostly works of poetry, among them there are prose works as well. Despite thefact that in the classical period many works were acquired as hadith translations in verse form (manzumḥadīth), this type of work was limited to a few works dur-ing and after the Republican period. Enver Tuncalp is one of our military poets who gave a translation of ḥadīthsin verse form after the declaration of the Republic.This work by Tuncalp, entitled "Manzum Ḥadīths", is for children; we notice and we note that its importance is due to the fact that it is the first translation of the thousand and oneḥadīthsin the form of verse.In our work, we first introduce the life and literary personali-ty of Enver Tuncalp, then the tradition of translating the hadith into our literature, and some works that are important in this area. In the last part of our work, we give place to the translations of certain hadiths chosen in the book entitled "Manzum Ḥadīths" of Tuncalp -which is the subject of my article-, to the Arabic texts of these had-iths as well as to the sources ḥadīthsthat have been found.

___

  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail. el-Câmiu’s-Sahih. Ri-yad: Dârü’s-Selam, 2000.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b.el-Eş’as es-Sicistânî. es Sünen. Riyad: Dârü’s-Selam, 2000.
  • Ecer,A. Vehbi. “Kur’ân-ı Kerîm’in Manzum Tercüme Denemeleri”. HikmetYurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi 2/3(Ocak-Haziran 2009):207-223.
  • Gıynaş, Kamil Ali. “Hilâlî’nin Manzum Kırk Hadis Tercümesi”. Turk-ish Studies 7/1.(2012 Winter):1133-1157.
  • Gözler,Fethi. “Tuncalp Hakkında”. Gülpınar;Aylık, Fikir, Sanat, Edebiyat Dergisi 18/204 (Nisan 1993):16-19.
  • İbn Hanbel, Ebu Abdillâh Ahmed bin Muhammed. Müsned.Lübnan: Beytü’l-Efkâri’d-Devliyye, 2005.
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezid el-Kazvînî. es-Sünen. Riyad: Dârüs-Selam, 2000.
  • Karahan, Abdulkadir. “Kırk Hadis”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm An-siklopedisi.25: 470-473. Ankara: TDV Yayınları, 2002.
  • Karahan,Abdulkadir. İslâmî Türk Edebiyatında Kırk Hadis. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1991.
  • Kaya, Mahmut. Manzum 101 Hadis. İstanbul: İnkılab Yayınları, 2017.
  • “Şair ve Yazar Enver Tuncalp’in Biyografisi ve Aldığı Ödüller”. Kema-list Atılım Büyük Ankara Gazetesi.(15 Şubat 1990): 279.
  • Müslim, Ebû’l-Huseyn Müslim b. El-Haccac. es-Sahih. Riyad: Darü’s-Selam, 2000.
  • Nesâî, Ebû Abdurrahman Ahmed b. Şuayb. es-Sünen(elMüctebâ).Riyad: Dârü’s-Selam, 2000.
  • Okumuş,SalihveBayram Sabit.“Şekil, Muhteva ve Yazar Kadrosu Açısından Gülpınar Dergisi”.Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/21(Bahar 2012): 209-223.
  • Taranoğlu, Güzide Gülpınar. “Enver Tuncalp”. Gülpınar;Aylık, Fikir, Sanat, Edebiyat Dergisi 18 (EnverTuncalp Özel Sayısı 202):5.
  • Tatlı, Bekir. “İsmail Sâdık Kemâl’in Âsâr-ı Kemâl’deki Hadisçiliği”. Dini Araştırmalar 18/46.(Ocak-Haziran 2015): 45-65.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa. es Sünen. Riyad: Darü’s-Selam, 2000.
  • Tuncalp, Enver, Manzum Hadisler. Ankara: Şark Matbaası, 1975.
  • Tuncalp, Enver. Manzum Allah Sevgisi. Der. Zafer Sevil Tuncalp. Ankara: Yıldızlar Yayıncılık, 2016.
  • Tuncalp, Enver. Manzum Biyografi. Ankara: Şark Matbaası, 1974.
  • Tuncalp, Enver. İnandım İman Ettim. Ankara: Şark Matbaası, 1974.
  • Tuncalp, Enver. 28 Peygamber. Ankara: Şark Matbaası, 1972.
  • Tuncalp,Enver. Çiçek Açan Seccâde. Ankara: Şark Matbaası, 1972.
  • Tuncalp,Enver. Kerbelâ Destanı. Haz. Zafer Sevil Tuncalp, Fikret Özdilekli. Ankara:Rulo Ofset Matbaacılık, 2010.
  • Tuncalp,Enver. Manzum Nasreddin Hoca Fıkraları. Der. Zafer Sevil Tuncalp Ankara: Yıldızlar Yayıncılık, 2014.
  • Tuncalp,Zafer Sevil. Duyguların Ötesinde. Ankara: Yıldızlar Yayıncılık, 2014.
  • Yıldırım, Selahattin.“XIX. Yüzyıl Osmanlı Muhaddisleri ve Eserleri”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 13(2004): 263-315.
  • Yıldız, Alim. “Klasik Edebiyatımızda Manzum Hadis Tercümeleri ve Necip Fazıl’ın 101 Hadis Tercümesi”.Geleneğin İzinde. Edt. Al-im Yıldız. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2013. 221-238.
  • Yıldız, Alim. “Sirâcî’nin Manzum Kırk Hadis Tercümesi”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/1(2011): 127-150.