Dinî Tecrübenin İlahî Olana Uygunluğu

Dinî tecrübenin oluşumunda, din ile birlikte, tarih ve kültür de önemli bir rol oynamaktadır. Yanı sıra, bu hali tecrübe eden kişiler his, duyu veya sezgi gibi muhtelif metodolojiler kullanmaktadırlar. Haliyle bir yandan dinî tecrübeyi oluşturan unsurların, diğer yandan da uygulanan metodolojilerin çeşitliliği, dinî tecrübedeki ihtilafları da beraberinde getirmektedir. Doğal olarak bu yaşananların, gerçekten tanrısal bir tecrübe mi yoksa bazı his, duyu, sezgi veya fantezilerin tanrısal bir tecrübe zannıyla ortaya konulduğu pratikler mi olup olmadığı meselesi akla gelmektedir. İşte bu çalışmamızda farklı kültürler üzerinde, muhtelif metodolojilerle ortaya çıkan değişik dinî tecrübe şekillerini araştırdık. Daha da önemlisi, bu farklı tecrübelerin, ilahî veya Tanrısal olana uyup uymadığı üzerinde durduk.

The Compatibility of Religious Experience with Divine Being

In the formation of religious experience, history and culture play an important part as well as religion. In addition to that, people who experience this situation use various methodologies such as sense, feeling or intuition. On the one hand, the diversity of the components which constitute the religious experience, on the other hand, the methodologies which are applied brings about the religious conflicts. Naturally, it comes to mind whether these experiences are really divine experience or some practices of sense, feeling, intuition or fantasy put forward with assumption of divine experience. In this work, we searched for different forms of religious experience coming out on different cultures with different methodologies. More importantly, we have emphasized whether these different experiences correspond with the divine.

___

  • Affifi, A. E. The Mystical Philosophy of Muhyid Dîn-Ibnul 'Arabî. London: Cambridge University Press, 1939.
  • Affifi, A. E. Tasavvuf (İslâm'da Manevi Devrim). Trc. H. İbrahim Kaçar- Murat Sülün. İstanbul: Risale Yay., 1996
  • Alston, William P. Perceiving God. London: Cornell University Press, 1991.
  • Aydın, Mehmet S. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yay., 2012.
  • Bolay, S. Hayri. Felsefî Doktrinler Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yay. 1990.
  • Davis, C. Franks. The Evidential Force of Religious Experience. Oxford University Press, 1989.
  • Fahri, Macit. İslâm Felsefesi ve Tasavvufuna Kısa Bir Giriş. Çev. Şahin Filiz. İstanbul: İnsan Yay., 2008.
  • Hick, John. “Hepsi Doğru Olduğunu İddia Eden Birçok İnanç”. Çev. C. Sadık Yaran, Klasik ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesi. Samsun: Etüt Yay., 1997.
  • James, William. The Varieties of Religious Experience. The Taylor & Francis e-Library, 2004.
  • Johnson, Paul E. Dini Tecrübe (Psychology of Religion). Çev. Recep Yaparel, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3, 1986.
  • Katz, Stevan T. Language, Epistemology, and Mysticism. Oxford University Press, 1978.
  • Laude, Patrick. Pathways to an Inner Islam. State University of New York Press, 2010.
  • Peterson, Michael.-Hasker, William.-Reichenbach, Bruce.- Basinger, David. Akıl ve İnanç. Çev. Rahim Acar. İstanbul: Küre Yay., 2009.
  • Proudfoot, Wayne. Religious Experience. California: University of California Press, 1985.
  • Schimmel, Annemarie. Mystical Dimensions of Islam. The University of North Carolina Press, 1975.
  • Schleiermacher, Friedrich. The Chiristian Faith. London: T&T Clark Ltd. 2004.
  • Stace, W. T. Misticism and Philosophy. London: Macmillian & Co Ltd, 1961.
  • Sunar, Cavit. Ana Hatlariyle İslâm Tasavvufu Tarihi. Ankara: A. Ü. İlahiyat Fak. Yay., 1978.
  • Sunar, Cavit. Mistisizmin Ana Hatları. İstanbul: Anadolu Aydınlanma Vakfı Yay., 2005.
  • Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford: Clarendon Press, 2004.
  • Thiselton, Anthony C. A Concise Encyclopedia of The Philosophy of Religion. Oxford: Oneworld Publications, 2002.
  • Yaran, Cafer Sadık. Dini Tecrübe ve Meûnet. İstanbul: Rağbet Yay., İstanbul 2009.
  • Ülken, H. Ziya. İslam Düşüncesi. İstanbul: Ülken Yay., 2000.