Kasaba Köyü ve UNESCO Sürecindeki Mahmutbey Camii’nin Kastamonu Turizmine Katkısı
2014 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası Geçici Listesi’ne alınan Kasaba Köyü Mahmutbey Camii, Candaroğulları Beyliği’nin en önemli eserlerinden biri olarak günümüze kadar ulaşmıştır. Anadolu’daki 13–14. yüzyıla ait ahşap yapılar arasında bezeme ve mimari açıdan ünik olan Camii, kalem işi bezemeleriyle günümüze özgün halde gelen tek yapı olması nedeniyle oldukça önemlidir. Mahmutbey Camii’nin yanı sıra önem arz eden iki hamam yapısı, konak, serender gibi ahşap mimari örneklere sahip olan ve Çobanoğulları Beyliği'nin ilk yerleşim yeri olan Kasaba Köyü ise önemli bir destinasyon noktası olma yolundadır. Bu çalışmanın amacı Kasaba Köyü ve UNESCO Dünya Kültür Mirası Geçici Listesi’nde bulunan Mahmutbey Camii hakkında kısa bilgi vermek, Kasaba Köyü’nün ve Mahmutbey Camii’nin kültürel miras açısından önemi üzerine durmak, her iki unsurun da Kastamonu turizmine ve ekonomisine katkısını incelemektir. Bu bağlamda inceleme sürecinde özellikle daha önce yapılan çalışmalardan ve anketlerden elde edilen verilerin yanı sıra alan ziyaretleri temel alınmıştır. Bu verilerden yola çıkarak Kastamonu’nun kültürel miras öğeleri arasında önemli bir yere sahip olan Mahmutbey Camii ve Kasaba Köyü’nün destinasyon, tanınırlık sorunları ve Kastamonu turizmine nasıl katkı sağlayacağı konusunda tespitler yapılmaya çalışılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, her ne kadar ziyaretçi memnuniyeti yüksek olsa da Köyün ulaşım sorunları ve Camii’nin personel yetersizliğine ek olarak tanıtım eksikliğinin ön plana çıktığı görülmektedir.
___
- Akok, M. (1946). Kastamonu'nun Kasaba Köyü’nde Candaroğlu Mahmut Bey Camii, Belleten, X (38): 293-301.
- Akyol, A.A., Eskici, B. ve Kadıoğlu, V.K. (2007). Kastamonu Kasabaköy Mahmut Bey Camisi Arkeometrik Çalışmaları, 22. Arkeometri Sonuçları Toplantısı: 83-98.
- Aydın, H. ve Perker, Z.S. (2017). Geleneksel Mimaride Ahşap Kullanımının Kastamonu Kasaba Köyü Candaroğlu Mahmut Bey Camii Özelinde İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (48): 285-291.
- Baklacı, İ. (1966). Kastamonu’da Candar Oğulları ve Osmanlı Devri Camiileri (Bitirme Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sanat Tarihi Bölümü.
- Can, Y. (2003). Kastamonu ve Sinop Yöresinde Bulunan Ahşap Camileri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14-15: 117-134.
- Çubukçu Gümüş, D. (2019). Kastamonu’nun Kültürel Mirasının Korunması ve Turizm Amaçlı Kullanılmasına Yönelik Bir Araştırma (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Dökü, F.E. (2008). Paphlagonia Bölgesi Kaya Mezarları ve Kaya Tapınakları (Basılmamış Doktora Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Durmuş, E.N.İ. (2019). Unesco Geçici Listesine Alınan Kasaba Köyü Mahmutbey Camii ve Kastamonu Turizmine Yönelik Değerlendirmeler (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği.
- Durmuş, E.N.İ., Tanrısever, C. ve Pamukçu, H. (2020). UNESCO adayı Mahmutbey Cami’ne Gelen Ziyaretçilerin Camiye ve Şehre Yönelik Algı ve Memnuniyetleri, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2): 348-369.
- Gökdeniz, A. (2017). UNESCO Süreçleri ve Bir Başarı Hikâyesi; “Ayvalık Endüstriyel Peyzaj” Başlığı ile Geçici Liste’de (Tentative List), Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 7(1): 26-33.
- Gökoğlu, A. (1952). Paphlagonia – Paflagonya – (Kastamonu, Sinop, Çankırı, Safranbolu, Bartın, Bolu, Gerede, Mudurnu, İskilip, Bafra, Alaçam ve Civarı) Gayri Menkul Eski Eserler ve Arkeolojisi, Kastamonu, Doğrusöz Matbaası.
- İbret B.Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu Şehrinde Kültür ve İnanç Turizmi, Marmara Coğrafya Dergisi, 32: 239-269.
- Karakuş, F. (2021). 13. Yüzyılda Anadolu’da İnşa Edilen Ahşap Direkli Camiler Üzerine Değerlendirme Çalışması, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 11 (1): 131-161.
- Karasalihoğlu, M. (2014). Antikçağ Kaynaklarında ve Sonraki Seyahatnamelerde Kastamonu Kıyıları, Mediterranean Journal of Humanities, IV(2): 151-165.
- Karasalihoğlu, M. (2020). Prehistorik Çağlardan Doğu Roma Dönemi Sonuna Kadar Kastamonu Kentinin Kültürel Tabakalaşması, Mediterranean Journal of Humanities, X: 279-300.
- Kökten, İ.K. (1951). Kuzeybatı Anadolu'nun Tarihöncesi Hakkında Yeni Gözlemler, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 9 (3): 201-214.
- Marek C. (1994). Epigraphische Forschungen in Kastamonu 1992 (Epigraphic Survey in Kastamonu 1992, XI. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 24-28 Mayıs 1993, Ankara: 105-110.
- Nemlioğlu, C. (2009). Kastamonu – Kasaba Köyü Mahmut Bey Camii Kalem İşi Bezmeleri ve Osmanlı Bezeme Sanatına Etkileri, XIII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri (14-16 Ekim 2009): 463-471.
- Özdoğan, A., Marro, C. ve Tibet, A. (1997). Kastamonu Yüzey Araştırması (1995), XIV. Araştırma Sonuçları Toplantısı, Cilt. II: 303-330.