Müzik Sosyolojisi Açısından Arabesk Müziğin Dönüşümü

Müzik ve toplum ilişkisi karmaşık sosyal bağlara işaret eden bir ilişkidir. Müziğin içsel özelliklerinin yanısıra ‘sosyal’in değişken ve akışkan özellikleri müzik sosyolojisi hakkında temel sorunsalları tartışma ve belirli bazı konuları tanımlayabilme gereğini ortaya çıkarmıştır. Bu makalede, müzik sosyolojisinin temel tartışma noktalarından hareketle bir müzik türü olarak arabesk müziğin son yıllarda geçirdiği dönüşüm ele alınmakta, söz konusu tartışma noktalarının müzik hakkında üretilecek sosyolojik ve metodolojik gündeme taşıyabileceği konu alanları hakkında öneriler sunulmaktadır.
Anahtar Kelimeler:

Müzik sosyolojisi, Arabesk

The Transformation of Arabesk Music within the Framework of the Sociology of Music

The link between music and society is a relationship with complex social ties. The internal characteristics of music and the changing and fluid features of society reveal a need to define and evaluate the major problems of the sociology of music. The purpose of this article is to evaluate the major transformation of arabesk music through examining the principles of music sociology and proposing new topic suggestions revealed through major discussions on the agenda of sociological and methodological problems.

___

  • Cerulo K. (1995). Identity designs: The sight and sounds of a nation. New Brunswick: Rutgers University Press.
  • Dirlik, A. (1994). The postcolonial aura: Third World criticism in the age of global capitalism. Critical Inquiry, 20(2), 328–356.
  • Erol-Işık, N., & Başaran, M. (2017). Unmasking expressions in Turkish rap/hip hop culture: Contestation and construction of alternative identities through localization in Arabesk music. In M. Miszczynski & A. Helbig (Eds.), Hip Hop at Europe’s edge: Music, Agency, and Social Change. Indiana: Indiana University Press.
  • Graham, V., & Shepherd, J. (1984). Sociology and music education: a response to Swanwick. British Journal of Sociology of Education, 5(1), 57–76.
  • Green, L. (2005). Musical meaning and social reproduction: A case for retrieving autonomy. Educational Philosophy and Theory, 37(1), 77–92.
  • Hennion, A. (2003). Music and mediation: Towards a new sociology of music. In M. Clayton, T. Herbert & R. Middleton (Eds.), The cultural study of music: A critical introduction. New York: Routledge.
  • Işık, C. & Erol, N. (2002). Arabeskin anlam dünyası. İstanbul: Bağlam.
  • Işık, C. & Erol-Işık, N. (2012). Kültürel dünyamızı anlamak: Arabesk ve Müslüm Gürses. İstanbul: Ferfir.
  • Latour, B. (2004). Reassembling the social. London: Oxford University Press.
  • Martin, P. J. (1996). Sounds and society: Themes in the sociology of music. Manchester: Manchester University Press.
  • Özbek, M. (1991). Popüler kültür ve Orhan Gencebay Arabeski (12. basım). İstanbul: İletişim.
  • Roy, W. G., & Dowd, T. J. (2010). What is sociological about music? Annual Review of Sociology, 36, 183–203.
  • Shepherd, J., & Wicke, P. (1997). Music and cultural theory. Cambridge: Polity.
  • Supicic, I. (1987). Music in society: A guide to the sociology of music (Vol. 4). New York: Pendragon.
  • Trilling, L. (2009). Sincerity and authenticity. Boston, MA: Harvard University Press.
  • Vannini, P., & Williams, J. P. (Eds.). (2009). Authenticity in culture, self, and society. Surrey: Ashgate.
  • Willis, P. E. (2014). Profane culture. New Jersey, NJ: Princeton University Press.