Ankara’daki Bir Grup Müzik Öğrencisinin Sanat Beğenisini Ölçmeye Dair Çalışma

1979’da ilk kez yayımlanmasından bu yana, Bourdieu’nün öncül kitabı olan Distinction beğenilmiş, taklit edilmiş ve tartışılmıştır. Beğenileri analiz etmek için Bourdieu tarafından yapılmış ilk orijinal çalışmanın izinden gidip, daha sonra İngiltere’de yapılan, daha uygulanabilir ve operasyonel hale getirmesi daha kolay olan çalışmaya bağlı kalarak bu çalışma Ankara – Kızılay kent merkezli bir müzik okulunda düzenli olarak bağlama dersi alan öğrencilerin sanat beğenilerini sorgulamayı hedeflemektedir. En önemlisi, müzik alıcılarının sanat beğenilerini ekonomik, sosyal ve kültürel sermayeleri bakımından gözlemlemeyi sağlayacak Türkiye kontekstinde anlamlı ve geçerli metodolojik bir formül sunmak hedeflenmektedir. Müzik alanının Bourdieu’nün analizinde çok önemli bir rol oynadığını ve İngiltere’de yapılan anket tasarımında ayırt edici bir karakteristiğe sahip olduğunu göz önünde bulundurarak, bu çalışma, Türkiye’de müzikal tercihlere dayalı kültürel tüketim ve beğeni alanlarında ileride yapılacak olan çalışmalara birçok yönden katkı sunmayı niyet edinmiştir.

An Attempt of Measuring Art Taste of a Group of Music Students in Ankara*

Since its first publication in 1979, Bourdieu’s prominent work called titled Distinction has been admired, imitated and discussed. By tracing the original study conducted by Bourdieu to measure the tastes and sticking to the later study in Britain which is more applicable and easier to operationalize, this study aims to question art tastes of bağlama students regularly attending to an urban–based music school in Kızılay/Ankara. Most importantly, it is aimed to provide a meaningful and valid methodological formulation in Turkish context to observe art tastes of music receivers regarding their economic, social, and cultural capitals. Considering the reason that musical field plays a crucial role in the analysis of Bourdieu and it has a very distinctive characteristic in the survey design conducted in Britain, this study intended to contribute in many ways to the further studies in the fields of cultural consumption and taste studies based on musical preferences in Turkey

___

  • Alexander, V.D. (2003). Sociology of the Arts: Exploring Fine and Popular Forms, Cambridge: Blackwell Publishing.
  • Becker, H. (1982). Art Worlds, California: University of California Press.
  • Bennett, A. (2001). Culture of Popular Music, Buckhingham: Open University Press.
  • Bennett Tony, Savage Mike, Silva Elizabeth, Warde Alan, Gayo – Cal Modesto and Wright David (2009). Culture, Class, Distinction. Routledge: U.S.A.
  • Bourdieu, P. (1965/1990). Photography: A Middle BrowArt, London: Polity Press.
  • Bourdieu, P., & Darbel, A. (1969/1991). The Love of Art: European Art Museums and Their Public, Cambridge: Polity Press.
  • Bourdie, P. (1968). Outline of a theory of art perception. International Social Science Journal 20: 589 – 612.
  • Bourdieu, P. (1984) [1979] Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Trans. R Nice. London: Routledge.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In: John G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241 – 258). New York: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. 1990 [1980]. The Logic of Practice, Trans. Richard Nice. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. & Wacquant, Loic, J. D. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology, Chicago: University of Chicago Press.
  • DiMaggio, P. (1979). On Pierre Bourdieu. American Journal of Sociology, 84 (6), pp. 1460 – 1474.
  • Eren, O. (2013). An Attempt of Measuring Art Taste of A Group of Music Students in Ankara, Unpublisheshed Master’s Thesis, Ankara: The Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University.
  • Eriksson, B. (2011). The Uses of Art: Contemporary Changes in Cultural Consumption and the Function of Art, Culture Unbound, Volume 3
  • Frith, S. (1987). Towards an Aesthetic of Popular Music., In Music and Society:The Politics of Consumption, Performance, and Reception (eds. Richard Leppert and Susan McClary) Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gibson, L. (2009). Book Review: Culture, Class, Distinction (Review of the book Culture, Class, Distinction by Bennett Tony, Savage Mike, Silva Elizabeth, Warde Alan, Gayo – Cal Modesto and Wright David), Department of Museum Studies, University of Leicester, UK
  • Kalaycıoğlu Sibel, Çelik Kezban, Çelen Ümit, Türkyılmaz Sinan (2010) Temsili Bir Örneklemde Sosyo-Ekonomik Statü (SES) Ölçüm Aracı Geliştirilmesi: Ankara Kent Merkezi Örneği, Journal of Sociological Research, Cilt 3, Sayı.1
  • Kane, D. (2003). Distinction worldwide?: Bourdieu’s theory of taste in international context, Poetics, Vol. 31, pp. 403 – 421
  • Lizardo, O. & Skiles, S. (2008). Cultural Consumption In the Fine and Popular Art Realms, Sociology Compass (2), 485 – 502