Siyaset bilimi eğitiminde yeni yöntem arayışları: "Avrupa" üzerine düşünen filmler

Siyaset biliminde “Avrupalı olma” baslığı altında güncel tartısmalar yürütülüyor. Bu çalısmada İstanbul Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde Yüksek Lisans programında yer alan “Siyaset Bilimi’nin Temel Sorunları: Avrupalı Olmak” dersinde Avrupa sinemasından örnekler izleyerek yaptığımız tartısmalar ele alınıyor. Avrupalılık, lisans ve yüksek lisans düzeyinde çoğu programda diplomasi tarihi, ekonomi ve kurumsal gelismeler çerçevesinde ele alınıyor. Biz bunun ötesinde konunun siyasal, ideolojik ve kültürel yönleri üzerinde odaklandık. Çok farklı kültürel kökenlere sahip öğrencilerimizle yürüttüğümüz ders kapsamında Avrupa’da tarih, hayal kırıklığı, umut ve kadınlarla ilgili konular üzerine on bes film izledik. Charles Chaplin’in Modern Zamanlar ve Michael Winterbottom’ın Bu Dünyada filmleriyle baslayarak izlediğimiz bu filmlerden kalkıs noktası olarak yararlanarak Fransız Devrimi’nden günümüze siyaset bilimi’nin konu edindiği sorunların çesitli yönlerini Avrupa bağlamında tartısmaya çalıstık.

New methodological pursuits on political science education: Films reflecting on "Europe"...

Experiences and images of modernity and especially of “being European” is highly open to discussion nowadays; it is possible to address to that question in many different ways with different points of views. In this paper I have discussed our experience of utilizing European films as a starting point in the discussions related to “being European” in Faculty of Political Sciences, Istanbul University, with master class students who have different national and cultural origins. We have shown fifteen films related to history, disillusionment, hope and issues on women in Europe extending from French Revolution to present day. Starting with the Modern Times of Charles Chaplin and In This World of Michael Winterbottom we have discussed issues in European context that political science involves in.

___

  • • Ian Aitken, European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction, Edinburgh University Pres, 2001.
  • • Tim Bergfelder, “National, transnational or supranational cinema? Rethinking European film studies”, Media, Culture & Society, c.27, no.3, 2005, s.315-331.
  • • Cüneyt Cebenoyan, “Bir AB Ülkesinde Demokrasi ve Özgürlük”, Birgün Gazetesi, 20 Eylül 2008.
  • • Thomas Elsaesser, European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam University Press, 2005.
  • • Wendy Everett (der.), European Identity in Cinema, Intellect, Second Edition, 2005.
  • • Gabriel Girat, “The Existential Framework of Zentropa's Narrative: A Clash of Two National Identities”, Kinema, Bahar 2001, (çevrimiçi: http://www.kinema.uwaterloo.ca/gira011.htm)
  • • Peter Harcourt, Altı Avrupalı Yönetmen, çevl.Özge Özdüzen-Onur Yusufoğlu, Doruk Yayınevi, 2007.
  • • Çağlar Keyder, Memalik-i Osmaniye’den Avrupa Birliği’ne, İstanbul: İletisim Yayınları, 3.Baskı, 2005.
  • • Helma Lutz, “The Limits of European-ness: Immigrant Women in Fortress Europe”, Feminist Review, no.57, Güz 1997, s.93–111.
  • • Fatih Özgüven, “Europa’nın Kat’etmediği Topraklar: Avrupa Sinemasına Bir Kusbakısı”, Toplumbilim, no.18, Ocak 2005, s.11–18.
  • • Toplumbilim, Avrupa Sineması Özel Sayısı, no.18, Ocak 2005.
  • Programda gösterilen filmler:
  • GİRİS: Eski ve yeni yüzyıla dair...
  • MODERN ZAMANLAR (1936, 87 dk.) Charles Chaplin
  • BU DÜNYADA (2002, 88 dk.) Michael Winterbottom
  • I. TARİH
  • DANTON, (1983, 136 dk.) Andrzej Wajda
  • SIRADAN FASİZM (1968, 138 dk.) Mikhail Romm
  • Z – ÖLÜMSÜZ, (1969, 127 dk.) Costa Gavras
  • MEFİSTO (1981, 144 dk.) Istvan Szabo
  • II. HAYAL KIRIKLIĞI
  • EUROPA, (1991, 112 dk.) Lars von TRIER
  • NEFRET (1995, 96 dk.) Mathieu Kassowitz
  • DEMİRYOLCULAR (2001, 96 dk.) Ken Loach
  • III. SONA DOĞRU
  • BİLİNMEYEN KOD (2000, 118 dk.) Michael Haneke
  • DAİMA LİLYA (2002, 109 dk.) Lukas Moodysson
  • YEDİNCi KITA (1989, 104 dk.) Michael Haneke
  • IV. UMUT
  • BORUNU ÖTTÜR (1996, 107 dk.) Mark Herman
  • V. KADINLAR
  • MELEKLERİN DÜS YASAMI (1998, 113 dk.), Erich Zonca
  • IT’S A FREE WORLD (2007, 96 dk.) Ken Loach