MÜSLÜMAN-TÜRK’ÜN KOMÜNİZMLE İMTİHANI: GÜNEŞ NE ZAMAN DOĞACAK?

Bu çalışma; sağ-sol ayrımının keskinleşip netleştiği, “kızıl”ların ve işbirlikçilerinin “istila”sına karşı anti-komünizmin salt fikri düzeyde değil, eylem düzeyinde de örgütlendiği, sağ cenahta İslamcılığın kristalize olduğu, milliyetçilik algısının İslamiyet sonrası Türklük bilinci ile tahkim edildiği, “kardeş kavgası” ile “anarşi” söyleminin baskın tonunun ve SSCB- ABD kutuplaşmasının gölgesinde bir düşün ve eylem zemininin kendisini dayattığı politik hafızamızdaki 70’leri “Güneş Ne Zaman Doğacak?” filmi üzerinden okuma çabasıdır. Bunun, dönemin tarihselliğini anlamlandırmak kadar önemli bir başka amacı da, bugün sosyal paylaşım sitelerinde binlerce insan için güldürü nesnesi haline gelmiş bir filmin, politik hafızamızda kendine açtığı yer ile yüzleşme çabasıdır.Anahtar Kelimeler: Milli Sinema, Anti-komünizm, İslamcılık, Güneş Ne Zaman Doğacak?, Kahramanmaraş Katliamı, Toplumsal Cinsiyet, Film ÇalışmalarıTHE MUSLIM-TURK’S CHALLENGE WITH COMMUNISM: GÜNEŞ NE ZAMAN DOĞACAK?This study attempts to analyse the political atmosphere in 1970’s Turkey via the cinema-film named “Güneş Ne Zaman Doğacak?”. Due to this length, it focuses on the distinct seperation between the right and left wings of Turkish politics, with a special attention on ‘the fight against communism’, which was organized both in actual and intellectual bases by Islamist-rooted movements and nationalist circles. “Under the effect of the political sphere which was determined under the conditions of the Cold War, “Güneş Ne Zaman Doğacak?” had a symbolic but initiating effect on Kahramanmaraş Massacre in 1978. In this context, the argument in this paper would be called as a critical estimation on “Milli Sinema” through the “Güneş Ne Zaman Doğacak” film. Finally study comes to an end with a confrontation on Turkish popular and political culture within these clues.Keywords: Milli Sinema, Anti-Communism, Islamism, Güneş Ne Zaman Doğacak?, Kahramanmaraş Massacre, Gender, Film Studies

-

This study attempts to analyse the political atmosphere in 1970’s Turkey via the cinema-film named “Güneş Ne Zaman Doğacak?”. Due to this length, it focuses on the distinct seperation between the right and left wings of Turkish politics, with a special attention on ‘the fight against communism’, which was organized both in actual and intellectual bases by Islamist-rooted movements and nationalist circles. “Under the effect of the political sphere which was determined under the conditions of the Cold War, “Güneş Ne Zaman Doğacak?” had a symbolic but initiating effect on Kahramanmaraş Massacre in 1978. In this context, the argument in this paper would be called as a critical estimation on “Milli Sinema” through the “Güneş Ne Zaman Doğacak” film. Finally study comes to an end with a confrontation on Turkish popular and political culture within these clues

___

  • Atam, Zahit. “Güneş Ne Zaman Doğacak mı Yoksa Bir Katliamın Başlangıç İşareti mi?”.BirGün Gazetesi, 10.08.2008.
  • Bora, Tanıl. “Analar, Bacılar, Orospular:Türk Milliyetçi Muhafazakar Söyleminde Kadın”.Şerif Mardin’e Armağan. İstanbul: İletişimYayınları. 2005
  • Bora, Tanıl. “Muhafazakarlığın Değişimi ve Türk Muhafazakarlığında Bazı Yol İzleri”.Toplum ve Bilim. 74/Güz. 1997.
  • Demirel, Taner. “1946-1980 Döneminde Sol ve Sağ”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Dönemler ve Zihniyetler. İstanbul: İletişimYayınları. 2009
  • Doğan Duman ve Serkan Yorgancılar. Türkçülükten İslamcılığa Milli Türk Talebe Birliği.Ankara: Vadi Yayınları. 2008.
  • Ertan, Mehmet. “Türk Sağının Kızılbaş Algısı”. Türk Sağı: Mitler, Fetişler, Düşman İmgeleri. İstanbul: İletişim Yayınları. 2012.
  • Güneş Fikret. Güneşin Ağladığı Gün: Maraş 78 Katliamını Yaşayanlar Anla- tıyor. İstanbul: Belge Yayınları. 2009.
  • Karabaşoğlu, Metin. “İslam ve Milliyetçilik Arasındaki İlişki ve Etkileşim”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Dönemler ve Zihniyetler. İstanbul: