SOYUT SERAMİK SANATININ PROBLEMLERİ: SERGİLEME VE ALIMLAMA

Bu çalışmanın amacı, soyut seramik sanatının problemleri: sergileme ve alımlamasına yönelik durum değerlendirmeleri yapmak, duruma etken unsurların neler olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaçla, veriler katılımcılardan nitel veri toplama tekniklerinden olan görüşme tekniğiyle yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. 8 kişilik bir akademisyen ve 10 kişilik seramik bölümü lisansüstü öğrenciyle yürütülen bu çalışmada katılımcılara, İstanbul’daki bazı sanat galerileri ve sergi salonlarının, soyut seramik eserlerin sergilenmesi için uygun mekânlar olup olmadığı sorulmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Katılımcılar görüş belirtirken mekân sorunlarının yanı sıra soyut seramik sanatının izleyici tarafından anlaşılamadığı sorununa değinmişlerdir. Bu bağlamda konuya açıklık kazandırmak için katılımcılardan eserdeki soyutlamaların izleyicide oluşturduğu olumsuz etki sorunların neler olduğunu açıklamaları istenmiş ve elde edilen verilerle soyutluk kavramına açıklık getirilmiştir. Sanatçıların deneyim olgusu, yapım aşamasından sergilenme aşamasına kadar tüm yaşantıları hem rasyonel hem de duygusal olarak ele alınmıştır. Sonuç olarak olması gerekenle mevcut durum arasındaki farklar bulunmaya çalışılmış ve bu bağlamda İstanbul’daki uygun galerilerden örnekler verilmiştir. Çalışmada sanatçıların, sanat galerilerine yönelik yaşamış oldukları sergileme sorunlarının olduğu, eserlerin soyutluk boyutunun izleyici tarafından anlaşılamadığı görülmüş, sorunlara çözüm olarak bir takım öneriler getirilmiştir.

PROBLEMS OF ABSTRACT CERAMİC ART: EXHİBİTİON AND RECEPTİON PROBLEMS

The aim of this study was to make status evaluations about the non-widespread of abstract ceramic art, and to reveal the factors affecting the situation. For this purpose, the data were collected from the participants through the semi-structured interview form using the interview technique, which is one of the qualitative data collection techniques. In this study, which was conducted with an 8-person academician and a 10-person ceramics graduate student, the participants were asked whether there are suitable art galleries and exhibition halls in Istanbul for the display of abstract ceramic works. The data obtained were analyzed with the descriptive analysis method. Participants mentioned the problems of space, as well as the problems of abstract ceramic art that could not be understood by the audience. In this context, in order to clarify the subject, the participants were asked to explain what the negative effects created by the abstractions on the audience and the concept of abstraction was clarified with the data obtained. The phenomenon of experience of the artists has been handled both rationally and emotionally, from the production stage to the exhibition stage. As a result, differences were tried to be found between what should be and the current situation and in this context, examples were given from suitable galleries in Istanbul. In the study, it was seen that the artists had problems in displaying art galleries and the abstraction dimension of the works could not be understood by the audience, and some suggestions were made as a solution to the problems.

___

  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. , Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi, 8. Baskı
  • CANTÜRK, F. (1992). Plastik Sanatlarda Temel Sorunlar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 695
  • ÇELİK, İ.U. (2015). Ülkemizde Seramik Sanat Politikası ve Sergilenme Sürecinde Galerilere Bakan Yönüyle Zorlukları Röportaj: 27.11.2015
  • ÇEVİK, N. (2014). Çağdaş Türk Seramik Sanatında Kabuk Değiştirme Süreci. Akdeniz Sanat Dergisi, 2014, Cilt 7, Sayı 13
  • ÇİZER, S., Er C. (2013). Seramik sanatında İşlevsel Simge Biçim Kavramı, Akdeniz Sanat dergisi. Cilt 6, Sayı 12
  • ERZEN, J. N. (2008). Soyut sanat. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Yem Yayınları, cilt 3: 1432
  • FRAENKEL, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How To Design And Evaluate Research İn Education (8th ed.). New York: McGraw-Hill. Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guide book. ThousandOaks, CA: Sage. Özden Y. ve Turan, S. (2014). Eğitim bilimine giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • GALATALI, A. (1985). Türkiye’de Sanatın Bugünü Ve Yarını. Ankara: Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları. S:93
  • GALATALI, F. Ö. (1986). “Seramik Kili Bir Malzeme Değil Bir Dosttur. Sanat Çevresi, 90, 13
  • GÖNENÇ, T. (1989). Zamanın Sularında (Tarihsiz Günlükler), Sanat Çevresi Aylık Sanat Dergisi Kültür ve Sanat Yayınları - 2, İstanbul
  • KURŞUNCU, Ayşe (2019). Seramik Sanatında Sergileme Sorunları. YEDİ: Sanat,Tasarım ve Bilim Dergisi, Kış 2019 (21)
  • MILES, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expand esource book (2nd ed.). London: Sage.
  • O’DOHERTY, Brian, Beyaz Küpün İçinde, Çeviri: Ahu Antmen, Sel Yayıncılık, 2019.
  • ŞAHBAZ, H. (2006). Modern Seramik Sanatında Minimalizm. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • TUNALI, İsmail 1996. Felsefenin Işıgında Modern Resim, Remzi Kitabevi.5. Basım. İstanbul.
  • ULUDAĞ, K. (Nisan-Mayıs 2001) Seramik Malzeme, Teknik, Zanaat, Sanat mı?. İstanbul: Türk Seramik Derneği Yayınları, Sayı 14.
  • YILDIRIM, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • WEBER, R. P. (1990). Basic content analisys (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage. Pedagojik Formasyon Sertifika Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Eğitimine İlişkin Görüşleri, 152.