Geleneksel Baskı Tekniklerinin Günümüz Grafik Tasarımındaki Yeri

Çağdaş grafik tasarım çalışmaları, tüm dünyada saysal teknolojilerin olanakları ile yapılıyor gibi görünmektedir. Masaüstü yayıncılık yazılımları, grafik tasarımcının vazgeçilmezi haline gelmiş olmasına rağmen zaman zaman tasarlanan çalışmanın doğasının da gerektirdiği durumlarda geleneksel baskı teknolojilerinden yararlanıldığı görülmektedir. Bu çalışmada, halen Güzel Sanatlar Fakültelerinin Grafik Bölümleri ve Grafik Sanatlar Anasanat Dallarında ders olarak okutulan Yüksek Baskı, Çukur Baskı, İpek Baskı ve Taş Baskı derslerinin günümüz grafik tasarımındaki yeri tartışılacaktır. Çalışmada bu tekniklerin, masaüstü yayıncılık, ambalaj tasarımı ve promosyon ürünleri alanlarında kullanımlarına örnekler üzerinden dikkat çekilerek yaratıcılık anlamındaki faydalarının ortaya konması amaçlanmaktadır. Geleneksel baskı tekniklerinin günümüz sayısal teknolojileri karşısında kendisine yer bulamayacağı iddiasının geçerli olup olmadığı çalışmanın problemini oluşturmaktadır. Bu tekniklerin çağdaş masaüstü yayıncılık, ambalaj tasarımı ve promosyon ürünleri örnekleri üzerinden yaratıcılık anlamında alana ve tasarımcıya katkılarının olup olmadığı değerlendirilecektir.

___

  • B&Bpress, (2020). https://www.bbpress.co.uk/news/what-is-litho-printing-and-is-it-still-relevant Erişim Tarihi: 05.02.2020
  • Bossert, J. (1996). Editorial Illustration, New York, Rotovision
  • Grabowski, B. ve Fick, B. (2012). Baskıresim – Kapsamlı Materyaller & Teknikler Rehberi, Çev: S. A. Eskier ve A. Z. Tunç, İzmir, Karakalem Kitabevi Yayınları
  • https://angelaharding.co.uk Erişim Tarihi: 25.01.2020
  • https://datagraphicdesign.com/print-processes/offset-lithography/ Erişim Tarihi: 17.04.2020
  • https://www.firecrackerpress.com/ 05.05.2020
  • Kıran, H. (2010). Ağaç Baskı Sanatı, Ankara: Bellek Yayınları
  • Leurs, L. (1997). The history of printing. https://www.prepressure.com/printing/history Erişim Tarihi: 20.03.2020
  • MOMA. (2019). Art and Artists. https://www.moma.org/collection/works/5615 Erişim Tarihi: 15.03.2020
  • Museum, V. A. (2016). Printmaking in the 21st century. Victoria and Albert Museum: http://www.vam.ac.uk/content/articles/p/prints-21st-century/ Erişim Tarihi: 15.05.2020
  • Simmons, R. (2002). Dictionary of Printmaking Terms, London: A&C Black (Publishers) Ltd.
  • Smith, M., Cooke A. (Yay. Haz.) (2015). People of Print, London: Thames and Hudson
  • Stoklossa, U. (t.y). Advertising-New Techniques for Visual Seduction, London: Thames and Hudson
  • Szrajber,T. (2011). Documents on Godefroy Engelmann’s “Choromolithographie”, Print Quarterly Vol.28, No.4
  • Tallman, S. - Ferut, M. (2014). Art in Print, Vol. 4, No. 2 (July - August 2014), pp. 4-10 Published by: Art in Print Review https://www.jstor.org/stable/43045659
 Erişim Tarihi: 05-02-2020
  • Urban, J. (2014) Stagecraft: Athe Theatre of World in a Digital Age, https://www.jstor.org/stable/43045660?Search=yes&resultItemClick=true&searchText=poster&searchText=printing&searchUri=%2Faction%2FdoBasicSearch%3FsearchType%3DfacetSearch%26amp%3Bsd%3D%26amp%3Bed%3D%26amp%3BQuery%3Dposter%2Bprinting%26amp%3Bpagemark%3DcGFnZU1hcms9NQ%253D%253D&ab_segments=0%2Fbasic_SYC-4946%2Fcontrol&seq=1#metadata_info_tab_contents Erişim Tarihi: 05.02.2020