Anarşizmin Estetiği

Sanat, gerçekliğe karşı çıkmak ve özgürlük hedeflerine ulaşmak için etkili bir iletişime duyulan ihtiyacın ifadesidir. Sanat üslubuyla, uyumuyla ve coşkusuyla gerçeklikte hüküm süren düzeni dönüştürdüğünü iddia etmektedir. Bu nedenle anarşist felsefenin sanat ve yaşam anlayışına dönüşümü görülmektedir. Anarşizmi barındıran bir sanat, hayatı kucaklayabilir. Her düşünce sisteminin sanat ile yolları kesişmektedir. 20.yüzyılda sanat akımlarındaki pek çok sanatçı eserleriyle ve siyasi duruşlarıyla anarşizmi benimsemiştir. Bu bağlamda anarşizm ve sanat ilişkisi üzerine düşünmek büyük önem taşımaktadır. Asıl olan ‘anarşist estetik’ üzerine düşünmenin yollarını aramaktır. Modern çağı ele aldığımızda, anarşist estetik bir bakışa ihtiyacımızın olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Anarşizmin, sanat, estetik, felsefe, politika ve sinema ideolojisi üzerine incelemeleri değerlendirilmiştir. Bu Çalışma içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Bu amaçla çalışma kapsamında amaçlı örneklem metodu kullanılarak Marksist sosyolog ve kültür eleştirmeni Slavoj Žıžek’in analizleri Sapığın İdeoloji Rehberi filmi üzerinden ele alınmıştır.

___

  • Aktaş, Ü.(2012). “Anarşizm”. İstanbul: Metamorfoz Yayıncılık.
  • Bauman, Z. (2016). Sosyalizm Aktif Ütopya Ahmet Araşan (Çev.). Ankara: Heretik Basın Yayın.
  • Bakunin, M. (1998). Devlet ve Anarşi. Murat Uyurkulak (Çev.). Ankara: Öteki Matbaası.
  • Diken, B. & Laustsen, B.(2008). “Filmlerle Sosyoloji”. Sona Ertekin(Çev.). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Fairclough, N. (2015). “Dil ve İdeoloji”. B. Çoban ve Z. Özarslan (Der.). B. Çoban (çev.). İstanbul: Su.
  • Heywood, A. (2016). “Siyasi İdeolojiler”. Levent Köker(Çev.). Ankara: BB101 Yayınları.
  • Kuspit, D.(2006). Sanatın Sonu, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Marks, K. & Friedrich, E. (1992). “Alman İdeolojisi” (Feuerbach). Sevim Belli (Çev.). Ankara: Sol.
  • Myers, T. (2014). Slavoj Žıžek, Abdurrahman Aydın (Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Meriç, C. (1999). Sosyoloji Notları ve Konferanslar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özden, Z. (2004). “Film Eleştirisi, Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi”. İstanbul: İmge.
  • Ruggiero, G.(1959). “The history of European liberalism”. Boston:Beacon.
  • Žıžek, S.(2008). “Paralaks”. Sabri Gürses(Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.
  • Žıžek, S.(2009). “Sanat, Konuşan Kafalar”. Mine Yıldırım(Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.
  • Žıžek, S. (2013). “İdeolojiyi Haritalamak”. Ankara: Dipnot.
  • Zizek. (1999). “İdeolojinin Yüce Nesnesi”. Tuncay Birkan(Çev.). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Žıžek, S.(2009). “Mimari Paralaks”. Bahadır Turan(Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.
  • Žıžek, S. (2009a). Sanat, Konuşan Kafalar, Mine Yıldırım (Çev.). İstanbul: Encore Yayınları.
  • Zizek, S. (2008). “Yamuk Bakmak”, (Tuncay Birkan, Çev). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Sancar S. (2014). “İdeolojinin Serüveni, Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme”. İstanbul: İmge.
  • Robinson, A. & Tormey S.(2005). “Zizek Bir Radikal Değildir”. Ilgın Yıldız(Çev.). Siyahi Sayı Dergisi, Vol. 2 ss. 76-87. Şentürk, L.(2016). “Yarabıçak”. Cogito Dergisi Vol. 82, s.300.