Giysi Tasarımında Drapenin Rolü: Madame Alix Gres Örneği

Drape, bir giysinin bedene uyumunu sağlayarak, yüzeyine doku kazandıran yapısal tekniklerdir. Bu tekniğin ya da tekniklerin aralarındaki kombinasyonu giysi görünümünü önemli ölçüde etkilemektedir. Tasarımdaki görsel etki, kumaş kıvrımlarının farklı şekillerde katlanmasıyla ve giysinin estetik yönü de kontrol ederek sağlanmaya çalışılır. İnsan figürünün günümüze kadar pek çok sanatın ana konusu olduğu gerçeği ile birleşince giysi formu ve beden ilişkisi önem kazanır. Bu, birçok disiplinin tartışma konusudur. Araştırmanın yöntemi betimsel yöntemdir. Araştırma verileri tarama yoluyla elde edilmiştir. Bu çalışmada öncelikle moda ve tasarım kavramlarına değinilerek, drape tekniği, drapenin giysi tasarımındaki rolü üzerinde durulmuştur. Ayrıca drapenin efsane kraliçesi olan Madame Gres’in etkileyici tasarımları üzerinden konu incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Drape, Kıvrım, Giysi, Tasarım, Moda

___

  • Akiko F. (2002). The Collection of the Kyoto Costume Institute, Fashion A History from the 18th to the 20th Century, France: Taschen GmbH.
  • Alpat, E., Papila, A. (2019). “Erté ve Tasarımlarının 20. Yüzyıl Kadın Modası ve Art Deco Akımının Ortaya Çıkışına Etkileri,” idil, 57, s. 559-576.
  • Ay,B. (2018). Sanat Objesi Olarak Tekstil. İstanbul:Alternatif Yayıncılık.
  • Barnard, M. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür (çev. G. Korkmaz). Ankara: Ütopya Yayınları. (Eserin orijinli 1998’de yayımlandı)
  • Baudot, F. (2001). Modanın Yüzyılı. Çev: Noyan Akatlı, İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü. Çev: Emre Gözcü, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gürarda ,A. (2015): Konfeksiyon İşlemleri ile Kumaş Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Tekstil ve Mühendis, 22: 99, 41-50).
  • Gürsoy,A.T. (2010). Giyim Kültürü ve Moda, Türkiye Tekstil Sanayi İşverenleri Sendikası, İstanbul.
  • Golbin, P. (2001), Fashion Designers, Watson Guptill Publication, New York.
  • Hakko, C. (1983), Moda Olgusu. İstanbul: Vakko Yayınları.
  • Hazır, M. (2006), Giysi Tasarımında Görsel ve Dokusal Elementler: Pilise ve Drapeler,Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Kaiser, S.B., (1997). The Social Psychology of Clothing: Symbolic Appearances in Context. USA: Fairchild Pub.
  • Martin,R., Koda, H., (1995). Haute Couture.The Metropolitan Museum of Art. New York.
  • Pektaş, H. (2006). Moda ve Postmodernizm, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tunalı, İ. (2012). Tasarım Felsefesi, Tasarım Modelleri ve Endüstri Tasarımı, Yem Yayın, İstanbul.
  • Özlü,G.P., Dengin,S. (2013). Özgün Giysi Tasarımları ve Tasarımcı Yaklaşımları, I. Ulusal Sanat Tasarım Sempozyumu, Konya.