HADİSLERİN HURÂFEYE BAKIŞ AÇISININ ANALİZİ VE HURÂFE İLE MÜCADELENİN ÖNEMİ

İslâm dininin gönderiliş amacı, tüm bâtıl inançları ve görüşleri ortadan kaldırıp, yeryüzünde tevhid inancını ve uygulamasını ikâme etmektir. Günümüz insanını dini yönden en çok meşgul eden hususlar olarak karşımıza çıkan hiç kuşkusuz bid'at, hurâfe ve uydurmalardır. Bugün aynı zamanda din adına en çok mücadele edilmesi gereken hususların başında da bunlar gelmektedir. Bunlar aynı zamanda İslâm'ın temel ilkelerine aykırı şeylerdir. Bugün itibarıyla toplumumuzda var olduğu ifade edilen 1400 kadar hurâfe söz konusudur. Bu çalışmamızda hurafe konusunu ele alarak hurâfenin geldiği tehlikeli noktaları belirtmeye, meseleyi hadisler açısından analiz etmeye ve hurafeyle mücadele etmenin her Müslüman üzerine gerekli bir vecibe olduğunu ortaya koymaya çalışacağız

ANAlYSIS OF SuPErSTITION PErSPECTIVE OF HADITH AND IMPOrTANCE OF THE STrugglE AgAINST SuPErSTITION

The purpose of Islam is to eliminate all superstitious beliefs and practics and to place the Tawhid. Today people are being too much occupied with superstition and bid'a. At the same time, from a religious point Muslims must fight superstition and bid'a absolutely. This is very important task for Muslims. These things are also contrary to the basic principles of Islam. Today it expressed that there are 1400 superstition in our society. In this paper we have stated that the superstitious beliefs, dangerous levels of superstitious beliefs in our society. This subject were analyzed with traditions (hadith) in this paper

___

  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, İstanbul, 1982.
  • Altıntaş, Ramazan, "İslâm Anlayışında Bid'at ve Hurafenin Çerçevesi", Dini Araştırmalar, C. 6, Sa. 16, Mayıs-Ağustos 2003, s. 119-120.
  • Âlûsî, Mahmûd Şükrî el-Âlûsî, Büluğu'l-Ereb fi Ma'rifeti Ahvali'l-Arab, C. II, Beyrut, ts., s. 197, 215 vd.
  • Arslan, Mustafa, "Kişilerin Batıl İnanç Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İnce- lenmesi" Değerler Eğitimi Dergisi, C., 2, Sa., 6, İstanbul, 2004, s. 26. "Dinsel Boyutluluğun sosyolojik Bağlamı: Faktör Analitik Bir Çalışma", Dinbilimleri AAD, C. 2, Sa. 4, 2002, s. 175.
  • Aşar, İshak, İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin öğrencilerin batıl inançları üze- rindeki etkisi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 2012, s. 17.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, sahîh-i Buhârî, İst., 1982.
  • Candan, Abdülcelil, Bid'at ve Batıl İnançlar Ansiklopedisi, İstanbul, 2010, s. 99.
  • Çobanoğlu, Abdullah, "halk arasında yaşayan hurafeler üzerine bir alan araştırma (Bursa/ Osmangazi örneği)" Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Sakarya, 2006.
  • Çakan, İsmail Lütfi, hurafeler ve Bâtıl İnanışlar, İstanbul, 1981.
  • Çelebi, İlyas, "hurafe", İslâm'da İnanç, İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi, II, ts., s. 302.
  • Çelik, Ali, İslam'ın Kabul ve reddettiği halk İnançları, İstanbul, 1995. Kavram ve Mahiyet Olarak sünnet ve Bid'at, İstanbul, 1997.
  • Dârimî, Abdullah b. Abdirrahman, sünenü'd-Dârimî, thk., es-Seyyid Abdullah Hâşim, Pa- kistan, 1984.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. El-Eş'as es-Sicistânî, Sünen-i Ebî Dâvûd, İstanbul., 1981.
  • Elbânî, Muhammed Nasıruddin el-Elbani, silsiletü'l- Ehâdîsi'z- Zaîfe ve'l- Mevzûa, I, Riyad, 1412/1992.
  • Elmalılı, Hamdi Yazır, hak Dini Kur'an Dili, VII, İstanbul, ts.
  • Erdil, Kemalettin, Yaşayan hurafeler, Ankara, 1991.
  • Güngör, İzgi, "Popüler Kültür Ürünü Olarak Fal", GÜİFİD., Sa. 21, 2005, s. 184.
  • Günaltay, M. Şemseddin, hurâfattan hakîkate, Sad., Ahmet Gökbel (Hurafeler ve İslâm Gerçeği), İstanbul, 1997.
  • Halil b. Ahmed el-Ferahidi, Kitâbu'l-Ayn, ''harefe", Beyrut, 2001.
  • Hattâbî, Ebû Süleyman Hamd b. Muhammed, A'lâmü'l-hadîs, C. II, 1380, Mekke, 1988.
  • Hazar, Pelin, "13 Sayısı Korkusu: Triskaidekafobi", Bütün Dünya, Mayıs 2005, s. 89.
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, Muhammed b. Ebî Bekr, el-Menârü'l Münîf fi's-sahîh ve'd-Daîf, sh., 62, thk. Abdülfettah Ebû Gudde, Kahire, ts.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillah el-Kazvînî, sünen, thk., M.F.Abdülbaki, y.y., ts.
  • İbn Manzur, Ebu'l-Fadl Muhammed b. Mükerrem el-Mısrî, lisânu'l-Arab, IX, ''harefe", Bey- rut, 1994.
  • İbn Sa'd, Ebû Abdillah Muhammed b. Sa'd el-Kâtib, el-Hâşimî, el-Basrî, el-Bağdâdî, Tabakatü'l-Kübra, II, y.y., 1957.
  • İbnü'l-Esir, Ebü's-Saadat Mecdüddin Mübarek b. Muhammed en-nihâye fi Garibi'l-hadis, "harafe" md.
  • İnan, Abdülkadir, hurâfeler ve Menşeleri, Ankara, 1962.
  • İnan, Abdulkadir, "Türbelere Paçavra ve Mum Yakma Hurâfelerinin Menşei", Diyanet İlmi Dergi, Ankara, 1961, s. 180-182.
  • Karagöz, İsmail, "Bâtıl inanışlar, Bid'at ve Hurafeler Dinî Hayatı Olumsuz Etkiler" Diyanet Aylık Dergi, Sa. 186, 2006, s. 44.
  • Kirman, Mehmet Ali, "Bâtıl İnanç", Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 2004.
  • Koçoğlu, Kıyasettin, 21. Yüzyıl Türkiye'sinde hurafeler, Ankara, 2008.
  • Korkmaz, Fatma, "Ailede din eğitimi çerçevesinde kadınlar arasındaki hurafeler", Basılma- mış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas, 2002.
  • Köse, Ali ve Ayten, Ali, "Bâtıl İnanç ve Davranışlar Üzerine Psikososyolojik Bir Analiz", Din- bilimleri AAD, C. 9, Sa.3, 2009, s. 62.
  • Mâlik b. Enes, el-Muvatta, thk., M.F.Abdülbaki, y.y., ts.
  • Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi, II, 1090, Çev., Salih Tuğ, İstanbul, 1993.
  • Müslim, Ebu'l-Huseyn Müslim b.Haccac, el-Câmiu's-sahîh, thk., M.F. Abdülbaki, Lübnan, 1956.
  • Nesâî, Ahmed b. Şuayb, sünen, İstanbul., 1981.
  • Sakallı, Talat, hadislerle İslâm'da hoşgörü ve Kolaylık, İzmir 1996.
  • Sarıçam, İbrahim, "Hurafeler Karşısında Hz. Muhammed", Diyanet İlmî Dergi, Hz. Muham- med Özel Sayısı, Ankara, 2000, S. 191-192.
  • Seyyar, Ali, "Bâtıl İnanç", İnsan ve Toplum Bilimleri Terimleri Ansiklopedik Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul, 2007.
  • Şişman, Bekir, "Anadolu'da Yaşayan halk İnançlarının Menşei Üzerine Bir Araştırma", Türk Kültürü Dergisi, Sa. 448, 2000, s. 478.
  • Ögenler, Oya, Yapıcı Gülçin, "Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Batıl İnanışlar ve Hastalık- lara Karşı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi", Cumhuriyet Tıp Dergisi, C. 34, Sa. 1, 2012, s. 3.
  • Örnek, Veyis, Etnoloji sözlüğü, (Batıl inanç maddesi), Ankara, 1971.
  • Öz, Nedim, "ılgın`ın Tekke köyündeki manevi halk inançlarına sosyolojik bir yaklaşım" , Ba- sılmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kon- ya, 1995.
  • Tanyu, Hikmet, "Dini Folklor veya Dini-Manevi Halk İnançlarının Çeşit ve Mahiyeti Üzerin- de Bir Araştırma" AÜİFD, C. XXI, Ankara, 1976, s.125-126.
  • Tirmizî, Muhammed b. İsa, sünenü't-Tirmizî, thk., A.M. Şâkir - M.F. Abdülbaki - İ.A. Avad, Kahire, 1938.
  • Topaloğlu, Bekir, "Ağaç" DİA, I, İstanbul, 1988, s. 459.
  • Turgay, Nurettin, "Kur'ân Çerçevesinde Hurâfeler ve Korunma Yolları", Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. VIII, Sa. 1, 2006, s. 22.
  • Varlı, Mustafa, Bidat, hurafe ve Bâtıl İnançlar, İstanbul, y.y., 2008.
  • Yel, Ali Murat, "Hurafe", DİA, XVIII, İstanbul, 1998, s. 381.
  • Yıldız, İlhan, "Yoksulluk ve Bilgisizliğin Öteki Yüzü: Yerleşik Halk İnançları", , Diyanet İlmi Dergi, C., 42, Sa. 4, Ankara, 2006, s. 49.
  • Yılmaz, Fatma, "Kadınlar Arasındaki Hurafeler ve İslâm'ın Hurafelere Bakışı", Diyanet İlmi Dergi , C. XLII, Sa.1, 2006, s. 22.
  • Yusuf el-Kardâvî, sünneti Anlamada Yöntem, çev., Bünyamin Erul, Kayseri, 1998.