Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak

Rus göçmen edebiyatının en özgün seslerinden birisi olan Vladimir Vladimiroviç Nabokov’un Rusça kaleme aldığı “Lujin Savunması” satranç düzleminde gerçek ile metafizik yaşamın, dahilik ile deliliğin, oyun ile oyuncunun karşılaşmasını konu almaktadır. Nabokov için satranç katı kuralları ve hamlelerin sınırsız olanaklarıyla bir zihin oyunundan öte apayrı bir dünyadır. Dış dünyaya tamamen kapalı ve kendi içine dönük başkahraman Lujin satranç tahtasında yaptığı hamlelerle iç dünyasını özgür bırakarak yaşadığı huzursuzluğun, baskının ve yaşam zorluğunun üstesinden gelir. Soyut dünyasında kendi gerçeğini bu oyun sayesinde kontrol altında tutabilirken bir rüyadan ibaret saydığı normal yaşamda tamamen savunmasız kalmaktadır. Bu çalışma, “Lujin Savunması” romanının Rus göçmen edebiyatındaki yeri ile Nabokov’un oyun, müzik, soyut ve somut dünya, insan doğası ve ruhsal ölüm konseptlerine bakış açısı üzerine genel bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır.

Nabokov and “The Luzhin Defense”: playing life with chess pieces

One of the most original voices of Russian immigrant literature, Vladimir Vladimirovich Nabokov composed “The Luzhin Defence” and in this Russian novel, the real and metaphysical life, genius and insanity, game and player encounter as on a chess plane. For Nabokov chess is a world apart from a mind game with rigid rules and unlimited possibilities of moves. The protagonist Luzhin, is totally closed to the outside world and faces inward. He frees up his inner world of moves he made in chess, and by this way, he accomplishes restlessness, oppression in own family and difficulty of life. In this wise, while in the abstract world he can control his own truth, he is completely defenseless in normal life, which is regarded as a dream. This paper aims to make an overall assessment on place the novel “The Luzhin Defence” in Russian immigrant literature and Nabokov’s perspective in game, music, abstract and concrete world, human nature and psychological death concepts.

___

  • Aleksandrov, V.Ye. (1999). Nabokov i Potustoronnost: Metafizika, Etika, Estetika, St. Peterburg: Aleteya.
  • Boyd, B. (2010). Vladimir Nabokov: Amerikanskiye Godı, Çev. Galina Lapina, St. Peterburg: Simpozium.
  • Çurlyayeva, T.N. (2000). “Situatsiya Otçujdeniya v Romane V. Nabokova “Zaşçita Lujina” i Situatsiya Otstavaniya v Povesti V. Makanina “Otstavşiy””, Russkaya Literatura v XX Veke: İmena, Problemı, Kulturnıy Dialog, Vıpusk 2: V. Nabokov v Kontekste Russkoy Literaturı XX Veka, Tomsk.
  • Drujinin, A.V. (1983). “Oblomov”. Roman İ.A. Gonçarova, Literaturnaya Kritika, Moskva: Sov. Rossiya. URL: http://az.lib.ru/d/druzhinin_a_w/text_0070.shtml, adresinden 03.03.2018’de alınmıştır.
  • Johnson, D.B. (2011). Mirı i Antimirı Vladimira Nabokova, Çev. T. Strelkova, St. Peterburg: Simpozium.
  • Kolotneva, L.İ. (2005). “Prostranstvennaya i Vremennaya Organizatsiya Hudojestvennogo Mira Romana V. Nabokova “Zaşçita Lujina””, Vestnik VGU, Seriya: Filologiya, Jurnalistika, No:2, Voronej. 50-56.
  • Nabokov, V. (1989). Zaşçita Lujina, Moskva: Sovremennik.
  • Nabokov, V. (2014). Lujin Savunması, Çev. Rana Tekcan, 4. Baskı, İstanbul: İletişim.
  • Pyatigorski, A.M. (1978). Çut-çut o Filosofii Vladimira Nabokova, Jurnal Kontinent, No: 15, Berlin: İzd. Kontinent. 313–322.
  • Öksüz, G. (2016). Nabokov’un Yitik Cenneti: Maşenka, Prof. Dr. Altan Aykut’a Armağan, Rus Dili ve Edebiyatının İzinde, İstanbul: Çeviribilim. 325-342.
  • Özberk, R. (2015). Nabokov’un Rusça Öykülerinde Ölüm Olgusu, International Journal of Social Sciences and Education Research (IJSSER), Volume: 1(3), 960-971.
  • Şahovskaya, Z. A. (1991). V poiskah Nabokova, Otrajeniya, Moskva: Kniga-Glagol.
  • Şrayer, M. D. (2014). Bunin i Nabokov, İstoriya Soperniçestva, Moskva: Alpina non-fikşn.
  • Tselkova, L.N. (2012). V.V. Nabokov v Jizni i Tvorçestve, 6-e izdaniye, Moskva: Russkoe Slovo.
  • Turgenyev, İ. S. (2012). Nakanune, Moskva: Azbuka.