SANATTA GÖÇ TEMASI

Göç, bir canlının kendi isteği veya zorunluluktan bulunduğu yerden başka bir yere gitmesi, hareket etmesi anlamına gelir. Ulusal ve uluslararası sınırlar içinde önemli bir yere sahip olan göçün altında politik, sosyal, kültürel, ekonomik birçok neden yatar. Örneğin Türkiye’de 1950’ler sonrası yaşanan göçler, ağırlıklı olarak ekonomik sebeplerden kaynaklanırken günümüzde, savaşlar, iç karışıklıklar bireyleri göçe zorlamaktadır.  Yerinden edilme ya da terk etme, gitme durumu bakımından travmatik ya da duygusal bir anlama sahip olan göç; edebiyattan şiire, sinemaya, resme kadar birçok sanat dalının konusu olmuştur. Bu araştırmada, çalışmalarında göç konusuna yer veren sanatçı örnekleri ile göçün nedenleri, sonuçları, bireylerin yaşamını nasıl şekillendirdiği ve sanatçıların göç temasını yapıtlarına nasıl taşıdıkları açıklanmaya çalışılmıştır.  Bazı sanatçılar, bir duyarlılık ya da toplumsal olaylara yakınlık duyarak göç temasını yapıtlarına taşırken; bazı sanatçıların ise tamamen yaşantısal ve kişisel olarak deneyimledikleri göçü ve bunun onlarda ve onların toplumlarında bıraktıkları izi yapıtlarına taşıdıkları görülmüştür. Özellikle, son yıllarda gündemde olan mülteciler, göç etmek zorunda kalan insanlar, sınırlar, kimlik, taşınma, hareket, terk etme, ayrılma, yerinden olma, terk edilmiş alanlar, yıkıntı, yeni ev, özgürlük, yaşam gibi kavramlar çağdaş sanatçıların göçü irdelemelerinde etkin olarak yer alır. Görsel imgeler yoluyla, nesne, insan, mekân kurguları ile göçün bu zor sürecini, sonrasını, ait olamama durumunu estetik boyuta taşıdıkları ve sanat aracılığıyla bu konuya dikkat çekme, toplumda farkındalık yaratma gayesinde de oldukları görülmektedir. Özellikle çağdaş sanatın küresel tarafı, farklı kültürlerden sanatçıların çoklu tartışmalarına zemin hazırlamakta, bireysel ya da ulusal anlamda göçü yaşamamalarına rağmen; bir göçmen, ziyaretçi ya da kâşif olarak sınırlar dışında dolaşabilmelerini, haberdar olmalarını ve bunu yapıtlarına taşımalarını sağlamaktadır. 

MIGRATION THEME IN ART

Migration means that an alive is going to move from one place to another where it is from its own will or necessity. There are many reasons as political, social, cultural and economical under the immigration which has an important place within national and international borders. For example, migrations after 1950s in Turkey were mainly due to economic reasons, and today, wars and internal disturbances are pushing the people to migration. Migration, which has a traumatic or emotional meaning in terms of displacement or abandonment has been the subject of so many arts from literature to poetry, cinema, painting. In this research, it was tried to explain the causes of migration, the results, how they shape the lives of the individuals and how the artists convey the theme of migration to their artworks. While some artists have moved the theme of immigration into their works by being close to a sensitivity or social events; others have experienced immigration, which they have experienced completely and personally, and that they have carried this and  traces left in their societies on their artworks. In particular, in recent years the concepts are actively involved in the examination of the migration of contemporary artists such as refugees, immigrants, borders, identity, remove, movement, abandonment, being in place, separation, destruction, new home, freedom and life. It is seen that they are carrying out this difficult process of migration with objects, people, space fictions by means of visual images. They carry the state of nonbelonging to aesthetic dimension and they are also in the point of attracting attention to this issue through art and creating awareness in the society. Especially the global aspect of contemporary art, the fact that in preparing for the multiple debates of artists from different cultures, despite they do not live migrants in individual or national sense; As an immigrant, visitor or explorer, they are able to travel around the borders, to be informed and to carry it to their works.

___

  • Artist Issam Kourbaj Depicts Fractured Lives of Syrian Refugees. (2015, 20 Temmuz). Etcetera.
  • http://www.hamhigh.co.uk/etcetera/art/artist-issam-kourbaj-depicts-fractured-lives-of-syrian-refugees-1-4144256 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Block, M. (2012, 30 Mayıs). The Aesthetics of Migration. Afterall. Online, Contexts, https://www.afterall.org/online/aesthetics-of-migration-as-representative-of-the-human-condition#.WK1sX2_yjIU adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Buczynski, B. (2012, 30 Ocak). Susan Stockwell Creates a Recycled Masterpiece from E-Waste. Recylenation. http://recyclenation.com/2012/01/susan-stockwell-recycled-masterpiece-ewaste adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Cattani, F. (2011). Europe in Black and White: Immigration, Race and Identity in the Old Continent. Manuela Ribeiro Sanches, Fernando Clara, Joao Ferreira Duarte, Leonor Pires Martins (Ed.), New Maps of Europe by Some Contemporary Migrant Artists and Writers içinde (s. 53-66). Bristol/UK, Chicago/USA: Intellect. https://books.google.com.tr/books?id=4xumA-MeUl4C&pg=PA5&lpg=PA5&dq=Francesco+Cattani,+%E2%80%9CNew+Maps+of+Europe+by+Some+Contemporary+Migrant+Artists+and+Writers%E2%80%9D&source=bl&ots=p_wFOmGKvh&sig=NLb3yYhFNBK66BTpBy18d5gy81U&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwjltuWn8vHTAhWmBZoKHV0XCOwQ6AEIKTAB#v=onepage&q=mona%20hatoum&f=false adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Davis, Lindsey. (2016). Confronting Crisis: An Interview with Syrian Artists Tammam Azzam, Sara Shamma & Kevork Mourad. Art21 Magazine. 21 Ocak 2016. Erişim tarihi: 22.02.2017, http://magazine.art21.org/2016/01/21/confronting-crisis-an-interview-with-syrian-artists-tammam-azzam-sara-shamma-kevork-mourad/#.WK14g2_yjIU
  • Doh, R. (1984). Interprovincial Migration in Turkey and Its SocioEconomic Background: A Correlation Analysis. Nüfus Bilim Dergisi, 6, 49- 61. http://europepmc.org/abstract/med/12159456 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Haynes, C. (2007, 17 Aralık). Artist Portrait: Susan Stockwell. Culturebase.net, http://www.culturebase.net/artist.php?3995 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Holland, J. (2015, 23 Temmuz). Artist Issam Kourbaj Talks about his Latest Work Inspired by his Syrian Homeland.The National Arts&Life. http://www.thenational.ae/arts-lifestyle/the-review/artist-issam-kourbaj-talks-about-his-latest-work-inspired-by-his-syrian-homeland#page2 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Hopper, J. (2016, 8 Şubat). Roxanne Lasky and the Tide of Movement. The Textile Blog. http://thetextileblog.blogspot.com.tr/2016/02/roxanne-lasky-and-tide-of-movement.html adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • How Are Artists Responding to the Refugee Crisis. (2016, 11 Şubat). Flux Magazine, Art, Lifestyle. http://www.fluxmagazine.com/artists-responding-to-the-refugee-crisis/ adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Issam Kourbaj I Another Day Lost. Alserkal Venue. http://alserkalavenue.ae/en/event/issam-kourbaj-another-day-lost.php adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Issam Kourbaj web site. Another Day Lost: 1,579 and Counting... http://issamkourbaj.co.uk/another-day-lost/ adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Italy, Where Migration’s Front Line and Art’s Avant-garde Meet. (2016, 7 Ocak). Economist. http://www.economist.com/blogs/prospero/2016/01/art-and-migration adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Jalal, Maan. (2017). The Identity of the Artist : Owais Husain. Owais Husain ile söyleşi. Khaleej Times. 25 Ocak 2017. Erişim tarihi: 14.04.2017, http://www.khaleejtimes.com/the-identity-of-the-artist-owais-husain Ji, Y.F. (2010). Three Gorges Dam Migration. Art Journal. 69 (3), 73-78. http://dx.doi.org/10.1080/00043249.2010.10791385 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Kallat, R. S. (2012, 8 Eylül). Reena Saini Kallat: Untitled (Map/Drawing). Art One Art Platform for Contemporary Art from Asia, Africa and Latin America, http://www.oneart.org/galleries/reena-saini-kallat-untitled-mapdrawing adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Khan Academy, Video-quide. Jacob Lawrence, Göç Serisi. Dr. S. Zucker ve Dr. B. Harris (Konuşmacılar). B. Harris ve S. Zucker (Hazırlayan). https://tr.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/later-europe-and-americas/modernity-ap/v/lawrence-migration-series adresinden 15 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Lamn, K. (2004). Seeing Feminism in Exile: The Imaginary Maps of Mona Hatoum. MPublishing. University of Michigan Library, Vol.18. http://handle.net/2027/spo.ark5583.0018.001 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • MoMA Audio+ Guide. Jacob Lawrence. https://www.moma.org/explore/multimedia/audios/371/5372 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • MOMA Learning. The Migration Gained in Momentum Jacob Lawrence (American, 1917–2000). https://www.moma.org/learn/moma_learning/jacob-lawrence-migration-series-1940-41 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • MoMA Learning. Routes II, Mona Hatoum. https://www.moma.org/learn/moma_learning/mona-hatoum-routes-ii-2002 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • MoMA Learning. Three Gorges Dam Migration. https://www.moma.org/learn/moma_learning/yun-fei-ji-the-three-gorges-migration-2009 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • MOMA, Research Resources, Library. (Fall 2009). Yun-Fei Ji, The Three Gorges Dam Migration. https://www.moma.org/research-and-learning/research-resources/library/council/ji adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Öner, F.K. (2016). Göç Üzerine Yazın ve Kültür İncelemeleri. Ali Tilbe ve Sonel Bosnalı (Ed.), Çağdaş Türk Sanatında Göç Teması: Ramiz Aydın Örneği içinde (s.41-54). London: Transnational Press. https://books.google.com.tr/books?id=CVLFDQAAQBAJ&pg=PA45&lpg=PA45&dq=nedim+g%C3%BCns%C3%BCr+g%C3%B6%C3%A7&source=bl&ots=zP8wKe8k-2&sig=DPKNBMF9BeFyEu1-kYVQg6f4UDs&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwju0-GUh6TTAhVNb1AKHcUyB4QQ6AEISjAJ#v=onepage&q=nedim%20g%C3%BCns%C3%BCr%20&f=false adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Özçakır, G. (2014, 30 Eylül). Naif Bir Madenci Dostu Nedim Günsür. http://kdzereglifutbol.blogspot.com.tr/2014/09/naif-bir-madenci-dostu-nedim-gunsur.html adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Phillips Collection, Over the Line. Jacob Lawrence. http://www.philipscollection.org/sites/default/files/interactive/jacob-lawrence-over-the-line/index.html adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Philps, A. (2015, 9 Temmuz). The World has got too Used to Syria’s Tragedy. The National, Opinion, http://www.thenational.ae/opinion/the-world-has-got-too-used-to-syrias-tragedy#page2 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Roxanne Lasky web site. Roxanne Lasky Artist Statement. https://www.roxannelasky.com/artist-statement adresinden 17 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Susan Stockwell web site. World, Bedfordshire University. http://www.susanstockwell.co.uk/medium.php?image_id=2016-09-19-3 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • UMassAmherst Fine Arts Center Press Release. Yun-Fei Ji: Migrants, Ghosts, And the Dam, January 22 – March 8, 2015. https://fac.umass.edu/ArticleMedia/Files/UMCA/2015-01-20%20PR%20UMCA%20Yun-Fei%20Ji%20exhibition.pdf adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 1. Jacob Lawrence, İvme Kazanan Göç, https://www.moma.org/learn/moma_learning/jacob-lawrence-migration-series-1940-41 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 2. Nedim Günsür, Göçerler
  • Resim 3. Mona Hatoum, Rotalar II, https://www.moma.org/learn/moma_learning/mona-hatoum-routes-ii-2002 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 4. Yun-Fei Ji, 3 Geçit Baraj Göçü, https://www.moma.org/learn/moma_learning/yun-fei-ji-the-three-gorges-migration-2009 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 5. Susan Stockwell, Dünya, http://www.susanstockwell.co.uk/medium.php?image_id=2016-09-19-3 adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 6. Reena Saini Kallat, İsimsiz (Harita, Çizim), http://www.oneart.org/galleries/reena-saini-kallat-untitled-mapdrawing adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 7. Roxanne Lasky, Göç, https://www.roxannelasky.com/migration adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 8. Giovanni Iudice, İnsanlık, http://www.giovanniiudice.it/opere.html adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 9. Claire Fontaine, Yabancılar Heryerde (Arapça), https://www.afterall.org/online/aesthetics-of-migration-as-representative-of-the-human-condition#.WK1sX2_yjIU adresinden 22 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 10. Owais Husain, Sessiz Kalp, http://owaishusain.com/artworks/categories/3/9373/ adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 11. Tammam Azzam, Özgürlük Graffiti, http://www.ayyamgallery.com/artists/tammam-azzam/images/6 adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 12. Issam Kourbaj, Kaybedilen Başka Birgün: 1,906, http://issamkourbaj.co.uk/another-day-lost/ adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Resim 13. Issam Kourbaj, Kaybedilen Başka Birgün: 1,579, http://issamkourbaj.co.uk/another-day-lost/ adresinden 14 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.