İklim Adaletine Kant ve Rawls’un Etik Temelli Adalet Teorileri Çerçevesinde Felsefi Bir Yaklaşım

Fosil yakıt kullanımıyla artan sera gazı salımları küresel iklim değişikliğine yol açan önemli bir faktördür. Bu değişikliğin etkisi eşit dağılmamakta, özellikle bundan en az sorumlu olan dezavantajlı ülkeleri etkilediği görülmektedir ki bu da iklim adaletinin doğmasına yol açmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, iklim adaletinin ne olduğu, neden ortaya çıktığı ve iklim değişikliğinin yaşanmasında güçlü devletlerin adil olarak sorumluluklarını yerine getirip getirmediği tartışılmaktadır. Felsefi olarak konuya yaklaşıldığında, özellikle Immanuel Kant ve John Rawls’un etik temelli adalet teorilerinin iklim adaletine etkisi incelenmiştir. Dağıtıcı adalet bağlantısıyla iklim değişikliği sorunu birçok felsefi soruyu beraberinde getirmekte, etik anlamda sorumluluk ve yükümlülüklere bizi bağlamaktadır. Değişikliğin yaşanmasında sorumluluğa sahip gelişmiş ülkeler sadece vaatlerle teorik tartışmalar üretmekte ama ödev ve sorumluluklarını yerine getirmeyerek pratikte bir çözüm sunmamaktadırlar. İklim değişikliğine karşı varolan imkânların sürdürülebilirliği konusunda sahip olunan tarihsel sorumluluklar, özellikle nesiller arası etik sorunlarına işaret etmektedir. İklim değişikliğinin etik yönü; tarihsel sorumluluklar, varolan imkânlar, sürdürülebilirlik ve adalet temellerinde ilerlemektedir.

A Philosophical Approach to Climate Justice in the Framework of Kant and Rawls's Ethical-Based Theories of Justice

Increasing greenhouse gas emissions with the use of fossil fuels is an important factor leading to global climate change. The impact of this change is not evenly distributed, it seems that it especially affects the disadvantaged countries that are least responsible for it, which has led to the emergence of climate justice. Therefore, in this study, it is discussed what climate justice is, why it arises, and whether powerful states fulfill their responsibilities fairly in experiencing climate change impact. When approaching the subject philosophically, the effect of Immanuel Kant and John Rawls's ethical-based justice theories on climate justice have been examined. With its distributive justice connection, the problem of climate change raises many philosophical questions and binds us to ethical responsibilities and obligations. Developed countries, which are responsible for the change, only produce theoretical discussions with promises, but do not fulfill their duties and responsibilities and do not offer a solution in practice. Historical responsibilities regarding the sustainability of existing opportunities against climate change point to intergenerational ethical problems in particular. Ethical aspects of climate change; it progresses on the basis of historical responsibilities, existing opportunities, sustainability and justice.

___

  • Akkuş, Aygül. “Küresel Güney Bağlamında İklim Etiği ve İklim Adaleti Uygulamaları”. Cappadocia Journal of Area Studies (CJAS), 3/2 (2021): 200-215.
  • Aristoteles. Nikomakos’a Etik. Çev., Saffet Babür. Ankara: Ayraç Yayınevi, 1998.
  • Bilben, Merve Suzan Ilık. “Yeni Bir Toplumsal Düzenin Doğum Sancısı: İklim Adalet(sizliğ)i ve Hak Temelli Yaklaşımın Önemi”. Mediterranean Journal of Humanities, 8/1 (2018): 213-226.
  • Brown, Lester R. Dünyayı Nasıl Tükettik?. Çev., M. Fehmi İmre. İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2006.
  • Buchanan, Neil. “What do We Owe Future Generations?”. The George Washington Law Review, 5/6 (2009): 1237-1297.
  • Davidson, Marc David. “How Fairness Principles in the Climate Debate Relate to Theories of Distributive Justice”. MDPI Sustainabilit,. 13/7302 (2021).
  • Demir, A. John Rawls Eleştirel Bir Yaklaşım. Ankara: Siyasal Kitapevi, 2018.
  • Demir, A. Kant Ahlak Siyaset. Ankara: Siyasal Kitapevi, 2020.
  • Dunlap, Riley E. ve Robert J. Brulle. Climate Change and Society: Sociological Perspectives. Oxford: Oxford University press, 2015.
  • IPCC, “Working Group II Contribution to the IPCC 6th Assesment Report”. Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Valnurability. 2022.
  • IPCC. “Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change: Summary for Policymakers”. The Physical Science Basis. Der., Solomon, Sule Dan-maigona, Dawei Qin, Martin Manning, Zena Chen, Melinda Marquis, Kristen B. Averyt, Melinda Tignor ve Henry L. Miller. Cambridge and New York: Cambridge University, 2007.
  • Ivic, Sanja. “Rawls’s Law of Moral Peoples”. Journal of Humanities and Social Sciences, 1/2 (2007): 284‐ 295.
  • Kalhoff, Angela. “John Rawls and Claims of Climate Justice: Tensions and Prospects”. New Perspectives on Distributive Justice. Editors: Manuel Knoll, Stephen Snyder ve Nurdane Şimsek, Berlin: DeGruyter Publishing, 2019.
  • Kant, Immanuel. Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi. Çev., İoanna Kuçuradi. Ankara: Felsefe Kurumu Yayınları, 1995.
  • Kant, Immanuel. Perpetual Peace and Other Essays on Politics. History and Morals, Çev., Ted. Humphrey, Cambridge: Hackett Publishing, 1983.
  • Pieper, Annemarie. Etiğe Giriş. Çev., Gönül Sezer ve Veysel Atayman. Ayrıntı Yayınları, 1999.
  • Platon, Devlet. Çev., Sabahattin Eyüpoğlu ve M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitapevi, 1995.
  • Rawls, John. A Theory of Justice. Cambridge: Havard University Press, 1999.
  • Rawls, John. A Theory of Justice. Oxford: Oxford University Press, 1971.
  • Rawls, John. Halkların Yasası. Çev., Gül Evrin. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006.
  • Toprakkaya, Arslan. “Adalet Bağlamında Platon Aristoteles Karşılaştırması”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/6 (2009): 628-633.
  • United Nations (UN). Paris Agreement. 2015.