Silifke Tezene Tavrının Öğretimine Yönelik Alıştırmaların Öğrencilerin Silifke Tezene Tavrını ve Silifke Türkülerini Bağlamada Seslendirme Düzeyine Etkisinin İncelenmesi

Bu araştırma, bağlamada Silifke tezene tavrının öğretimine yönelik hazırlanan alıştırmaların bağlama öğrencilerinin Silifke tezene tavrını ve Silifke türkülerini seslendirme düzeyleri üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada deneysel desenlerden “Tek grup ön test-son test desen” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programı’nda ana çalgısı bağlama olan 11 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin demografik özellikleriyle ilgili bilgileri elde etmeye yönelik “Genel Bilgi Formu” ve deneysel sürecin etkilerini ölçmeye yönelik “Silifke Tezene Tavrını” ve “Silifke Türkülerini Bağlamada Seslendirmeye Yönelik Performans Derecelendirme Form”ları kullanılmıştır. Verilerin analizinde çalışma grubu ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemek amacıyla parametrik olmayan testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın deney sürecinde çalışma grubundaki öğrencilere uygulama öncesi ön test olarak “Silifke Tezene Tavrını” ve “Silifke Türkülerini” Bağlamada Seslendirmeye Yönelik Performans Derecelendirme Formları uygulanmış, 10 haftalık deney programı sonrasında aynı formlar son test olarak tekrar uygulanmıştır. Araştırma sonuçları 10 haftalık deney programının öğrencilerin Silifke tezene tavrını ve Silifke türkülerini seslendirme düzeyi üzerinde etkili olduğunu göstermiştir.

Investigation of the Effects of Exercises Prepared for Teaching Silifke Plectrum Style on Students' Level of Silifke Plectrum Style and the Level of Silifke Folks Songs are Performed in Baglama

This research was carried out to examine the effects of exercises prepared to teach regional plectrum style of Silifke on undergraduate students’ performance levels of particular plectrum style and folk songs of Silifke region. To this aim "One Group Pre-Test-Post-Test Model" was used as the experimental design. The study group was composed of 11 students who were trained in bağlama as their main instrument at Atatürk University, Kazim Karabekir Faculty of Education, Department of Fine Arts, Music Teaching Programme. A "Form of General Information" was prepared by the researchers to obtain the data about the demographic characteristics of the students, and to measure the effects of the experimental process, “Performance Rating Scale for Plectrum Style of Silifke Region in Baglama” and “Performance Rating Scale for Folk Songs of Silifke Region in Baglama” was used with items rated as. In the analysis of the data the Wilcoxon Signed-Ranks Test was used as the nonparametric test to determine whether there was a significant difference between the study group’s pre-test and post-test scores. During the experimental phase of the study, students in the study group were applied “Performance Rating Scale for Plectrum Style of Silifke Region in Baglama” and “Performance Rating Scale for Folk Songs of Silifke Region in Baglama” as a pre-test and post-test, respectively. After a 10-week experimental program, “Performance Rating Scale for Plectrum Style of Silifke Region in Baglama” and “Performance Rating Scale for Folk Songs of Silifke Region in Baglama” were applied again. The results show that the prepared 10-week exercise program was effective on students' performance levels in terms of performing the regional plectrum style of Silifke and playing folk songs of Silifke region.

___

  • Akçalı, C. (2012). Bağlama metotlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Algı, S. (2006). Üniversitelerimizin eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi ana bilim dallarında bağlamada yöresel tezene tavırlarının kullanım durumlarına yönelik bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Asıltürk, O. (2009). Türkiye’de bağlama başlangıç eğitimi için hazırlanmış metotların içerik açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (14. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. K. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirkaya, E. (2015). Müzik eğitimi anabilim dallarında bireysel çalgı bağlama derslerinde Konya tavrının öğretilme durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ekici, S. (2001). Bağlama metodu çalışmalarında yapılan yanlışlıklar ve çözüm önerileri, (Ed), G. Ay, Müzikte 2000 Sempozyumu, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Ekici, S. (2018). Bağlama eğitimi yöntem ve teknikleri. Ankara: Yurt Renkleri Yayınları.
  • Emnalar, A. (1988). Tüm yönleriyle Türk halk müziği ve nazariyatı. (1. basım). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Işıldar, Z. (2004). Bağlama metotlarının çalgı eğitimi bakımından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • İkiz, F. (2010). İstanbul’da yaygın eğitimde görülen bağlama öğretim problemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İnanıcı, M.K., ve Şengül, C. (2017). Hanon metodundaki 1 numaralı egzersizin bağlama eğitiminde kullanılabilirliği üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1387-1396.
  • Kınık, M. (2010). Güzel sanatlar fakülteleri müzik bölümlerinde bağlama dersi başlangıç düzeyine yönelik öğretim programı önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Koç, A. (2000). Bağlama eğitiminde görülen problemler ve bunların çözüm yolları. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kurubaş, B. (2015). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda yöresel bağlama tavırlarının öğretimine yönelik değerlendirmeler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Oral, M. (2010). Bağlamada belli başlı yöresel tavırların icrasında bozuk düzen ile bağlama düzeni arası transpozisyonda oluşan duyum farklılıkları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Önal, H. (1990). Bağlama öğretimine giriş. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özdek, A. (2005). Bağlama’nın ilköğretim II. kademe sınıflarındaki müzik eğitiminde kullanımına yönelik bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi (çev. S. Balcı ve B. Ahi). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Satar, Ö. (2012). Türk halk müziği eserlerinin bağlama ile çalışılmasında karşılaşılan teknik güçlükler ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Sayan, Ü. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı halk eğitim merkezleri 100 saatlik temel bağlama ve 150 saatlik ileri düzey bağlama kursunun ünitelendirilmiş yıllık planın değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sözen, İ. (2002). Anadolu güzel sanatlar liselerinde bağlama eğitimi ve çok sesli yapılanma çalışmalarının bu sürece yansımaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tarım, C. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde bağlama eğitimi ile ilgili alıştırmalar ve etütler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar, S. (2011). Temel bağlama öğretiminde kullanılmakta olan ve önerilen tezene tekniğinin öğrencilerin bağlama çalma becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Yıldız, E. C. (2018). Keskin yöresi bağlama icrasında görülen tezene kalıplarının bağlama öğretiminde kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YÖK (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf adresinden erişilmiştir.
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2002
  • Yayıncı: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı