Dalcroze Eurhythmics Öğretiminin Müziksel Beceriler, Müzik Dersine İlişkin Tutumlar ve Müzik Yeteneğine İlişkin Özgüven Üzerindeki Etkileri

Bu araştırmanın amacı, Dalcroze Eurhytmics Öğretiminin; temel müzik bilgilerinin, müziksel işitme becerilerinin, şarkı söyleme becerilerinin, müziğe bedeni ile uyum gösterme becerilerinin, müzik yeteneğine yönelik özgüvenin ve müzik dersine yönelik tutumların gelişimi üzerindeki etkilerini belirlemektir. Öntest- son-test kontrol gruplu deneme modelindeki bu araştırma, 2004–2005 öğretim yılı güz döneminde İzmir Buca Kaynaklar İlköğretim Okulunda öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sırasında deney grubunda (n=31) Dalcroze Eurhytmics Öğretimi, kontrol grubunda (n=32) ise geleneksel müzik öğretimi uygulanmıştır. Deney grubu, müziksel öğeleri beden hareketleri aracılığıyla çalışmıştır. Bedensel hareket içerikli müzik öğretiminin bir parçası olan bu hareketler, seslerin yüksekliğini, yönelimini, sıralanışını, gürlüklerini ve dinamiklerini simgeleyecek şekilde düzenlenmiştir. Kontrol grubu ise bedensel hareket içerikli herhangi bir eğitim almamış, geleneksel şarkı söyleme, nota yazma ve temel müzik bilgilerini öğrenme etkinlikleri almışlardır. Her iki gruba da araştırma sırasında aynı şarkılar ve konular öğretilmiştir. Araştırmada veriler, deneysel işlemlerden önce ve sonra uygulanan test, ölçek, gözlem ve görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırma sonunda, Dalcroze Eurhytmics Öğretiminin incelenen tüm bağımlı değişkenler üzerinde Geleneksel Müzik Öğretimine göre anlamlı düzeyde (p

Effects of Dalcroze Eurhtymics Teaching on Musical Aptitudes, Attitudes Toward Music Lesson and Self-Confidence in Musical Aptitude

The purpose of the study was to determine the effect of Dalcroze Eurhytmics Instruction on the musical skills, attitudes toward music class and self-esteem of music ability. Subjects in the experiment were studying in İzmir Buca Kaynaklar İlköğretim Okulu at fourth-grade in 2004-2005 school year. In the process of experiment the treatment group (n=31) received music classes with Dalcroze Eurhytmics Instruction, and the control group (n=32) received music classes with Traditional Music Instruction. The treatment group represented music with body movements. The gestures formulated as part of the movement-based instruction represented the melodic properties of register, direction, progression, intensities and dynamics. The control group did not receive any movement based music instruction but received singing, writing and basic music concepts instruction. Both groups received the same subjects and songs. Pre and post measures were collected with tests, scales, observations and interview techniques. At end of the study it was found that Dalcroze Eurhytmics Instruction made more significant difference (p

___

  • Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Choksy, L., Abramson R. M., and Gillespie, A. (1986). Teaching Music In the Twentieth Century. Simon & Schuster, Inc.
  • Juntunen, M. L., and Hyvönen, L. (2004). Embodiment In Musical Knowing: How Body Movement Facilitates Learning Within Dalcroze Eurhythmics. British Journal of Music Education, Sayı:21, No:2 http://www.journals.cambridge.org/bin/ bladerunner (05.05.2005).
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Mead, V. (1996). More Than Mere Movement. Music Educators Journal, 82(4).
  • MEB. (1994). İlköğretim Kurumları Müzik Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Uçan, A., Yıldız G. ve Bayraktar, E. (2001). İlköğretimde Müzik Öğretimi. İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme El Kitabı Modül 9, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
  • Williams, J. F. (1985). A Philosophical Inquiry Into The Educational Theories of Jaques-Dalcroze and Kodaly. Doktora Tezi. Oklahoma State University. http://www.umi.dissertations/gateaway (05.05.2005).