John Carpenter Filmlerinde Protagonist Karakter Sunumu Olarak Anti-kahraman*

Hollywood sinema endüstrisi içinde yer almasına rağmen kendine özgü üslubu olan ve auteur kalabilmiş ender yönetmenlerden biridir John Carpenter. Filmografisini oluşturan yapımlar tür filmlerinden oluşmaktadır ve farklı türleri birleştirmekten çekinmeyen yetkin bir hikâye anlatıcısıdır. Bunula birlikte Carpenter sinemasını ayrıksı kılan en önemli özellik belki de filmlerinin birçoğunda protagonist karakter olarak anti-kahraman stereotipinin yer almasıdır. Ana akım sinemada risk faktörü olan bu seçim Carpenter sinemasının nüvesini oluşturur. Bu çalışma, John Carpenter filmlerinde yer alan protagonist anti-kahramanların temsiller bağlamında karakter analiziyle, yönetmenin sinema dilini oluşturmasındaki etkisini konu edinmiştir. Çalışma evreni olarak 13. Karakola Saldırı, Yabancı, New York’tan Kaçış ve Christine filmleri incelenmiştir.

Anti-hero in John Carpenter Movies as Presentation of Protagonist Character

John Carpenter is the one of rare directors who have a unique style and auteur ability despite being part of Hollywood film industry. He is a talented narrator who does not hesitate to combine different genres and the productions that make up his filmography consist of genre films. In addition to this, the most important feature that distinguishes Carpenter’s cinema is perhaps to locate the anti-hero stereotype as protagonist character. In this study, the protagonist anti-heroes in John Carpenter’s movies were examined through character analysis in the context of their representations, and their influence on forming the language of his cinema. The universe of this study consists of the following movies: Assault on Precinct 13, Halloween, Escape from New York and Christine.

___

  • Doğu Yücel ile Ağustos 2015 tarihinde gerçekleştirilen kişisel iletişim.
  • Engin Ertan ile Eylül 2015 tarihinde gerçekleştirilen kişisel iletişim.
  • Grant, B. K., (2004). “Disorder in The Universe: John Carpenter adn the Question of Genre”, Ian Conrich, David Woods (der.), The Cinema of John Carpenter the Technique of Terror, London: Wallflower Press, s.10-20.
  • Kaya Özkaracalar ile Eylül 2015 tarihinde gerçekleştirilen kişisel iletişim.
  • Kutlukhan Kutlu ile Ağustos 2015 tarihinde gerçekleştirilen kişisel iletişim.
  • Muir, J. K., (2000). The Films of John Carpenter, North Carolina USA: McFarland Company.
  • Odelle, C. ve Le Blanc, M., (2013). John Carpenter, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Roberts, M. M., (2004). “A Spook Ride on Film: Carpenter and the Gothic”, Ian Conrich, David Woods (der.), The Cinema of John Carpenter the Technique of Terror, London: Wallflower Press, s.78-90.
  • Shail, R., (2004). “Masculinity, Kurt Russell and the Escape Films”, Ian Conrich, David Woods (der.), The Cinema of John Carpenter the Technique of Terror, London: Wallflower Press, s.107-116.
  • Smith, D. Glen, (2011). “Common Traits of an Antihero”, http://www.davidglensmith. com/wcjc/1302/slides/slides07-Antiheros.pdf. Erişim Tarihi: 27.06.2015. www.dictionary.com, Erişim Tarihi: 15.08.2018.
  • Young, S., (2004). “Restorative and Destructive: Carpenter and Maternal Authority”, Ian Conrich, David Woods (der.), The Cinema of John Carpenter the Technique of Terror, London: Wallflower Press, 128-139.
  • Carpenter, J. (Yönetmen). (1976). Assault On Precinct 13 [Film]. London: Optimum Home Releasing.
  • Carpenter, J. (Yönetmen). (1978). Halloween [Film]. California: Anchor Bay Entertainment.
  • Carpenter, J. (Yönetmen). (1981). Escape From New York [Film]. California: MGM.
  • Carpenter, J. (Yönetmen). (1983). Christine [Film]. California: Sony Pictures Home Entertainment