Günümüz Kitle İdollerinin Kendilerini Sunma Tarzları: Instagram ve Twitter Örneklerinin İncelenmesi

Lowenthal, kitle idollerinin biyografilerinin değişiminin nasıl bir yönde seyrettiği ve ortaya konulan dönüşümün toplumsal ya da ekonomik değişimlerle ilişkisinin olup olmadığını açığa kavuşturmaya çalışmıştır. Lowenthal'in kitle idolleri hakkındaki çalışmaları, 21. yüzyılda da etkisini sürdürecek bir potansiyele sahiptir. Lowenthal’in izlediği çerçevenin temel alındığı bu çalışmada Türkiye merkezli sosyal medya platformlarındaki kitle idolleri bağlamında bir araştırma yapılmıştır. Instagram ve Twitter gibi sosyal medya platformlarında yer alan kitle idollerinin konumunun ortaya çıkarılması araştırma konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmadaki amaç, günümüz Türkiye’sinde sosyal medya platformlarında yer alan kitle idollerinin kendini sunma tarzlarının nasıl gerçekleştiği ve ne tür bir ekonomik model ortaya koyduklarıdır. Çalışmada Türkiye’de 14-64 yaş arasında kullanımı en çok tercih edilen sosyal ağ platformlarından olan Instagram ve Twitter tercih edilmiştir. Takipçi sayısı baz alınarak Türkiye merkezli ilk 100 bireysel Instagram ve Twitter hesapları içerik analizine tabi tutulmuştur. Kitle idolleri olarak isimlendirilen kişilerin mesleklerinin ağırlıklı bir biçimde tüketim kategorisinde olduğu sonucuna varılmıştır. İncelenen hesaplardaki ünlülük, birinin desteği ile değil kişilerin kendi çabalarıyla elde edilmiştir ve girişimcilik ruhu ön plana çıkarılmıştır. Günümüz kitle idollerinin toplumsal yapının ekonomik koşullarını yansıttığı görünürdür. Emek piyasasında artan riskler beraberinde emek giderek bireyselleşmiştir. Söz konusu bireysellik hem kitlesel anlamdaki tüketim nesneleri hem de kendi kendilerinin üreticileri de olduklarını açığa çıkarmıştır.

Today's Mass Idol Self-Presentation Styles: Examining Instagram and Twitter Examples

Lowenthal has attempted to uncover the transformation of biographies of mass idols and whether there is a relationship between this transformation and social or economic changes. Lowenthal's research on mass idols has a potential to continue its influence in the 21st century. Based on the framework followed by Lowenthal, this study was conducted in the context of mass idols on Turkish-centered social media platforms. In this study, based on the framework followed by Lowenthal, research was conducted in the context of mass idols on Turkish-centered social media platforms. This study aims to reveal how mass idols present themselves on social media platforms such as Instagram and Twitter in today's Turkey and what kind of economic model they put forward. Instagram and Twitter, which are the most preferred social network platforms among the 14-64 age group in Turkey, were chosen for the content analysis of the first 100 individual Instagram and Twitter accounts based on the number of followers. It was concluded that the professions of the people referred to as mass idols were mainly in the consumption category. The celebrity of the accounts examined was not obtained with the support of someone else, but with the efforts of the individuals and the spirit of entrepreneurship was highlighted. It appears that today's mass idols reflect the economic conditions of the social structure. Increasing risks in the labor market have made labor increasingly individualized. This individualism has revealed both mass consumption objects and producers of themselves.

___

  • Acun Ilıcalı (@acunilicali). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/acunilicali/.
  • Ahmet Davutoğlu (@Ahmet_Davutoglu). (2022, Aralık). Twitter. https://twitter.com/Ahmet_Davutoglu.
  • Akçay, E. (2017). Çağımızın hikâye anlatıcılığı olarak halkla ilişkiler: Vehbi Koç biyografileri üzerine bir inceleme. Moment Dergi- Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 498-517. https://doi.org/10.17572/mj2017.2.498517
  • Akın Akınözü (@akinakinozu). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/akinakinozu/feed/.
  • Alp Navruz (@alpnavruz). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/alpnavruz/.
  • Baho (@picadambaattin). (2022, Eylül 1). Twitter. https://twitter.com/picadambaattin.
  • Bengü (@bengu). (2022, Aralık 10). Twitter. https://twitter.com/Bengu.
  • Burak Özdemir (@cznburak). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/cznburak/.
  • Burcu Kıratlı (@burcukiratli23). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/burcukiratli23/?hl=tr.
  • Can Dündar (@candundaradasi). (2022, Aralık). Twitter. https://twitter.com/candundaradasi.
  • Çağla Şikel (@caglasikel). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/caglasikel/?hl=tr.
  • Demet Akalın (@DemetAkalin). (2022, Nisan). Twitter. https://twitter.com/DemetAkalin?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor.
  • Doğuş (@dogusofficial). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/dogusofficial/.
  • Duffy, B. E., & Pooley, J. (2019). Idols of promotion: The triumph of self-branding in an age of precarity. Journal of Communication, 26-48. https://doi.org/10.1093/joc/jqy063
  • Ebru Gündeş (@EbruGundes). (2022, Aralık 9). Twitter. https://twitter.com/EbruGundes.
  • Ekrem İmamoğlu (@ekremimamoglu). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/ekremimamoglu/.
  • Esra Erol (esraerol). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/esraerol/?hl=tr.
  • Evrenosoğlu, P. (2007). Türk basınında popüler yaşam öyküleri [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Fahriye Evcen Özçivit (@evcenf). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/evcenf/?hl=tr.
  • Fuchs, C. (2014). Social media- A critical introduction. SAGE.
  • Gamson, J. (2011). The unwatched life is not worth living: The elevation of the ordinary in celebrity culture. Modern Language Association, 1061-1069. https://doi.org/10.1632/pmla.2011.126.4.1061
  • Gamze Erçel Yıldırım (@gamze_ercel). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/gamze_ercel/?hl=tr.
  • Gülben Ergen (gulbenergen). (2021, Kasım 9). Twitter. https://twitter.com/gulbenergen.
  • Hadise (@Hadise). (2021, Haziran 18). Twitter. https://twitter.com/Hadise.
  • Hakki Akdeniz (@hakkiakdenizz). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/hakkiakdenizz/.
  • Haluk Levent (@haluklevent). (2022, Kasım 30). Twitter: https://twitter.com/haluklevent.
  • Hidayati, Aflina, & Arifuddin (2021). Hate speech on social media: A pragmatic approach. Annual International Conference on Language and Literature (AICLL) (s. 308-317). KnE Social Sciences. https://doi.org/10.18502/kss.v5i4.8690
  • Instagram. (2017, Aralık 5). Introducing Stories Highlights and Stories Archive. Instagram. https://about.instagram.com/blog/announcements/introducing-stories-highlights-and-stories-archive.
  • Jay, M. (2014). Diyalektik imgelem- Frankfurt Okulu'nun tarihi ve çalışmaları (S. Doğan, Çev.) Ayrıntı Yayınları. Kadir Doğulu (@kadirdogulu). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/kadirdogulu/.
  • Kejanlıoğlu, B. (2005). Frankfurt Okulu'nun eleştirel bir uğrağı: İletişim ve medya. Bilim ve Sanat.
  • Kemp, S. (2022). DIGITAL 2022: TURKEY. Kepios. https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey.
  • Khamisa, S., Angb, L., & Welling, R. (2017). Self-branding,‘micro-celebrity’and the rise of social media influencers. Celebrity Studies, 191-208. https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1218292
  • Labinaz, P., & Sbisà, M. (2021). The problem of knowledge dissemination in social network. Journal of Pragmatics, 67-80. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.01.009
  • Levent Üzümcü (@LeventUzumcu). (2022, Mayıs 4). Twitter. https://twitter.com/LeventUzumcu.
  • Littler, J. (2015). Celebrity. İçinde T. Miller (Dü.), The routledge companion to global popular culture. (ss. 119–127)). Routledge.
  • Lowenthal, L. (1961). Literature, popular culture and society. Prentice-Hall.
  • Lowenthal, L. (2017). Edebiyat, popüler kültür ve toplum (B. Kejanlıoğlu, Çev.) Metis Yayınları.
  • Mansur Yavaş (@yavasmansur). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/yavasmansur/?hl=tr.
  • Mansur Yavaş (mansuryavas06). (2022, Aralık 22). Twitter. https://twitter.com/mansuryavas06.
  • Marwick, A. E. (2016). You may know me from YouTube (Micro-) Celebrity in social media. İçinde P. D. Marshall, & S. Redmond (Dü), A companion to celebrity. Wiley Blackwell.
  • Melisa Aslı Pamuk (@melisapamuk). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/melisapamuk/?hl=tr.
  • Murat Dalkılıç (@MuratDalkilic). (2021, Ocak 15). Twitter. https://twitter.com/MuratDalkilic.
  • Neslihan Atagül Doğulu (@neslihanatagul). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/neslihanatagul/.
  • Nusret (@nusr_et). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/nusr_et/.
  • Poe, M. (2019). İletişim tarihi- Konuşmanın evriminden internete medya ve toplum (U. Y. Kara, Çev.) Islık Yayınları.
  • Roof, J. (2009). Fame's ambivalents. The Journal of the Midwest Modern Language Association, 121-136. http://www.jstor.org/stable/25674379
  • SBB. (2022). Yıllık ekonomik rapor 2022/ Türkiye. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/10/Yillik-Ekonomik-Rapor-2022.pdf.
  • Senft, T. M. (2013). Microcelebrity and the branded self. İçinde J. Hartley, J. Burgess, & A. Bruns (Dü), A companion to new media dynamics (ss. 346-354). Blackwell Publishing Ltd.
  • Sertab Erener (@sertaberener). (2022, Haziran 16). Twitter. https://twitter.com/sertaberener.
  • Sıla Gençoğlu (@silagencoglu). (2022, Ekim 21). Twitter: https://twitter.com/silagencoglu?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor.
  • Tarkan (@tarkan). (2022). Tarkan. Instagram. https://www.instagram.com/tarkan/.
  • Tick Tock Boom Digital PR & Marketing. (2022). Instagram Hesapları. boomsocial: https://www.boomsocial.com/instagram/UlkeSektor/turkey/tumu?page=2.
  • Tick Tock Boom Digital PR & Marketing. (2022, Aralık). Twitter Hesapları. boomsocial: https://www.boomsocial.com/twitter/UlkeSektor/turkey/tumu?page=1.
  • Tuvana Türkay (@tuvanaturkay). (2022). Instagram. https://www.instagram.com/tuvanaturkay/. Twitter. (2022, Şubat 17). Twitter Support. Tweet: https://twitter.com/twittersupport/status/1494386367467593737?s=21.
  • Uğur Dündar (@ugurdundararena). (2016, Ağustos 28). Instagram. https://www.instagram.com/ugurdundararena/?hl=en
  • Uğur Dündar (@ugurdundarsozcu). (2016). Twitter. https://twitter.com/ugurdundarsozcu.