İSLÂM MODERNİZMİNİN DOĞUŞU VE İKİ ÖNEMLİ TEMSİLCİSİ (Afgânî ve Abduh’un Modernist Yönlerine Kısa Bir Bakış) / The Rise of the Islamic Modernism and Two Most Consequential Representatives

ÖZETİslâm Modernizmi terimi, yeni bir söylem olup bununla İslâm'ın temel kaynaklarına dönüş ve bu kaynakların günümüz şartlarına göre yorumlanıp uyarlanması kastedilmektedir. İslâm Modernizminin iki önemli temsilcilerinden Afgânî ve Abduh, buçerçevede “ Dini; bid’at ve hurâfelerden arındırmak, Kur’an vesünnete yönelmek, taklidi bırakarak ictihad yapmak ve bu vesile ile düşünceyi canlandırmak, eğitime önem vermek, tasavvufun Kur’an ve sünnete uymayan yönlerine karşı çıkmak, Batının ilim ve tekniğini almak... gibi hususlarda görüş birliğindedirler. Bununla beraber Afgânî aksiyon ve mücadele adamıydı. Hareket çizgisi çoğunlukla siyasi idi. Abduh ise düşünce ve istiklâl adamıydı. Hareket çizgisi eğitim ağırlıklı ve politikadan uzaktı. Her iki mütefekkirin de ortak amacı; İslâm dünyasında fikrî ve ilmî uyanışı sağlamak, Müslümanları Batı dünyası karşısında güçlü duruma yükseltmekti.Anahtar Kelimeler: Modernizm, İslâm Modernizmi, İhyâcılık,Bid’at ve Hurâfe, Kur’an ve sünnet, Pan-İslâmizm, İctihad, Tasavvuf.ABSTRACT(A Brief Glance at Afghanî and Abduh’s Modern Attitudes)Islamic Modernism is a new term it is meaned from that term toreturn to main sources of Islam and comment on that sources in accordance the conditions of our days. Afghani and Abduh tworepresentatives of that current are allied to purify the religion from heresies and superstition, be directed to Qur’an and sunnah make ijtihad ( independent judgement in legal or theological questions) by giving up the taqlid (imitation) and so to revive the thought , give importance to sciences, oppose to directions of mysticism which oppose to Qur’an and sunnah and accept the tecnique and science of the West. With all that Afghani was a man of revolotion and struggle. The direction of his acts was at most politic. In spite of that Abduh, aman of thought and reasining was very different and far frompolitic.But two allied’s shared aim was to awake Islamic world inspace of science and thought and to cause to ascend of Muslims in the face of West world.Key Words: Modernism, Islamic Modernism, Revivalism, Heresy and Superstition, Qur’an and Sunnah, Pan-Islamism, Ijtihad (Independent Judgement in Legal or Theological Questions),Mysticism.
Anahtar Kelimeler:

-

İlahiyat Tetkikleri Dergisi-Cover
  • ISSN: 2458-7508
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1975
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

CÂHİLİYET VE İSLÂM'IN İLK DÖNEMLERİNDE YAŞAMIŞ BAZI CÖMERTLER / Some Distinguished Munificent Figures of Pre-Islamic Paganism and Islamic Period

İsmail DEMİR

ARAP DİLİ VE DİN DİLİ İÇERİSİNDE 'İKRA' ('OKU!') KAVRAMININ YERİ / The Place of 'Iqra' Concept in Arabic Language and Religious Language

İbrahim YILMAZ

EL-KİSÂÎ’NİN DEVRİNDEKİ BAZI ÂLİMLERLE YAPTIĞI MÜNÂZARALAR / Arguments Which al-Kisâ’î Had With Some Scholars in His Era

H. İbrahim TANÇ

İRAN SAFEVÎ DEVLETİ’NİN KURULUŞUNA SİÎ İNANÇLARIN ETKİSİ VE OSMANLI’NIN İRAN’A BAKIŞI / Effect of Shiite Faithes at Establishment of Iran Safavid State and Looking of Ottoman to Iran

Sayın DALKIRAN

KİTAP TANITIMI İHTİRASTAN İKTİDARA... KERBELÂ -EMEVÎ VALİSİ UBEYDULLAH B. ZİYÂD DÖNEMİNİN ANATOMiSİ- / BOOK REVIEW From Ambition to Power... Karbalâ -The Anatomy of the Reign of Ubaydullah b. Ziyâd, the Umayyad Governor-

Süleyman TÜLÜCÜ

BİLMEN TEFSİRİ’NİN TEFSİR LİTERATÜRÜNDEKİ YERİ / The Place of Bilmen Commentary in Commentary Literature

Şükrü ARSLAN

IGNACE GOLDZIHER’İN TABERÎ’DEN AKTARIMDA BULUNARAK BAZI KIRÂATLERİ TENKİDİ VE MESELENİN ARKA PLÂNI / Criticism of Ignace Goldziher about Some Quranic Recites that Had Been Quoted from Taberî’s Commentary and the Background of the Matter

Abdulmecit OKCU

İSLÂM BORÇLAR HUKUKUNDA İRADEYİ SAKATLAYAN SEBEPLER II - İKRAH / Causes That Damages Decree in Contract Laws II - Disgust

H. İbrahim ACAR

İSLÂM MODERNİZMİNİN DOĞUŞU VE İKİ ÖNEMLİ TEMSİLCİSİ (Afgânî ve Abduh’un Modernist Yönlerine Kısa Bir Bakış) / The Rise of the Islamic Modernism and Two Most Consequential Representatives

Mustafa SÖNMEZ

KUR’AN TÜM FESÂHAT İHLÂLLERİNE KAPALI MIDIR? / Is Koran Freed from All Imperfections Considered Lapses in its Eloquence?

Necdet ÇAĞIL