IGNACE GOLDZIHER’İN TABERÎ’DEN AKTARIMDA BULUNARAK BAZI KIRÂATLERİ TENKİDİ VE MESELENİN ARKA PLÂNI / Criticism of Ignace Goldziher about Some Quranic Recites that Had Been Quoted from Taberî’s Commentary and the Background of the Matter
ÖZETBir kısım müsteşrikler, kırâat konusunu Kur’an’da bir eksiklikolarak görmüş ve bunu daima tenkit etmişlerdir. Bunlardan biri de, Ignace Goldziher’dir.Goldziher, bazı tenkitlerinde özellikle Taberî’yi referansgöstermektedir. Buna Yusuf (12)-110 ve Âl-i İmrân (3)-161 ayetlerini misal verebiliriz. Mezkûr ayetleri ele aldığımızda Goldziher’in yaptığı aktarımların eksik ve biraz da yanlı olduğu kanaatine vardık. Bu vesileyle konunun arka planını incelemeye çalıştık.Anahtar Kelimeler: Taberi, Kur’an, Peygamber, Müsteşrik, Ayet, Kırâat, Sahih, Meşhûr, Sazz.ABSTRACTSome orientalists had seen “the Qiraat, that is recital of theQur’an, as a defect in the Qur’an and criticized it always. One ofthem is Ignace Goldziher.Mr. Goldziher had referred to Taberî in his some critics. Wemay give examples some verses of the Qur’an like Yusuf/110 and Al-i Imran/161. When we examined these verses, we have seen that Mr. Goldziher’s quotations from Taberi are deficient and partial.So We have exerted on studying the background of the matter.Key Words: Taberi, Orientalist, The Prophet, The Qur’an, Verse, Recital, Authentic, Well-Known Recitals, Unusual, Uncommon Recitals.