Meslek Eğitiminin Dinamikleri: Fütüvvet ve Ahilik Metafiziği / Dynamics of Professional Ethics: Metaphysics of Futuwwat and Akhism / ديناميات الأخلاق المهنية: ميتافيزيقيا الفتوة والأخوة

Teori ne ölçüde pratiğe dönüşür?  Bu makale, bunun somut örneklerinden birini ele almayı amaçlamaktadır.İktisad ahlâk ve tasavvufun iç içe geçtiği ahilik ve fütüvvet gibi kurumlarda teori ile pratiğin nasıl bir arada bulunduğunu yeniden okuyarak, işlevselliklerinin güncellenmesine olan ihtiyaç üzerinde durulacaktır. Birer sivil toplum ve esnaf ve sanatkârlar birliği niteliğini taşıyan bu organizasyonlar, işini iyi bilen mahir sanatkâr ve zanaatkârları yetiştirmek kadar onlara ideal bir ahlâk formasyonu kazandıracak manevi bir eğitim sürecini de göz önünde bulundurmuşlardır. Gerek Ahilik ve gerekse fütüvvet ilkelerini Kur’an dan almaktadırlar. Teoriden pratiğe dönüşümün dinamiklerini barındıran bu oluşumun içine giren aday hem meslekte çırak,  kalfa ve usta gibi aşamalardan geçip meslek ehli oluyor hem de vefa,  doğruluk, emniyet, cömertlik, tevazu, bağışlayıcı olma gibi ahlâki ilkeleri bedensel ve ruhsal kişiliğiyle benimseyip uygulayacağına dair söz veriyordu. İslâm düşüncesinde meslek ahlâkı ve yüksek ahlâk ilkeleri ile temellendirilmiştir. İslâm düşüncesinde işçi ve işveren ahlâkı, iktisadi hayatta maddi ve manevi dengelerin gözetilmesi, kişisel ve toplumsal menfaatler dengesinin gözetilmesi gibi hususlar iş ahlâkının genel çerçevesini teşkil etmekteydi. Bu ilkeler doğru bilgi, doğru davranış, sorumluluk bilinci, farkındalık ve adalettir. Bu ilkeleri yeniden okuduğumuz da fütüvvete ahilik geleneğinde, gençlik ve kardeşlik kavramına metafiziksel bir anlam yüklendiğini ve bilgece davranmakla özdeşleştirildiğini görmekteyiz. Genç,/feta mahsusatın aldatıcılığına aldanmayıp akıl âlemine yönelince yeryüzünde yapıp etmeleri de kalıcı değerler olmaktadır.  

Dynamics of Professional Ethics: Metaphysics of Futuwwat and Akhism

How does the theory become principled? This paper seeks to address one of its concrete examples. In this paper, we reexamined how theory and practice coexist in institutions such as ethics and sufism, where ethics and sufism are intertwined, and we will overcome the problem of updating their functionality from the present point of view. These organizations, which are a combination of civil society and artisans and craftsmen, have taken into consideration the spiritual education process which will give them an ideal morality formation as well as cultivating artisans and craftsmen who are aware of their business. Both The idea of Akhism and Futuwwat emerged from the Quran. ecThe candidate who entered into this formation which conceived the dynamics of the practice, was promised that he would adopt moral principles such as loyalty, righteousness, safety, generosity, humility, and forgiveness by means of physical and spiritual personality as well as passing through stages such as apprenticeship and masters. It is based on professional ethics and high ethical principles in Islamic thought. Considering the moral of the worker and the employer in terms of Islam, observing the material and spiritual balances in economic life, observing the balance of personal and social interests constituted the general framework of business ethics, youth is not deceived by the deceptiveness of the five senses, but is directed towards the realm of mind and produces permanent values on earth.

___

  • Adıbelli, Ramazan, “Ahiliğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var mı?”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss. 85-104.
  • Akdağ, Mustafa, Türkiye’nin İktisadi ve İctimai Tarihi, Ankara, 1979.
  • Bayraktar Levent, “Medeniyet Felsefesi Bağlamında Ahiliği Yeniden Düşünmek”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss.129-134.
  • Bayraktar, Fulya, “Bir İnsanlık Tahayyülünün Teşekkülü: Ahilik”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss. 135-149.
  • Ceylan Kazım, “Ahiliğin Oluşumu ve Etkileri”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss. 3-20.
  • Çağatay, Neşet, Bir Türk Kurumu olarak Ahilik, Ankara, 1974.
  • Ekinci, Yusuf, Ahilik, 11. Baskı, Ankara, 2011.
  • Kurtoğlu Orhan, “Değer Eğitimi Açısından Ahilik İlke ve Uygulamaları”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss.111-127.
  • Ocak, Ahmet Yaşar, “Fütüvvet (Tarih)”, DİA., İstanbul 1996, c.13, ss. 260-263.
  • ________, “Fütüvvetnâme”, DİA., İstanbul 1996, c.13, ss. 264-265.
  • Orman Sabri, “İktisad ve Ahlâk İlişkilerine Genel Bakış”, İşletmelerde İş Etiği, İstanbul, 2009.
  • Örs, Hüsniye, “Pazarlamada Etik Kavramının Tarihteki İlk Uygulamaları: Ahlâk Sisteminde Pazarlama Etiği”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss.63-76.
  • Şahin, Ayfer, “Ahilik ve Baciyan-ı Rum”, Postmodern Çağda Ahilik, (ed. Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss.43-55.
  • Tabakoğlu Ahmet, “Türkiye’de İş Ahlâkı Geleneği”, İşletmelerde İş Etiği, İstanbul, 2009.
  • Uludağ, Süleyman, “Fütüvvet”, DİA., İstanbul 1996, c.13, ss .259-261.
  • Yeniterzi, Emine, “Türk Edebiyatında Manzum Fütüvvetnameler”, Konya Postası, Akademik Sayfalar, 2001,Yıl: 3, c. 3, Fasikül 40, sayı: 173, ss. 321-323.
  • Yücekaya, Hüsnü, “Ahiliğin Kökenine Dair Düşünceler”, Postmodern Çağda Ahilik, (Hüsniye Örs), Ankara, 2016, ss.23-39.
İlahiyat Akademi-Cover
  • ISSN: 2149-3979
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Gaziantep Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Gazzâlî'de Tanrı İnsan İlişkisinin Ahlâkî Boyutu / Moral Dimension of the Relationship Between God and Man According to al-Ghazali / الجانب الأخلاقي من علاقة الإله بالإنسان عند الغزالي

Hasan AYIK

Anlam ve Eylem Olarak Şefkat Kavramı / The Concept of Compassion as a Meaning and Action / مفهوم الشفقة معنى وفعلا

Recep ERTUĞAY, Recep ERTUĞAY

Ahmed Hamdi Akseki’nin Ahlak Felsefesinde Vicdan ve Ahlaki Müeyyide / Conscience and Moral Sanction in the Ethical Philosophy of Ahmed Hamdi Akseki / الضمير والرادع الأخلاقي في فلسفة الأخلاق لدى أحمد حمدي آقسكي

Celal BÜYÜK

Çağdaş Türk Düşüncesinde Ahlâkın Temellendirilmesi Problemi / The Grounds of Morality in Contemporary Turkish Thought / مشكلة أسس الأخلاق في الفكر التركي الحديث

Hüseyin KARAMAN

Gazzâlî'de Tanrı İnsan İlişkisinin Ahlâkî Boyutu / Moral Dimension of the Relationship Between God and Man According to al-Ghazali / الجانب الأخلاقي من علاقة الإله بالإنسان عند الغزالي

Hasan AYIK

Meslek Eğitiminin Dinamikleri: Fütüvvet ve Ahilik Metafiziği / Dynamics of Professional Ethics: Metaphysics of Futuwwat and Akhism / ديناميات الأخلاق المهنية: ميتافيزيقيا الفتوة والأخوة

Müfit Selim SARUHAN

Okullarda Ahlaki Liderlik / Moral Leadership at Schools / القيادة الأخلاقية في المدارس

Macid YILMAZ

Meslek Etiği İmkân ve İşlevi Açısından Tıp Etiği / Medical Ethics in Terms of the Possibilities and Functions of Professional Ethics / أخلاقيات مهنة الطب من خلال منظومة الأخلاقيات العملية وواجباتها

Nejdet DURAK

Yalan ve Tevâzunun Ontolojisi / Ontology of Lies and Humility / أنطولوجيا الكذب والتواضع

Gürbüz DENİZ

Cüveynî’de Ahlakî İyi ve Kötü Meselesi / The Issue of Being Morally Good and Evil According to al-Juwayni / مسألة الأخلاق الحميدة والسيئة عند الجويني

Ahmet Kamil CİHAN