İki Portre Üzerine Yeni Bir Değerlendirme

Uluslararası portre araştırmacılığı alanında karşımıza çıkan en önemli husus bir portrenin resmi mi yoksa özel mi olduğu sorusudur. Bu soru aynı zamanda ele alınan portrenin hangi imparator veya imparatoriçeye ait olduğunu ya da hangi imparator veya imparatoriçeden esinlenerek ortaya konduğu sorularının cevaplarını da bizlere sunmaktadır. Böylelikle bu önemli husus, ele aldığımız eserin tanım ve tarihlendirilmesinde bizlere yol gösteren önemli bir faktördür. Uluslararası portre araştırmacılığı kriterlerine bağlı kalarak ele aldığım bu yazımda, 1949 ve 1971 yıllarında Buschor tarafından ele alınan erkek başı aynı zamanda 1966 yılında İnan-Rosenbaum tarafından da ele alınmış olup ortaya iki farklı tanım ve tarihlendirme çıkmıştır. Kadın başı ise 1974 yılında İnan ve 1979 yılında da İnan-Rosenbaum tarafından ele alınmış olup daha sonraları ise Fejfer ve Güven’de dahil olmak üzere pek çok araştırmacı tarafından incelenmiş ve her bir araştırmacı tarafından da farklı bir tanım ve tarihlendirme yapılmıştır. Bu yüzden yukarıda belirttiğim sorulara cevap aramak kaygısıyla ele aldığım bu çalışmamda, tanım ve tarihlendirme konusunda ayrılıkların yaşandığı erkek başı ile kadın başı hakkında yeni bir yorum getirmeye çalışacağım.  
Anahtar Kelimeler:

portrait, head, male

A New Assessment on Two Portraits

The most important issue in the field of international portrait research is whether a portrait is official or private. This question also presents the answers to the questions of which emperor or empress the portrait belongs to or which emperor or empress was inspired by. Thus, this important issue is an important factor guiding us in the definition and dating of the work we are dealing with. In this article, which I dealt with according to the criteria of international portrait research, the male head which dealt with by Buschor in 1949 and 1971 and was also handled by Inan Rosenbaum in 1966, has emerged two different definitions and dating dates. The female head has been studied by Inan in 1974 and Inan-Rosenbaum in 1979 and later, it has been examined by many researchers, including Fejfer and Güven and a different definition and dating has been made by each researcher. Therefore, in this paper prepared with the concern of finding answers to the questions mentioned above, I will try to make a new interpretation about male and female heads on which there are disagreements about definition and dating. 

___

  • Busschor, E. (1949). Das Hellenistische Bildnis. Münih: Verlag.Buschor, E. (1971). Das Hellenistische Bildnis. Münih: Verlag.Carradice, I. (1998). Towards a New Introduction to the Flavian Coinage. Bulletin of the Institute of Classical Studies. Supplement, No: 7, MODUS. New Jersey: Wiley.De Puma, R. D. (1988). Roman Potraits. Iowa City: The University of Iowa Museum of Art.Fejfer, J. (1998). Roman Portraits in Context. Berlin-Newyork: Walter der Grayter.Fittschen, K. ve Zanker P. (1983). Katalog der Römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und der anderen Kommunalen Sammlungen der Stadt Rom-Text. Batı Almanya: Philipp von Zabern.Fittschen, K. ve Zanker P. (1983). Katalog der Römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und der anderen Kommunalen Sammlungen der Stadt Rom-Tafeln. Batı Almanya: Philipp von Zabern. Förscher, G. (1959/60). Das Porträt Vespasians auf römischen Münzen. Berlin: Sonderdruck.Güven, B. A. (2014). Pamphylia Bölgesi Roma Dönemi Portreciliği. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.Herrmann, Jr. J. J. (1991). Rearranged Hair: A Portrait of a Roman in Boston and Some Recarved Portraits of Earlier Imperial Times. Journal of the Museum of Fine Arts, 3, 34-50.İnan, J. (1966). Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture in Asia Minor. Londra: Oxford University Press.İnan, J. (1974). Neu Porträtstatuen aus Perge. Mansel’e Armağan II. Ankara: TTK Basımevi.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und Frühbyzantinische Porträplastik aus der Türkei-Tafeln. Münih: Verlag.İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und Frühbyzantinische Porträplastik aus der Türkei-Text. Münih: Verlag.Levick, B. (1999). Vespasian. Newyork: Routledge.Meischner, J. (2001). Bildnisse de Spätantike 193-500: Problemfelder die Privatportrats. Berlin: Edition BNB.Schmidt-Colinet, A. (1991). Eine severische Priesterin aus Syrien in Perge. Istanbuler Mitteilungen, 41, 439-445.Wegner, M. (1966). Das Römische Herrscherbild: Die Flavier (Vespasian.Titus.Domitian.Nerva.Iulia Titi. Domitilla.Domitia). Berlin: Verlag Gebr.West, R. (1933). Römische Porträt-Plastik. Münih: F. Bruckmann K. G.Winter, F. (1908). Altertümer von Pergamon, VII.2: Die Skulpturen mit Ausnahme der Alterreliefs. Berlin: Verlag von Georg Reimer.
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2016
  • Yayıncı: Hayrullah KAHYA