Kur’an’ın Cem’i: Son Dönem Metodolojik Gelişmeler Işığında Batılı Görüşlere İlişkin Yeni Bir Değerlendirme

Kur’an (dünyevî) varoluşunu elde ettiğinden beri, farklı maksatlarla kullanıla gelmiştir. Müslümanlar için o, daima, ahlâkî ve dinî açıdan esin ve maslahat kaynağı olmuştur. Müslüman bilginler, Kur’an’ı çoğunlukla kendi hukuk ve teolojik doktrin sistemlerinin temeli olarak ve nadiren de sırf tarihî nedenlerle ele almışlardır. Bununla beraber, (Müslüman olmayan) çağdaş Batılı bilginlerin Kur’an’a yaklaşımları ise, daha çok tarihîdir. Kur’an, onlar tarafından Muhammed’in öğretisi ve onun peygamberlik kariyerinin ayrıntıları için bir kaynak, İslam’ın erken dönemi için bir doküman olarak kullanılmıştır. Hatta Kur’an, Arapların İslam öncesindeki dini ve sosyal yapısı hakkında da bir kaynak olarak kullanılmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

Kur'an, Cem, Metodoloji

The Collection of the Qur’ân: A Reconsideration of Western Views in Light of Recent Methodological Developments

Kur'an (secular) has been used for different purposes since it has achieved its existence. For Muslims, he has always been the source of moral and religious inspiration. Muslim scholars have often dealt with the Qur'an as the basis of their own legal and theological doctrine systems, and rarely for historical reasons alone. However, the approach of the modern Western scholars (non-Muslim) to the Qur'an is more historical. Qur'an was used by them as a source for the early period of Islam, a source for Muhammad's teachings and details of his prophetic career. In fact, the Qur'an was used as a source for the pre-Islamic religious and social structure of the Arabs.
Keywords:

Qur'an, Cem, methodology,

___

  • Abbott, N., The Rise of The North Arabic Script and Its Kur’ânic Development, Chicago 1939.
  • Abdurrazzâk b. Hemmâm, el-Musannef, tahk.: Habîbu’r-Rahmân el-A’zamî, c. I-XI, Beyrut 1391/1972, 1983.
  • --------- Tefsîru’l-Kur’ân’i’l-‘azîz, tahk.: Abdulmuti’ Emîn Kal’acî, c. I-II, Beyrut 1411/1991; tahk.: Mustafa Muslim Muhammed, c. I-IV, Riyâd 1989; tahk.: Mahmûd Muhammed Abduh, c. I-III, Beyrut 1419/1999; Kahire Kopyası, Dâru’l-Kütüb, nu. 242 tefsîr.
  • Blachère, R., Introduction au Coran, Paris 1977.
  • el-Buhârî, Muhammed b. İsmâ’îl, el-Câmi’u’s-sahîh, c. I-IV, Beyrut 1992.
  • Burton, J., Collection of the Qur’ân, Cambridge 1977.
  • Caetani, L., Annali dell’ Islam, c. I-X, Milano 1905-26.
  • Calder,N., Studies in Early Muslim Jurisprudence, Oxford 1993.
  • Casanova, P., Mohammed et la fin du monde, Paris 1911.
  • Cook, M., Early Muslim Dogma, Cambridge 1981.
  • ------, Muhammad, Oxford 1983.
  • Crone, P.-Cook, M., Hagarism. The Making of the Islamic World, Cambridge 1977.
  • Ebû Mâlik, Muhammed b. Bakşîş, el-Meğâzî li Mûsâ b. ‘Ukbe, Agadir 1994.
  • Ebû ‘Ubeyd Kâsım b. Sellâm, Fedâilu’l-Kur’ân, Beyrut 1411/1991, ss. 152-156; Tübingen Kopyası, nu. Ma VI 96 (Weisweiler, nu. 95); Berlin Kopyası, Ahlwardt, nu. 451.
  • Ebû Ya’lâ, Müsned, tahk.: Hüseyn Sâlim Esed, c. I-XI, Şam ve Beyrut 1984.
  • Goldziher, I., Muhammedanische Studien, c. I-II, Halle 1889-1890.
  • Graham, W.A., “J. Wansbrough, Quranic Studies, Oxford 1977”, Journal of the American Oriental Society, sayı 100, 1980, ss. 137-141.
  • Grohmann, A. , “The Problem of Dating Early Qur’âns”, Der Islam, 33. sayı, 1958, ss. 213-231.
  • el-Hamed, Ğânim Kaddûrî, Rasmu’l-mushaf, Bağdad 1402/1982.
  • Hirschfeld, H. New Researches into the Composition and Exegesis of the Qoran, London 1902.
  • “Islamic Origins Reconsidered: John Wansbrough and Study of the Early Islam”, Method &Theory in the Study of Religion, editör: H. Berg, sayı 9/1 (Özel Sayı), 1997.
  • İbn Ebî Dâvud, Abdullah, Kitâbu’l-Mesâhif, tahk.: A. Jeffery, Leiden 1937.
  • İbn Ebî Şeybe, Abdullah b. Muhammed, el-Kitâbu’l-musannef fî’l-ehâdîs ve’l-ahbâr, tahk.: Abdulhâlık el-Efgânî, c. I-XV, Haydarâbâd 1386-1403/1966-1983.
  • İbn Hacer el-‘Askalânî, Şihâbuddîn Ahmed b. ‘Ali, Fethu’l-bârî bi şerhî Sahîhi’l-Buhârî, tahk.: ‘Abdulaziz b. ‘Abdillah b. Bâz-Muhammed Fuâd Abdulbâkî, c. I-XVI, Beyrut 1989.
  • İbn Hanbel, Ahmed, Müsned, c. I-VI, Beyrut 1993.
  • İbn Hibbân, Muhammed, Kitâbu’s-Sikât, c. I-IX, Haydarâbâd, 1973-83.
  • İbn Sa’d, Muhammed, Kitâbu’t-Tabakâti’l-kebîr, c. I-IX, Leiden 1904-40.
  • İbn Şebbe, Ömer, Târîhu’l-Medîneti’l-Münevvera, tahk.: Fehim Mahmûd Şeltût, c. I-VI, Cidde ts.
  • İbn Vehb, ‘Abdullâh, el-Câmî’. Die Koranwissenschaften, tahk.: M. Muranyi, Wiesbaden 1992.
  • Jeffery, A., Materials for the History of the Text of the Qur’ân, Leiden 1937.
  • Jones, A., “The Qur’ân-II”, Arabic Literature to the End of the Umayyad Period, editör: A. F. L. Beeston ve diğerleri, Cambridge 1983, ss. 235-239.
  • Juynboll, . G. H. A., “J. Wansbrough, Quranic Studies, Oxford 1977”,Journal of Semitic Studies, sayı 24, 1979, ss. 293-296.
  • ------, “Some Isnâd-Analytical Methods Illustrated on the Basis of Several Woman-Demeaning Sayings from Hadîth Literature”, al-Qantara, sayı 10, 1989, ss. 343-384.
  • ------, “Nâfî’ the Mawlâ of İbn ‘Umar, and his Position in Muslim Hadîth Literature”, Der Islam, sayı 70, 1993, ss. 207-244.
  • ------, “Early Islamic Society as Reflected in its Use of Isnâds”,Le Muséon, sayı 107, 1994, ss. 151-194.
  • Mingana, A., “The Transmission of the Kur’ân”, Journal of the Manchester Egyptian and Oriental Society, sayı 5, 1915-1916, ss. 25-47.
  • Motzki, H., Die Anfänge der islamischen Jurisprudenz. Ihre Entwicklung in Mekka bis zur Mitte des 2./8. Jahrhunderts, Stuttgart 1991; The Origins of Islamic Jurisprudence. Meccan Fiqh before the Classical Schools, (düzeltilmiş İngilizce basım) Leiden 2002.
  • ------, “Der Fiqh des-Zuhrî: die Quellenproblematik”, Der Islam, sayı 68, 1991, ss. 1-44.; “The Jurisprudence of Ibn Sihâb az-Zuhrî. A Source-critical Study”, (düzeltilmiş İngilizce Basım), Nijmegen 2001, ss. 1-55, http://webdoc.ubn.kun.nl/mono/m/motzki_h/juriofibs.pdf.
  • ------, “The Musannaf of ‘Abd al-Razzâq al-San’ânî as a Source of Authentic Ahâdîth of the First Century A. H.”, Journal of Near Eastern Studies, sayı 50, 1991, ss. 1-21.
  • ------, “De tradities over het ontstaan van de korantekst: verzinsel of waarheid?”, De koran: ontstaan, interpretatie en praktijk, editör: M. Buitelaar-H. Motzki, Muiderberg 1993, 12-29.
  • ------, “Quo vadis Hadît-Forschung?” Ein kritische Untersuchung von G. H. A. Juynboll: “Nâfi’ the mawlâ of Ibn ‘Umar, and his position in Muslim hadîth literature”, Der Islam, sayı 73, 1996, ss. 40-80, 193-231; “Whither Hadîth Studies?” (düzeltilmiş İngilizce basım), Analysing Muslim Traditions. Studies in Legal and Exegetical Hadîth, Princeton, N.J. 2007.
  • -------, “The Prophet and the Cat: On Dating Mâlik’s Muwatta’ and Legal Traditions”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam, sayı 22 , 1998, ss. 18-83.
  • -------, “The Murder of Ibn Abî l-Huqayq: On the Origin and Reliability of some Maghâzî-Reports”, The Biography of Muhammad: The Issue of the Sources, editör: Harald Motzki, Leiden 2000, ss. 170-239.
  • -------, “Dating Muslim Traditions. A Survey”, Arabica, sayı 52, ss. 204-253.
  • Muranyi, M. , “Die frühe Rechtsliteratur zwischen Quellenanalyse und Fiktion”, Islamic Law and Society, sayı 4, 1997, ss. 224-241.
  • en-Nesâî, Ahmed b. Şu’ayb, es-Sünenu’l-kübrâ, tahk.: ‘Abdulğaffâr el-Benderî-Seyyid Hasen, c. I-VI, Beyrut 1991.
  • Neuwirth, A. , “Koran”, Grundriβ der arabischen Philologie, editör: H. Gätje, c. I-II, Wiesbaden 1987.
  • ------, “J. Wansbrough, Quranic Studies, Oxford 1977”, Die Welt des Islams, sayı 23-24, 1984, ss. 539- 542.
  • Nöldeke, Th., Geschichte des Qorâns, Göttingen 1860. İkinci basımı F. Schwally, G. Bergsträsser, O. Pretzl tarafından düzeltilip kısmen yeniden yazılan I. ciltteki 3 bölüm, Leipzig 1909-38 [Hildesheim 1961].
  • Pretzl, O., “Die Koranhandschriften”, Th. Nöldeke’nin Geschichte des Qorâns içinde, 3. Bölüm, Leip- zig 1938, ss. 249-274.
  • Puin, G. R., “Observations on Early Qur’ân Manuscripts in San’a”, editör: S. Wild, The Qur’an as Text, Leiden 1996.
  • Rippin, A., “Muhammad in the Qur’ân: Reading Scripture in the 21st Century”, The Biography of Muhammad: The Issue of the Sources, editör: Harald Motzki, Leiden 2000, ss. 298-309.
  • Robinson, N., Discovering the Qur’an, London 1996.
  • Schacht, J., The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford 1950, 1979.
  • Schoeler, G., Charakter und Authentie der muslimischen Überlieferung über das Leben Mohammeds, Ber- lin/New York 1996.
  • Schwally, F., “Betrachtungen über die Koransammlung des Abû Bekr”, Festschrift Eduard Sachau zum siebzigsten Geburtstage, Berlin 1915, ss. 321-325.
  • ------, “Die Sammlung des Qur’âns”, Th. Nöldeke’nin Geschichte des Qorâns içinde, II. Bölüm, Leip- zig 1919, ss. 1-121.
  • et-Taberî, Muhammed b. Cerîr, Câmi’u’l-beyân ‘an te’vîli âyi’l-Kur’ân, I-XXX, Kâhire 1954..
  • et-Tayâlisî, Ebû Dâvûd Süleymân, Müsned, Haydarâbad 1321/1903-04.
  • et-Tirmiz’i, Muhammed b. ‘Îsâ, el-Câmî’u’s-sahîh, c. I-V, Kâhire 1975.
  • Troupeau, G. , “al-Kindî, ‘Abd al-Masîh”, The Encyclopaedia of Islam, 2. Basım, Leiden 1954, c. V, ss. 120-121.
  • Wansbrough, J., Qur’anic Studies, Oxford 1977.
  • Watt, W. Montgomery, Bell’s Introduction to the Qur’ân, Endinburg 1970.
  • ------, Muhammad’s Mecca, Edinburgh 1988.
  • Welch, A., “Kur’ân”, The Encyclopaedia of Islam, 2. Basım, Leiden 1954, c. V, ss. 400-432.
  • ez-Zehebî, Muhammed, Kitâbu Tezkirati’l-huffâz, c. I-V, Haydarâbâd 1955.