The iranian revolution and shia ıslam: The role of ıslam in the ıranian revolution

Bu makale, İran devriminde Şia İslam'ın rolünü açıklamaktadır. Ayetullah Humeyni'nin ömr-ü hayatındaki din adamı olarak popülaritesi ve dini inançlarına olan güçlü bağı onu İran devriminin doğal lideri haline getirdi. Bahse konu devrim hareketinin Muhammed Rıza Şah döneminde İran toplumunda yaşanan farklı sosyo-ekonomik sorunlar ile derin bir bağlantısı oldu. Ve Humeyni Shia İslam’dan gelen karizmatik kimliği bu tarihsel olayın ortaya çıkmasındaki farklı sosyo-ekonomik sorunların kullanılmasında çok önemli bir rol oynadı. İmam Hüseyin efsanesi (Kerbela) ve törenlerini yas günlerinde kullanarak Ayetullah Humeyni katılımcı aktivist ve toplumsal liderler arasında etkili bir iletişim kanalı sağlayarak İran halkının hoşnutsuzluğunu devrimci bir harekete dönüştürmeyi başardı. Aynı zamanda Humeyni'nin Şah’ın rejimine karşı olan kitleleri siyasi bir seferberlik anlayışı içerisinde harekete geçirecek bir mekanizmayı sağlamada başarılı oldu.

İran devrimi ve şii islam: İran devriminde islam’ın rolü ne oldu?

This article examines the role of Islam in the Iranian revolution. It is safe to say the Iranian Revolution had a deep connection with the different socio-economic problems that encumbered Iranian society under Mohammed Reza Shah (r.1941-79). And that Shi'a Islam played a crucial role in this historical event. Using the mourning day of the Imam Hussein (the Karbala event) and the ceremonies associated with it, Ayatollah Khomeini was able to transform the Iranian people's discontent into a revolutionary crisis by providing an effective channel of communication between the participant activists and the leaders of the Iranian Revolution. At the same time Khomeini was able to provide a mechanism for the political mobilisation of the masses against the Shah's regime.

___

  • Abrahamian, Ervard; Iran Between Two Revolutions, Princeton University Press, New Jersey 1982.
  • ---------------, "Khomeini: Fundamentalist or populist?", New Left Review, No:186/1991:102-115.
  • Algar, Hamid; The Roots of Islamic Revolution, London 1983.
  • Arjomand, S.; "Shi'i Islam and Revolution in Iran", Government and Opposition, 16/1981: 293-316.
  • Amuzegar, J.; The Dynamics of the Iranian Revolution, The Pahlavis' Triumph and Tragedy, New York 1991.
  • Bakhash, S.; The Reign of The Ayatollahs: Iran and the Islamic Revolution, Great Britain 1985.
  • Bayat, Assef,; “Shariati and Marx:A Critique of an "Islamic" Critique of Marxism”, Alif 10 (1990):19-41.
  • https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/9774/12_606_015.pdf?sequenc e=1
  • Benard, C.-Khalilzad, Z, "The government of God" Iran’s Islamic Republic, Columbia University Press, New York, 1984.
  • Halliday, F; "The Iranian Revolution and its Implications", New Left Review. No.166,November/December, pp.29-3.
  • Katpuzian, H.; The Political Economy of Modern Iran, Despotism and Postmodernism, 1926-1979, Macmillan, Hong Kong 1981.
  • Keddie, N.; Root of Revolution: An Interpretative History of Modern Iran, Yale University Press: USA 1981.
  • Nomanı, M.Manzoor; The Life of Ayatullah Khomeini, London 1986.
  • Moaddel, M; Class, Politics and Ideology in the Iranian Revolution, New York: Columbia University Press 1993.
  • Momen, M.; An Introduction To Shi'i Islam, Yale University Press 1985.
  • Skocpal, T.; “Rentier State and Shi’a Islam in the Iranian Revolution”, Theory and Society, Vol. 11/1982:265-283.