The Boy in the Striped Pyjamas as a Representation of German Victimhood

Nazi Almanyasını ve Yahudi Soykırımını anlatan sayısız sanat eseri, bu dönemin konu olarak ele alınıp alınamayacağı yada nasıl ele alınması gerektiği konusunda pek çok tartışmaya yol açmıştır. Sinema yapıtlarının Yahudi Soykırımının nasıl hatırlandığı konusudaki şekillendirici rolü göz önünde bulundurulduğunda, bu dönemi konu alan filmler daha da önem kazanmaktadır. 2008 yılında Nazi Almanyasını Alman perspektifinden anlatan pek çok film gösterime girmiştir. Aralarında Çizgili Pijamalı Çocuk filmininde bulunduğu bu yapıtlar Yahudi Soykırımının nasıl temsil edildiği konusundaki tartışmaları daha da alevlendirmiştir.Yahudi Soykırımını Alman bakış açısından ele alan filmler, sıklıkla Almanların göğüs gerdikleri çatışmaları konu edip nice sıradan,iyiAlmanın Nazilere muhalefet ettiği yada yapılan kötülüllerden habersiz oldukları mesajını vermektedirler. Bunu yaparken de, Almanları Nazizimin masum kurbanları olarak yansıtarak Almanlar lehine empati uyandırmaktadırlar. Bu makale Çizgili Pijamalı Çocuk filmin belli başlı sahnelerini inceleyerek Yahudi Soykırımının temsili söylemi çerçevesinde filme eleştirel bir yaklaşım getirmeyi amaçlamaktadır. Buradan hareketle bu çalışmada, filmin iyiAlmanlar ile kötü Naziler arasındaki ikiliği ele alış şekli; Yahudilerin çilesiyle özdeşleşmiş ikon niteliğindeki Soykırım imgelerini kullanarak yarattığı görsel analojiler yoluyla Yahudi mağduriyetini Alman mağduriyetiyle eş tutması; ve kefaret kavramını benimseyerek Alman masumiyeti fikrini sunma ve Alman mağduriyeti anlatısını perçinlemesi irdelenmektedir.

Çizgili Pijamalı Çocuk Filminde Alman Mağduriyeti

Countless representations of the Holocaust have led to debates about how, or even if, the horror and complexities of the atrocities that took place during the Nazi era can be represented. Cinematic representations become especially relevant within this discussion when we consider the role of films in the shaping of Holocaust memory. Ongoing debates, however, have in no way hindered the outpouring of films which deal with the Holocaust and in 2008 several Holocaust films, including The Boy in the Striped Pyjamas, were released which further fueled discussions about the representations of Germans within this discourse. Filmic renderings of the Holocaust which present the German point of view often expose the conflicts Germans faced and give the message that many ordinary,good Germans opposed the Nazis or were unaware of the horrors taking place; in doing so they elicit empathy for the Germans by projecting them as innocent victims of Nazism. Through an analysis of key scenes, this article tries to provide a critical approach to the film The Boy in the Striped Pyjamas within the discourse of Holocaust representation. It aims to demonstrate how the film perpetuates the idea of German innocence and the narrative of German victimization through an examination of how the film presents the dichotomy of good Germans versus the evil Nazis; how it uses iconic images of the Holocaust associated with Jewish suffering to create visual analogies that equate Jewish victimization with German victimization; and how it employs the idea of redemption for Germans.

___

  • Adorno, T. W. (1981). Cultural Criticism and Society. In Prisms, Trans. S. Weber and S. Weber (pp. 17-34). Cambridge, MA: MIT Press.
  • Baron, L. (2010). Holocaust and Genocide Cinema: Crossing Disciplinary, Genre, and Geographical Borders: Editor’s Introduction. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, 28(4), 1-9. doi: 10.1353/ sho.2010.0029
  • Bartov, O. (1996). Murder in Our Midst: The Holocaust, Industrial Killing, and Representation. New York: Oxford University Press.
  • Bayer, G. (2010). After Postmemory: Holocaust Cinema and the Third Generation. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, 28 (4), 116-132. doi: 10.1353/sho.2010.0053
  • Beisel, D. R. (2010). Building the Nazi Mindset. The Journal of Psychohistory, 37 (4), 367-374.
  • Doneson, J. E. (2002). The Holocaust in American Film. New York: Syracuse University Press.
  • Ebbrecht, T. (2010). Migrating Images: Iconic Images of the Holocaust and the Representation of War in Popular Film. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, 28(4), 86-103. doi: 10.1353/sho.2010.0023
  • Giesen, B. (2004). The Trauma of Perpetrators: The Holocaust as the Traumatic Reference of German National Identity. In J. C. Alexander et al (Eds.), Cultural Trauma and Collective Identity (pp. 112-155). Berkley: University of California Press.
  • Hansen, M. B. (1997). Schindler’s List Is Not Shoah: Second Commandment, Popular Moderism, and Public Memory. In Y. Loshitzky (Ed.), Spielberg’s Holocaust: Critical Perspectives on Schindler’s List (pp. 77- 103). Bloomington: Indiana University Press.
  • Hirsch, M. (2001). Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory. In B. Zelizer (Ed.), Visual Culture and the Holocaust (pp. 214-246). London: The Athlone Press.
  • Howe, I. (1988). Writing and the Holocaust. In B. Lang (Ed.), Writing and the Holocaust (pp. 175-199). New York: Holmes & Meier.
  • Insdorf, A. (1983). Indelible Shadows: Film and the Holocaust. New York: Vintage Books.
  • Kaplan, Brett Ashley. (2011). Landscapes of Holocaust Postmemory. New York: Routledge.
  • Loshitzky, Yosefa. (1997).Introduction. In Y. Loshitzky (Ed.), Spielberg’s Holocaust: Critical Perspectives on Schindler’s List (pp. 1-17). Bloomington: Indiana University Press.
  • Mintz, A. (2001). Popular Culture and the Shaping of the Holocaust Memory in America. Seattle: University of Washington Press.
  • Shandler, Jeffrey. (1997). Schindler’s Discourse: American Discusses the Holocaust and Its Mediation, from NBC’s Miniseries to Spielberg’s Film. In Y. Loshitzky (Ed.), Spielberg’s Holocaust: Critical Perspectives on Schindler’s List (pp. 153-168). Bloomington: Indiana University Press.
  • Sterrit, D. (2009). Hollywood’s Holocaust. Tikkun, 24 (3), 60-62.
  • Heyman, D. (Producer), & Herman, M. (Director). (2009). The Boy in the Striped Pyjamas [Motion picture on DVD] Miramax.