SOYUT DIŞAVURUMCULUK AKIMININ PERFORMANS SANATA ETKİSİ VE ROL DEĞİŞTİREN BEDEN OLGUSU

Sanat insanlığın tarihiyle birlikte var olan bir olgudur. Dönemden döneme ve toplumdan topluma farklı görünümlerde ortaya çıkmıştır. Gittikçe de yüz değiştirmiş ve yeni yeni boyutlar kazanmıştır. Bu bağlamda sanatın modernleşmesine tarihsel süreç içerisinde  göz gezdirecek olursak 1920’lerden 1950-1960’lara kadar olan süreyi modern sanat etkinliklerinin özgürlesmesi diyebilecegimiz avangart  eğilimlerin  baş  gösterdiği  dönem olarak görmekteyiz. Birer sanatsal  hareket  olarak  nitelendirilen Dadacı etkinlikler ve Gerçeküstücülük ortaya çıkmış değişimler birbirini takip etmiştir. Modern Sanatın hayatımıza girmesiyle sanatta olduğu gibi beden olgusunda da değişimler yaşanmış,  beden aktif olarak sanat etkinliklerine dahil olmuştur. ilk çağlardan bu yana beden sanat için bilinçli ya da bilinçsiz vazgeçilmez bir malzeme olmuş iken çağdaş sanatta  beden, alışagelmiş ‘araç’ olma durumundan, ‘amaç’ olma durumuna geçiş yapmıştır. Son 50 yıldan beri, insan bedeni sanatta amaç olarak kullanılmaya başlamış, bedenin fiziki, duygusal, toplumsal tüm sınırları aşılarak, beden anlatımın nesnesi haline gelmiştir. Bu sınırsızlık duygusu insan bedeninin birebir sanat nesnesi olarak kullanılmasına sebep olmuştur. Bu da performans sanatının ana kaynaklarından birini oluşturmaktadır. Araştırmada dönemlere göre değişen sanat anlayışının geldiği noktada soyut dışavurumculukla beraber yön değiştiren beden imgesinin nasıl araç olma durumundan amaç olma durumuna geçişini ve performans sanat kavramının içerisinde nasıl ifade biçimi olarak benimsendiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Yöntem olarak literatür taraması modeli kullanılmış, örnek eser incelemesinde ise bedenin aktif olarak yer aldığı sanatsal performans örneklerine yer verilmiştir. Araştırmadan ortaya çıkan bulgular ışığında, sanatın ifadesel biçiminin her dönem sanatında nasıl şekil değiştirdiği ve birbirinden etkilenerek evrimini nasıl tamamladığı ve tüm bu bilinmezlik içerisinde kendini başarı ile ifade edebilmiş olduğu ayrıca bunları da amacına uygun olarak eylemsel bir dil ile aktardıkları sonucuna varılmıştır. 

___

  • Antmen, Ahu, Sanat/Cinsiyet, Iletişim Yayınları, 1. Baskı, Istanbul, 2008
  • Antmen, Ahu, (2009)20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, 2.Baskı, Istanbul-Atakan, Nancy, (1998). Arayışlar Resimde ve Heykelde Alternatif Akımlar, Istanbul:YKYAtakan, Nancy, (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, Izmir: Karakalem Kitabevi.Bürger, P.(2003) Avangart Kuramı, çeviren: Erol Özbek, 1. Baskı, İletisim Yayınları,
  • İstanbul.
  • Gombrıch, E.H. (1995). Sanatın Öyküsü, Çev. Erol Erduran-Ömer Erduran, Remzi Kitabevi,16. Basım, Istanbul,. S:602-604.
  • Guılbaut , S,( 2009),New York, Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı,Istanbu, Sel Yayıncılık .
  • Demırkol, V.(2008). Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm, Istanbul: Evrensel Basım Yayın.Karasar, N. (2011), “Bilimsel Araştırma Yöntemi”.Nobel Yayınları,22. Baskı, S:183Kırazcı, A.(2010). “Bir Nezaket Ekinci Sergisi Bağlamında Performans Sanatına Genel Bakış”, Istanbul, M.Ü. Yayınları, 2010, s:15-21Kuspıt, D. (2010).Sanatın Sonu, çeviri: Yasemin Tezgiden, Metis Yayınları 3.Basım , IstanbulMalraux, A.(2009) Modern Sanat, s.21, 2009.Imge Yayınevi:istanbul.Sanat Dünyamız, (1995) “Avant-garde 1945–1995”, Sanat Dünyamız, Bahar, S.59, s.26Şahiner, Rıfat,(2008) Postmodern Kırılmalar ya da Modernizmin Yapıbozumu, Istanbul, Yeni insan Yayınevi, http://sosyalsavas.org/tag/situasyonizm/ http://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCre%C3%A7_sanat%C4%B1 http://tr.wikipedia.org/wiki/Konstr%C3%BCktivizm_%28sanat%29 http://tr.wikipedia.org/wiki/Bauhaus http://tr.wikipedia.org/wiki/Gutai https://prezi.com/5_k6nsby_wf7/untitled-prezi/
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1300-9206
  • Yayın Aralığı: Aylık
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

2006 İLKÖĞRETİM MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI İLE 2018 İLKOKUL VE ORTAOKUL MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ KARŞILAŞTIRILMALI KURAMSAL ÇERÇEVE ANALİZİ

Aytekin ALBUZ, Barış DEMİRCİ

J. E. MİLLAİS, A. HUGHES, J.W. WATERHOUSE TABLOLARINDA GEÇEN OPHELİA KOSTÜMLERİ ÜZERİNDEN DÖNEMİN MODA STİLİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Safiye SARİ

YAĞLI BOYA RESİMLEME YÖNTEMİNİN İKİ TEMEL DALI: FLAMAN VE İTALYAN RESİMLEME YÖNTEMLERİ

Nedret YAŞAR

TASARIM EĞİTİMİNDE DÜŞÜNCEYİ (3 BOYUTLU) NESNELEŞTİRMEDE TEMEL TASARIM İLKELERİNİN METAL AYAKKABI HEYKELLERDE UYGULANMASI

Önder YAĞMUR, Nazmiye AYDIN, Nermin SARAL, Serap BULAT

KLASİK ANIT HEYKEL MANTIĞININ DANİ KARAVAN EKSENİNDE PLASTİK MEKÂNA DÖNÜŞÜMÜ

Caner ŞENGÜNALP

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DİNLEDİKLERİ MÜZİK TÜRLERİNİN ŞİDDET EĞİLİMLERİNE ETKİSİ

Taner Uluçay

ORTA VE DOĞU KARADENİZ BÖLGESİ 19. YÜZYIL RUM KİLİSELERİNDE ÇAN KULELERİ

Demet OKUYUCU YILMAZ

TÜRK MÜZİĞİ VİYOLONSEL EĞİTİMİNE YÖNELİK BİR DEĞERLENDİRME

Adem KILIÇ, Hasan Tahsin SÜMBÜLLÜ

SES KAYIT VE DÜZENLEME PROGRAMLARININ ÖĞRETİM MATERYALİ GELİŞTİRME ARACI OLARAK KULLANILMASI: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Türker EROĞLU, Erkan DEMİRTAŞ

ÖĞRETİM ELEMANLARININ SANATA KARŞI TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ (KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Abdullah AYAYDIN, Mehmet Kayhan KURTULDU, Bihter Akyol DAYI