Antik Dönem Ege Uygarlıkları Seramiklerinde Homeros’un İlyada Destanından Seçilmiş Sahne Tasvirleri

Homeros’un İlyada Destanında anlatılan olaylar ve kahramanlar, antik dönem sanatına ve özellikle orta çağdan itibaren de resim sanatına ilham kaynağı olmuş ve İlyada’dan alınan temalar yoğun bir şekilde seramik kaplar, heykeller, duvar resimleri, metal eşyalar, taş kabartmalar ve ahşap paneller gibi sanat eserlerinde kullanılmıştır. Özellikle M.Ö. 6. Yüzyıldan M.Ö. 3. Yüzyıla kadar üretilen Antik Ege Uygarlıkları seramik çömlek ve kaplarda siyah ve kırmızı figürlü boyama tekniği ile resmedilmiş Troya savaşının kahramanları ve maceraları dikkati çekmektedir. Seramik sanatçıları ilk önce siyah figürlü teknikle açık renkli (sarı-kahverengi tonları) zemine koyu renkli figürler işlemişlerdir. Kırmızı figürlü teknikte ise koyu renk zemin üzerinde açık renkli karakterler yer almış ve bu şekilde tasvir edilen olay ve karakterler daha net ortaya çıkmaktadır.Bu çalışma kapsamında, Troya Savaşı’nın en destansı sahnelerinin konu edildiği antik döneme ait siyah ve kırmızı figürlü seramik eserleri, İlyada metininden anlatıya karşılık gelen alıntılar eşliğinde ya da mitolojik hikayeler anımsatılarak ele alınacaktır. Seramik üzerinde bulunan sahnelerin ikonografik çözümlemeleri yapılacak ve seramik eserin üretilme tekniği hakkında bilgiler verilecektir.

Descriptions of the Selected Scenes of Homer’s Iliad in Ancient Aegean Civilizations Ceramics

The events and heroes described in Homer's Epic of Iliad have inspired the art of antiquity and especially the art of painting from the middle ages. Themes taken from the Iliad have been used extensively in works of art such as ceramic pots, sculptures, mural paintings, metal items, stone reliefs and wooden panels. Especially starting from 6th century BC and lasting until the 3rd century BC, the heroes and adventures of the Trojan War, which were painted on the ancient Greek pottery and vessels, created with the black and red figure painting technique, are among the prominent art objects. Ancient ceramic artists first placed dark-colored figures on the lightly colored (yellow-brown tones) background, which is called as “black figure technique.” In the red-figure technique, lightly colored characters were placed on a dark background and the events and characters depicted in this way were revealed more clearly. Within the scope of this study, the ancient ceramic works of black and red figurines from the ancient period, where the most epic scenes of the Trojan War are depicted, will be narrated with quotations from the original text of the Iliad or with corresponding mythological stories. Iconographic analysis of the scenes on ceramic objects will be made and information about the production technique of ceramic works will be evaluated

___

  • Aslan, E. E.; & Canduran, K. (Ed.). (2016). Seramik pişirim teknikleri ve fırınları. Ankara: Opus Basımevi.
  • Aslan, R. (2018). Arkeolojinin destanı: Troia, 300. sayı. İstanbul: Atlas Yayınları.
  • Çizer, S. (2014). Terra sigillata. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Dphil, A. A. (2011). The early black-figured pottery of Attika in context. Boston: Leiden.
  • Graves, R (2012). Yunan mitleri: tanrılar, kahramanlar, söylenceler. İstanbul: Say Yayınları.
  • Homeros. (2001). Odysseia (12. Basım). (A. Erhat ve A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Homeros. (2002). İlyada. (13. Basım). (A. Erhat ve A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Khan Academy. (t.y.). Ancient Greek vase production and the black-figure technique. Erişim adresi: https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/greek-pottery/v/ancient-greek-vase-black-figure-technique
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Dünya miras listesi. Erişim adresi: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44423/dunya-miras-listesi.html.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Troya antik kenti (Çanakkale). Erişim adresi: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44431/troya-antik-kenti-canakkale.html
  • Önal, N. O., & Uludağ, K. (2019). Sanayi devrimi öncesi seramik sanatı tarihi. Ankara: Gece Akademi.
  • Yoleri, H. (2008). Pişmiş kil ile iletişim: seramik üzerine yazılar. İzmir: Tibyan Yayıncılık.