Özel Yetenekli Öğrencilerle Yürütülen Müzik Öğretim Programlarında Zenginleştirme Örneklerinin İncelenmesi

Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılan öğretim programı genel örgün eğitimprogramlarından içerik olarak farklıdır. Bu bağlamda, özel yetenekli öğrencilerin eğitimindeyetenek alanını destekleyici temel unsurlar oldukça önemlidir. Bireysel farklılıkları göz önündebulunduran, yeniliklere açık ve çeşitliliği olan öğretim programlarının tercih edilmesigerekmektedir. Alanyazında yer alan tüm çalışmalar, özel yetenekli öğrencilerin eğitimindekullanılan öğretim programlarının içerik yönünden zenginleştirilmiş olması gerektiğini ortayakoymaktadır. Bu gereklilik tüm yetenek alanları için geçerlidir. Müzik alanında özel yetenekliolduğu tanılanmış bireylerle yürütülen müzik eğitiminde kullanılan programlar dazenginleştirilmiş olmalıdır. Araştırma, öğretim programında zenginleştirme ile ilgili yapılmışolan çalışmalar göz önüne alınarak zenginleştirilmiş bir müzik öğretim programına ilişkinönerilerde bulunmayı amaçlamaktadır. Öğretim programı zenginleştirme ve müzik alanında özelöğretim yöntemlerine ilişkin bilgilerin yer aldığı bu çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır.Araştırma betimsel bir nitelik taşımaktadır. İlkokul düzeyinde yapılan zenginleştirme çalışmalarının incelendiği bu araştırmanın sonucunda materyal, yöntem ve teknikler boyutundaözel öğretim yöntemleri olan müzik eğitimi yaklaşımlarından yararlanıldığı fakat uygulamasürecinde bu yaklaşımların temel prensiplerinin göz önünde bulundurulmadığı görülmektedir.

Investigation of Enrichment Examples in Music Teaching Programs Conducted with Gifted Students

The curriculum used in the education of special gifted students differs in content from general formal education programs. In this context, the basic elements supporting the talent field are very important in the education of gifted students. It is necessary to choose curriculums that are open8 to innovations and diversity that take into account individual differences. All the studies in the literature reveal that the content of the curricula used in the education of gifted students should be enriched. This requirement applies to all skill areas. The programs used in music education conducted with students who have been identified as gifted in the field of music should also be enriched. The aim of research is to make suggestions about an enriched music curriculum by considering the studies on enrichment in the curriculum. In this study, which includes information about special teaching methods in the field of curriculum enrichment and music, document review will be conducted. This research is descriptive. As a result of this research, which is conducted in the elementary school enrichment studies, it is seen that music education approaches, which are special teaching methods in material, methods and techniques, are utilized, but the basic principles of these approaches are not taken into consideration in the implementation process.

___

  • Akkaş, E., & Tortop, H. S. (2015). Üstün yetenekliler eğitiminde farklılaştırma: Temel Kavramlar, modellerin karşılaştırılması ve öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(2), s. 31-44
  • Atak Yayla, A., & Dalmışlı, F. (2014). Müzik eğitiminde öğretim materyallerinin kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10), 199-214.
  • Brody, Z. S. (2016). Suzuki yetenek eğitimi’ felsefesine kısa bir bakış. Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı 10, s. 79-88.
  • Dalmışlı, F. (2013). Müzik eğitiminde materyal geliştirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Erdal, G. (2005). Müzik öğretim yöntemlerinden Dalcroze metodu ve kullanımı. Erciyes Üniversitesi GSF. Müzik Sempozyumu Bildirisi, Kayseri
  • Ertekin, M. N., & Küçükosmanoğlu, O. (2016). Müzik Eğitiminde XX. Yüzyıldaki Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(5), s. 372-379.
  • Genç, M. A. (2016). Üstün yetenekli bireylere yönelik eğitim uygulamaları. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 49-66.
  • Genç, M. A. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Görsel Sanatlar Eğitiminde Disiplinlerarası Öğretim Etkinliklerinin Değerlendirilmesi (Konya Bilsem Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Güzel Özmen, R. (2009). Kaynaştırma ortamlarında öğretimsel düzenlemeler. Ataman, A. (Ed.) Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş içinde (s. 59-87). Ankara: Gündüz.
  • Kale, M. N. (2018). İlköğretim Temel Müzik Eğitim Programındaki (5-6-7 Ve 8. Sınıflar) (Orff – Kodaly- Dalcroze) Müzik Öğretim Yöntemlerinin Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kalyoncu N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk uygulamaları (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Örneği). Yaratıcı Drama Dergisi, 1-2, 89-104.
  • Kandemir T. (2009). İlköğretim sınıf müzik eğitiminde Orff yaklaşımıyla doğaçlama çalışmalarının müziksel yaratıcılık sürecine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kemalbey Eren, E. (2019). Emıle Jaques-Dalcroze ve ritmik yöntemi. Eurasian Journal of Music and Dance Dergisi, 2019(14),131-145.
  • Kenan, O., & Özmen, H. (2012). “Maddenin Tanecikli Yapısı” Ünitesine Yönelik Zenginleştirilmiş Bilgisayar Destekli Bir Öğretim Materyalinin Tanıtımı. e- Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 269-280.
  • Olenchak, F. R. (1995). Effects of Enrichment on Gifted/Learning-Disabled Students. Talents and Gifts, 18(4), 385-398
  • Orff Merkezi Türkiye. Orff-Schulwerk nedir?. http://www.orffmerkezi.org/ adresinden erişilmiştir.
  • Özdemir, G. (2017). Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Bilimsel Süreç Becerilerine ve Başarıya Katkısına İlişkin Eylem Araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özeke, S. (2007). Kodály Yöntemi ve ilköğretim müzik derslerinde Kodály Yöntemi uygulamaları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(1), 111-119
  • Sungurtekin, Ş. (2005). Orff Çalgılarının Okul Müzik Eğitimindeki Yeri ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Suzuki, S. (1996). Sevgiyle eğitmek (J. Yalçın Dittgen, Çev.). Ankara: Porte Müzik Eğitim Yayınları.
  • Şimşek, N. (2001). Eğitim Teknolojisindeki Yönelimlerin Uluslararası Boyutları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34 (1), 77-88.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Özel yetenekli öğrenciler için zenginleştirilmiş etkinlik örnekleri. Ankara.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2013). Özel Yetenekli Bireylerin Eğitimi Strateji ve Uygulama Kılavuzu. Ankara.
  • Tekbaş, D (2004). Kaynaştırma Ortamında Üstün Zekâlı Çocuğa Uygulanan Zenginleştirme Programı Hakkında Örnek Olay İncelemesi ve Programın Etkililiğine İlişkin Bir Açıklama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın Dittgen J. (2018). Suzuki yönteminde ailenin yeri ve önemi. Sahne ve Müzik Eğitim - Araştırma e-Dergisi, 6, 13-20.
  • Yıldırm, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, E. (2019). Okulöncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin müzik etkinliklerinde Orff yaklaşımına yönelik görüşleri (Çankırı ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1301-9058
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Yayıncı: Gazi Eğitim Fakültesi