“Gecenin Ebrûzeni” Adlı Şiiri Yeniden Okumak

Gerçek şiirin öldüğüne dair bazı tartışmaların yapıldığı bir dönemde kaleme alınan Ebrû Şiirleri, Türk edebiyatında yepyeni bir damarı keşfetmiştir: Ebrûzen nazarıyla şiirler yazmak. İşte bu yazı Hasan Akay’ın Ebrû Şiirleri adlı kitabında bulunan dikkat çekici metinlerden birisi olan “Gecenin Ebrûzeni” adlı şiiri ”yeniden okuma” çalışmasıdır. Bu çalışmada merkeze alınan sadece metin değildir. En az metin kadar yazarın, okurun, içinde yaşanılan hayatın hatta dost ufuklarda seyahat eden başka metinlerin de söz hakkı vardır. Şiirin gerçek değerinin ve anlamının ortaya çıkarılması adına bu bir zorunluluktur.

Rereading The Poem “Gecenin Ebrûzeni”

At a time when some discussions were performed about the fact that the actual poetry had died, emerging Ebru Poems discovered a totally new streak in Turkish literature: Writing poems with regard to Ebruzen. This study is about “re-reading” the poem called as “Gecenin Ebruzeni” (The Marble Artist of the Night), which is one of the most valuable text found in Hasan Akay’s book, Ebru Şiirleri. In this study, it is not only the text taken to the centre. At least the text author, the reader, the life in which it is lived, even other texts wandering in friendly horizons are entitled to have a say on this issue. It is a necessity that the true value and meaning of the poem be uncovered.

___

  • Akay, Hasan, Ebrû Şiirleri, İyi Adam yay., İstanbul, 2001.
  • Akay, Hasan, Şiiri Yeniden Okumak, Kitabevi, İstanbul, 2003.
  • Akay, Hasan, “Şiirde ‘Eski’ ve ‘Yeni’ Meselesi”, İlmî Araştırmalar, Sayı 1, İstanbul, 1995.
  • Akay, Hasan, “Üç Süleymaniye”, Bir-Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, Sayı 4,1995.
  • Akay, Hasan, Cenab Şahabeddin, “Cûy-ı Hoş-Revân”, Timaş yay., İstanbul, 1998.
  • Bilgin, Azmi, Yunus Emre, Şule Yay., İstanbul, 2000.
  • Dıranas, A. M., Şiirler, Yapı Kredi Yayınları, 9.b.s., İstanbul, 2005.
  • Doğumunun Yüzüncü Yılında Ahmet Haşim, Atatürk Kültür Merkezi Yay., 2.b.s., Ankara,1992.
  • Gleick, James, Kaos, çev. Fikret Üçcan, 12.b.s., Ankara, 2003
  • Karakoç, Sezai, Gün Doğmadan, “Hızırla Kırk Saat”, Diriliş Yay., 3.b., İs- tanbul, 2003.
  • Kısakürek, Necip Fazıl, Çöle İnen Nur, Toker Yay., İstanbul, 1972.
  • Kierkegaard, Soren, Kaygı Kavramı, çev. Vefa Taşdelen, Hece Yay., Ankara, 2004.
  • Ongun, Cemil Sena, Sanat Sistemleri ve Ahmet Haşim’in Sembolizmi, Tefey- yüz Kitabevi, İstanbul, 1947.
  • Şahabettin, Cenap, Evrâk-ı Leyâl, “Âb u Ziya”, haz. Gaye Barlas, İnci Engi- nün, Dergâh Yay., İstanbul, 2001.
  • Umran, Sedat, Sonsuzluk Atı/Toplu Şiirleri, İz Yay., İstanbul, 2000.
  • Rene Wellek, Austin Warren, Edebiyat Teorisi, Çev. Ö.F. Huyugüzel, Akade- mi Kitabevi, İzmir ,1993.