Gazzâlî, Cevâhirü’l-Kur’ân ve Dürerüh

Başlıklar altına alınmamış devâsa bir bilginin genel tasnîfini yapabilmek için bu bilginin derin düşünceyle yoğrulması ve zihinde mütemâdiyen canlı tutulması şarttır. Bu durum, yaklaşık yirmi üç sene zarfında inmiş olan Kur’an’la ilgili olunca sözünü ettiğimiz iş için gösterilmesi gereken çabanın daha meşakkatli olacağı muhakkaktır. Kur’an’daki âyetlerin bugün okuduğumuz kitaplarda olduğu gibi konu başlıkları altında tertip edilmediği bilinen bir gerçektir. Ulûmu’l-Kur’ân eserlerinde ele alındığı üzere âyetlerin peyderpey inmesinin bir takım hikmet ve sebepleri bulunmaktadır. Bunun da Kur’ân’ın nevi şahsına münhasır bir hâli olduğu bilinmektedir. Ancak böyle bir gerçeklik, âyetlerin konular temelinde düşünülemeyeceği veya kategorize edilemeyeceği şeklinde anlaşılmamalıdır. Nitekim Gazzâlî (ö. 505/1111) Cevâhirü’l-Kur’ân ve Dürerüh adlı eserinde bu hususta bize bir perspektif çizmiştir.

___

  • Gazzâlî, Cevâhirü’l-Kur’ân ve Dürerüh, Beyrut: Dârü’l-Minhâc, 2019, 9789953541068, 272 s.