Yaşar Kemal’in Romanlarının Sosyolojisinde İnsan Sevgisi ve Değerinin Varoluşsal Kaynakları

Yaşar Kemal romanlarında, insan, toplum ve çevre üzerine birçok konuyu işlerken,kendi düşünsel tutumuna uygun hareket eden kadın ve erkek roman karakterlerinide başarıyla kurgulamıştır. Yaşar Kemal bir aydın olarak adalet, barış, eşitlik, özgürlük,demokrasi ve insan hakları söylemine sahip olduğu kadar, romanlarındaoluşturduğu karakterler aracılığıyla da bu olgularla ilgili tartışmaların yapılmasınaolanak sağlamaktadır. Bu açıdan roman evrenine indiğimizde, roman karakterlerinindüşünce dünyaları ile insana, topluma ve çevreye bakış açılarının insan sevgisi,değeri ve hoşgörü üzerine biçimlendiğini görürüz. Yaşar Kemal’in romanlarındainsan en yüksek değerdir. Elbette bunun tam da karşısında kötü olanın sergilendiği,kritik edildiği bir roman evrenini başarıyla çizdiğinden söz etmek mümkündür.Bu çalışmada felsefi anlamda iyi ve kötünün karşı karşıya geldiği Yaşar Kemal’inromanlarının sosyolojisinde, insan sevgisi ve değerinin dayandığı varoluşsal kaynaklarirdelenirken, romanının demokratik işlevine ilişkin bir öngörü oluşturulmayaçalışılmıştır.

___

  • Bauman, Z. (2014). Modernite, kapitalizm, sosyalizm. (F. D. Ergun, Çev.). (2.Baskı) İstanbul: Say.
  • Bauman, Z. (2017a). Hermenötik ve sosyal bilimler, (H. Oruç, Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2017b). Kimlik. (M. Hazır, Çev.). Ankara: Heretik.
  • Bataille, G. (2016). Edebiyat ve kötülük. (A. Sönmezay, Çev.). (4. Baskı). İstanbul: Ayrıntı.
  • Fischer, E. (1993). Sanatın gerekliliği. (C. Çapan, Çev.). (7.Baskı). Ankara: Verso.
  • Kemal, Y. (2000a). İnce Memed 1. (8.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000b). İnce Memed 2. (6.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000c). İnce Memed 3. (6.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000d). İnce Memed 4. (6.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000e). Ağrıdağı efsanesi. (8.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y.(2000f). Kuşlar da gitti. (5.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000g). Al gözüm seyreyle salih. (4.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000ğ). Ortadirek/Dağın öte yüzü 1. (5.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000h). Yer demir gök bakır/Dağın öte yüzü 2. (7.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2000i). Ölmez otu/Dağın öte yüzü 3. (5.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (1998a). Yağmurcuk kuşu/Kimsecik 1. (3.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (1998b). Deniz küstü. (3.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (1998c). Demirciler çarşısı cinayeti/Akçasazın ağaları 1. (3.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (1999a). Kale kapısı/Kimsecik 2. (3.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (1999b). Kanın sesi/Kimsecik 3. (3.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (1999c). Yusufçuk Yusuf/Akçasazın ağaları 2. (3.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2001a). Yılanı öldürseler. (8.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2001b). Üç Anadolu efsanesi. (8.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2001c). Binboğalar efsanesi. (5.Baskı). İstanbul: Adam.
  • Mackay, M. (2018). Roman nedir? (F. Akdoğan Özdemir, Çev.). İstanbul: Boğaziçi.
  • Mengüşoğlu, T. (2017). İnsan felsefesi. (2.Baskı). İstanbul: Doğu Batı.
  • Nichanian, M. (2011). Edebiyat ve felaket. (A. Sönmezay, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Öztürk, O, M. (2016). Özerk benlik, kul benlik. (3.Baskı). İstanbul: Okuyan Us.
  • Sadak, Y. (2017). Yaşar Kemal ya da Dionysos’un dönüşü. İstanbul: Öteki.
  • Tharaud, C. B. (2017). Çukurova Yaşar Kemal edebiyatının temelleri. (T. Çulhaoğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.