Thomas Campion’ın Yüzü Bir Gül Bahçesi’ne Biçembilimsel Bir Yaklaşım

Edebi eserler, yazarların dilin birimlerini belirli bir biçimde kullanmalarıyla ortaya çıkar. Biçem, bir dildeki tüm olasılıklardan dilsel özelliklerin seçilmesi olarak görülür. Biçembilim, bir okuyucunun bir metni okurken onu nasıl anladığını açıklığa kavuşturmak için okuyucuların edebi bir metnin diliyle etkileşimini yaratmaya çalışır. Bu çalışma, Thomas Campion’ın Yüzü Bir Gül Bahçesi adlı şiirinde anlam üretmek amacıyla biçembilim etkiler oluşturmak için temel dilbilimsel özellikleri nasıl manipüle ettiğini inceler. Analiz, sözcüksel, anlamsal, dilbilgisel (sözdizimsel), grafolojik ve fonolojik (ses örüntüsü) düzeyleri içerir. Bu, şiir bağlamının açıklığa kavuşmasına yardım eder. Biçembilim analizi, şiirin çok dikkatli bir şekilde oluşturulduğunu gösterir. Şiirdeki üç kıta dilbilgisi açısından birbirine paraleldir ve yüzü, her türlü lezzetli meyvenin yetiştiği cennet bahçesine benzetilen bir kadının güzelliğini konu alır. Güzel bir kadının dudaklarını anlatan nakarat, şiirin bütünlüğünü sağlar. Grafolojik sapma, şiirde aşkı/tutkuyu ve masumiyeti/saflığı temsil eden “Güller” ve “beyaz Zambaklar” gibi önemli sözcükleri ön plana çıkarmak için büyük bir harf sistemini gösterir. Fonetik paralellik, ünsüz yinelemesi ve ünlü yinelemesi açısından paralel anlam sistemini pekiştirir. Şiir, bahçede yetişen çiçek ve meyvelerin tasvirini daha canlı kılmak için daha çok teşbih ve mecazlara dayanır. Bununla kadının fiziksel özellikleri tasvir edilir. Kiraz ismi, kutsal sıfatı ile birlikte kullanılarak kadının dudaklarına hiç kimsenin dokunmadığını veya öpmediğini tasvir eder. Her kıtanın sonunda tekrarlanan aynı mısra, bu güzel kadının, daha da değerli olma amacıyla tamamen olgunlaştığını söylemediği sürece ulaşılamaz olduğunu ön plana çıkarır. Burada kadın güzelliği, Elizabeth dönemi güzelliğinin ideallerine işaret eder: beyaz ten, al yanaklar ve kırmızı dudaklar. Bu çalışma, Campion’ın edebi bir eserin ayrılmaz bir parçası olan dili nasıl manipüle edebildiğini gösterir. Campion, mesajını okuyuculara iletmek için dizgesel bir dil kullanımı yoluyla değişiklikler meydana getirir. Bu çalışma, araştırmacıların Campion’ın çalışmalarında biçembilim araçlarını nasıl kullandığını anlamalarına yardımcı olabilir.

A Stylistic Approach to Thomas Campion’s There Is a Garden in Her Face

Literary works come into existence through authors’ use of language units in particular ways. Style is considered as the choice of linguistic characteristics from all the probabilities in language. Stylistics attempts to create an interaction of readers with the language of a literary text to clarify how a reader understands the text. This study examines how Thomas Campion manipulated basic linguistic features to form stylistic effects in order to produce meaning in There Is a Garden in Her Face. The analysis involves lexical, semantic, grammatical (syntactic), graphological, and phonological (sound pattern) levels. It helps to clarify the context of the poem. The stylistic analysis shows that the poem is very carefully constructed. All three stanzas in the poem are grammatically parallel to each other and deal with the lady’s beauty whose face is compared to a garden of heavenly paradise where every kind of delicious fruit grows there. The unity of the poem is secured by the refrain describing a beautiful lady’s lips. The graphological deviation shows a system of capitalization to foreground important words such as “Roses” and “white Lilies” in the poem to represent love/passion, and innocence/ purity. The phonetic parallelism reinforces the system of parallel meaning in terms of alliteration and assonance. The poem is based mostly on similes and metaphors to make the imagery of the flowers and fruit growing in a garden much more vivid. With this, the lady’s physical features are portrayed. The noun cherry is used with the adjective sacred which portrays that the lady’s lips have not been touched or kissed by anyone. The same line which is repeated at the end of each stanza foregrounds that this beautiful lady is unattainable unless if she says her lips are fully ripe to become most valuable. Here, female beauty signals the ideals of Elizabethan beauty: white skin, blushing cheeks, and red lips. This study shows how Campion has been able to manipulate language which is an integral part of a literary work. Campion has created changes through a systemic use of language to get his message across to readers. This study may help researchers understand how Campion used stylistic tools in his poem

___

  • Adedimeji, M. A. and Alabi. T. A. (2003). Basic elements of English grammar. In (O. Obafemi & S.T.
  • Babatunde, Eds.) Studies and discourse in English language (28-59). Haytee Press.
  • Alabi, V. A. (2007). Lexico-syntactic, phonological and graphological paterns, choices and devices in discourse. In (O. Obafemi, G.A Ajadi & V.A. Alabi, Eds.), Critical perspectives on language and literature (162-175). University of Ilroin Press.
  • Amber, R. (2014). Stylistic analysis of a poison tree. International Journal of Linguistics, Literature and Culture (Lingua-IJLLC), 76-86.
  • Batool, S., Khan, A. B., Iqbal, A. et al (2014). Stylistic analysis of Robert Frost’s poem: The road not taken. Journal of ELT and Applied Linguistics (JELTAL), 2(4), 52-64.
  • Birch, D. (1989). Language, literature, and critical practice: Ways of analysing text. Routledge.
  • Campion, T. (1909). There is a garden in her face. In (P. Vivian, Ed.) Campion’s works (178). Clarendon.
  • Carter, R., & Simpson, P. (1989). Language, discourse, and literature: An introductory reader in discourse stylistics. Unwin Hyman.
  • Crystal, D. (1992). An encyclopedia dictionary of language and languages. Cambridge University Press.
  • Crystal, D. & Davy, D. (1969). Investigating English style. Longman.
  • Danziger, M. K. (1968). A poetry anthology. McGraw-Hill College.
  • Haynes, J. (1989). Introducing stylistics. Unwin Hyman
  • Hough, G. (1969). Style and stylistics. Routledge & K. Paul.
  • Lawal, A. (2003). Aspects of stylistic theory and the implication for practical criticism. In (A. Lawal, Ed), Stylistics in theory and practice (1-38). Paragon.
  • Leech, G. (1969). A linguistic guide to English Poetry. Longman.
  • Leech, G. & Short, M. (1981). Style in fiction. Longman.
  • Lodge, K. R. (2009). Fundamental concepts in phonology: Sameness and difference. Edinburgh University Press. Macleod, N. (2005). Stylistics and point of view in fiction: A credo and some examples. The European English Messenger, XIV(2), 61-73. Meyer, M. (1990). The Bedford introduction to literature (2nd ed.). Bedford Books of St. Martin’s Press. Obafemi, O., Bodunde, C. & Eghagha, H. (2002). Round up literature: A complete guide. Enugu Longman. Pennington, M. C. (1997). Phonology in English language teaching. Longman.
  • Radford, A. (1997). Syntax: A minimalist introduction. Cambridge University Press.
  • Saeed, J. I. (2009). Semantics. Blackwell.
  • Short, M. (1996). Exploring the language of poems, plays and prose. Longman.
  • Simpson, P. (1997). Language through literature. Routledge.
  • Tallerman, M. (2005). Understanding syntax. Hodder Arnold.
  • Turner, W. G. (1973). Stylistics. Penguin.
  • Üstün Kaya, S. (2009). Stylistic analysis of Charles Dickens’s Christmas Books [Unpublished PhD Thesis] Ankara University, Ankara.
  • Wales, K. (1990). A dictionary of stylistics. Longman.
  • Widdowson, H. G. (1975). Stylistics and the teaching of literature. Longman.