Nureddin Ferruh’un Postmodernimsi Bir Çocuk Olarak Portresi

 Nureddin Ferruh, 1896’da -henüz 17 yaşındayken- pek çok ustanın var olduğu Osmanlı edebiyat ortamında kendi şiir anlayışını bir manifesto olarak yazma ve yayımlama cesareti gösterir. Bu manisfestoda savunduğu yeni bir şiir anlayışının fikrî temelleri dönemin bütün genç yazarları üzerinde etkili olan Recâizade Mahmud Ekrem’in Talim-i Edebiyat’ında, esin kaynağı ise Abdülhak Hâmid’in şiirlerinde ve tercüme şiirlerdedir1. Nitekim Nureddin Ferruh kendi şiir anlayışını açıklar ve savunurken Recaizâde Mahmud Ekrem ve Abdülhak Hâmid’in şiirlerinden alıntılar yapar ve bu vesileyle kendi bakış açısını ve varsayımlarını meşrulaştırmaya çalışır. Onun yaşına göre pek cüretkâr olduğu söylenebilecek bu hamlenin ardında, Batılı bir eğitim/öğretim yordamıyla hiyerarşi algısı örselenmiş (yahut teşekkül etmemiş) yeni bir neslin mensubu yani postmodern bir çocuk olması vardır. 

___

  • Abdulhalim, M. (1304/1888). Bedriye. İstanbul. Mahmud Bey Matbaası. Akın, H. (2001). Servet-i Fünun nazmında vezin, şekil ve kafiye. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Andı, M.F. (1997). Servet-i Fünûn’a kadar yeni Türk şiirinde şekil değişmeleri. İstanbul: Kitabevi.
  • Bruijn, P. (1997). The world of Eşber. Leiden. Research School CNWS.
  • Cohen, J. (1966). Structure du langage poétique. Paris. Flammarion.
  • Ferruh, N.(1312/1896). Şafak sadâları. İstanbul: Şirket-i Mürettebiye.
  • Ferruh, N. (1312/1896). Sanat. Malumat. 33-34, s. 710-12.
  • Ferruh, N. (1312/1896). Sanat. Malumat. 40, s. 869-71.
  • Ferruh, N. (1312/1896). Sanat. Servet-i Fünun, 11. İstanbul s. 262.
  • Genette, G. (1969). Figures II. Paris: Éditions de Seuil.
  • Kaluç, Ş (2009). Osmanlı Ahrar fırkasının kuruluşu, faaliyetleri ve sonu. Liberal Düşünce 53 s. 177-213.
  • Karatani, K. (2011). Çocukluğun keşfi, derinliğin keşfi. İstanbul: Metis Yayınları, s. 135-158.
  • Kebeli, S. (2007). Sömürgeciliğe karşı: Abdülhak Hâmid tiyatrosu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Bilkent Üniversitesi.
  • Kolcu, A.İ. (2017). Serbest şiirin ilk kuramcısı: Nureddin Ferruh Alkend: Hayatı-sanatı- eserleri. Erzurum. Salkımsöğüt.
  • Kolcu, H. (1993). Türk edebiyatında hece-aruz tartışmaları. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Menemencioğlu, N. (1978). Modern Turkish poetry: 1850-1975. Nermin Menemencioğlu (ed.), The Penguin Book of Turkish verse, New York: Penguin Books, s. 47-57.
  • Samsakçı, M. (2012). Şiir nesir olmayan söz müdür? Turkish Studies, 7/4, s. 2709-2724. Shayegan, D. (2012). Yaralı bilinç. Çev. Haldun Bayrı. İstanbul: Metis.
  • Şermet, S. (2010). Serbest şiirin tarihine girişte unutulan bir isim: Nurettin Ferruh ve şiir sanatı. Turkish Studies, 5/2), s. 1333-1352.
  • Törenek, M. (2010). Şiirimizde yenileşme süreci ve serbest şiir. Turkish Studies, 5/2, s. 13-49. Uçman, A. (2012). Tevfik Fikret-Rıza Tevfik. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 34, s. 211-235.
  • Uçman, A. (2014). Tanzimat’tan sonra Türk şiirinde değişme ve yenileşmeler üzerine bir deneme. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, s. 477-488.
  • Elektronik kaynak: Yavuz, H. Parça’lı modernleşme olabilir mi? (26.01.2018). http://baysungur.blogspot.com. tr/2009/07/parcal-modernlesme-olabilir-mi.html