Kamile Şemsi’nin Yuvamıza Düşen Ateş (2017) Adlı Romanında Ötekilik

Pakistan kökenli Britanyalı yazar Kamile Şemsi’nin Türkçeye Yuvamıza Düşen Ateş (2017) olarak çevrilen romanı esas olarak Britanyalı Müslümanların, Hristiyan olmayan İngiliz vatandaşlarının hikâyelerini konu almaktadır. Yuvamıza Düşen Ateş (2017) adlı romanı ile Şemsi 2018 yılında Kadın Yazarlar Kurgu Ödülünü kazanmıştır. Romanda, Pakistan kökenli iki Britanyalı ailenin Britanya’da hâkim olan Beyaz AngloSakson Protestan (BASP) ana kültürü tarafından öteki olarak algılanmalarından ötürü yaşadıkları kültür çatışmaları konu alınmaktadır. Pakistan kökenli iki Britanyalı ailenin üyeleri Beyaz Anglo-Sakson Protestan ana kültürü tarafından kabul görmek için çabaladıkça daha da ötekileştirilmekte ve bir türlü Beyaz Anglo-Sakson Protestan (BASP) ana kültürü tarafından kabul görememektedir ve bu durum onların kendilerini daha da ötekileştirilmiş hissetmelerine neden olmaktadır. Bunun neticesinde, romandaki bazı karakterler Britanya sınırlarını aşarak ve günümüzün birbiriyle bağıntılı, küresel dünyasının küresel vatandaşı olma idealiyle öteki olmaktan kurtulmaya çalışmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada, Kamile Şemsi’nin Yuvamıza Düşen Ateş (2017) adlı eserinde öteki kavramını nasıl tasvir ettiği ve küresel vatandaşlığın günümüz dünyasında ne derece mümkün olup olmadığı konuları romandan örneklerle irdelenmektedir. Kamile Şemsi’nin Yuvamıza Düşen Ateş (2017) adlı eseri Ekim 2022 tarihinde Asyalı bir Hindu olan Rishi Sunak’ın başbakan olmasıyla ve bunun İngiliz siyasi tarihinde bir ilk olması sebebiyle daha da önem kazanmaktadır. Sunak kendisi Britanya’da doğup büyümüş, ancak ebeveynleri Hintli olup, 1960’larda Doğu Afrika’dan Britanya’ya göç etmişlerdir. Bu cihetle, Sunak Britanya’da öteki olarak yaşayan milyonlarca kişiden biri olarak da görülebilir. Tarihsel olarak bakılacak olursa, Rishi Sunak Britanya’da başbakanlık makamına kadar yükselen ilk Hindu ve Asya kökenli politikacıdır. Dolayısıyla, bu tarihi olay, Kamila Shamsie’nin Yuvamıza Düşen Ateş (2017) romanını ve romandaki İç İşleri Bakanı olarak atanan Karamat Lone adlı Müslüman, Pakistan kökenli İngiliz karakteri daha da dikkat çekici kılmaktadır.

The Otherness in Kamila Shamsie’s Home Fire*

Kamila Shamsie’s Home Fire (2017) tells the story of British Muslims and mainly focuses on the issue of otherness of the non-Christian British citizens. Home Fire (2017) won the 2018 Women’s Prize for Fiction and it deals with the cultural clashes experienced by the two British families of Pakistani descent due to their otherness in the eye of White Anglo-Saxon Protestant (WASP) majority in Britain. It is shown that the harder they try to be welcomed by the White Anglo-Saxon Protestant (WASP) culture, the more othered they feel in the White Anglo-Saxon Protestant (WASP) society. Eventually, some characters try to escape from their otherness by going beyond the borders of Britain and by becoming a global person in the contemporary interconnected global world. Thus, this study aims to explore how Kamila Shamsie defines the ‘otherness’ and the possibilities of being a global citizen in her novel, namely Home Fire (2017). Her literary works gains more importance as Rishi Sunak, who has been Prime Minister of the United Kingdom and Leader of the Conservative Party since October 2022, has been in the spotlight of media due to his religious, ethnic and cultural background. Sunak, born and bred in Britain, yet has Indian parents who migrated to Britain from East Africa in the 1960s, might also be seen as one of the millions of others living in Britain. Historically speaking, he is the first British Asian and Hindu to hold the office of prime minister in Britain. Hence, this historical event makes Kamila Shamsie’s British Muslim Pakistani fictional character named Karamat Lone, who is appointed as Home Secretary in Home Fire, more remarkable and puts a spotlight on the novel.

___

  • Budayıcıoğlu, G. (2020). Madalyonun içi. Remzi.
  • Çakır, C. (2008). Basic concepts and questions of intercultural communication. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. Issue: 46. p.181-188. Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi.
  • Fanon, F. (1967). The black skin-White masks. Grove Press.
  • Memmi, A. (1991). The colonizer and the colonized. Beacon Press.
  • Shamsie, K. (2017). Home fire. Riverhead.