SANATA KARŞI BAŞKALDIRI: AVANGARD

Günümüz sanatına baktığımızda, sanat tarihinin geri kalanından uzlaştırılamaz biçimde ayrı düştüğünü görüyoruz. Tarihte yaşanan bir kırılma, sanatı yeni bir rotaya sokmuştur. Bize göre bu kırılma Avangard ile yaşanmıştır. Avangard bunu ayrım göstermeden sanatın kendisine başkaldırarak yapmıştır. Bu çalışmada, Avangard’ın çıkışı, nedenleri ve sanata yaptığı itirazlar ele alınacaktır. Çalışmanın bir diğer amacı da Türkiye’de çok tanınmadığı halde, çağdaş sanat kuramlarına Peter Bürger’in Avangard kuramı kadar etkide bulunmuş Renato Poggioli’nin Avangard kuramını gün yüzüne çıkarmaktır. Böylelikle bu çalışmada sıradan izleyicinin çağdaş sanata duyduğu yabancılığın, Avangard’ın sanata karşı aldığı tavır ile başladığı gösterilmeye çalışılacaktır

Uprising Against Art: Avant-Garde

When we look at the contemporary art, we see that it is separated from the rest of art history in an irreconcilable way. A turning point which occurred in history put art in a new course. In our opinion, this turning point happened with Avant-garde. Avant-garde upraised against art without any discrimination. In this study, it will be interrogated Avant-garde’s emergence, causes and its critics to art. We will make use of Peter Bürger’s and Renato Poggioli’s Avant-garde theories. Besides, in this study we aim to bring Renato Poggioli’s theory to light which is not known for many in Turkey but it is influential as Bürger’s Avant-garde theory. Thus in this study it will be tried to show that alienation of ordinary audience against contemporary art emerged with Avant-garde’s attitude against art.

___

  • Ackerman, J. S. (1969) “The Demise of the Avant Garde: Notes on Sociology of Recent American Art”, Comparative Studies in Society and History
  • Special Issue on Cultural Innovation,Vol.11, No.4, Cambridge University Press, s. 371-384
  • Artun, A.(ed)(2010) Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş, çev. Kaya Özsezgin vd., İletişim Yayınları
  • Bürger, P.(1974) Avangard Kuramı, çev. Erol Özbek, İletişim Yayınları,(2004)
  • Calinescu, M.(1987) Modernliğin Beş Yüzü, çev. Sabri Gürses, Küre Yayınları, (2010)
  • Danto, A. C.(2013), Sanat Nedir?, çev. Zeynep Baransel, Sel Yayıncılık
  • Dubuffet, J.(2010), Boğucu Kültür, çev. İsmet Birkan, Dost Kitabevi Yayınları, 2. Basım
  • Greenberg, C.(1939) “Avangard ve Kitch”, Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı içinde, ed. Mehmet Yılmaz, çev. Nazım Özüaydın, Ütopya Yayınevi,(2004),s.244-263
  • Habermas, J. (1981), “Modernlik: Tamamlanmamış Bir Proje”, Postmodernizm içinde, ed. Necmi Zeka, çev. Gülengül Naliş,Kıyı Yayınları,(1994),s.31-44
  • Habermas, J.(1962), Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, çev. Tanıl Bora-Mithat Sancar, İletişim Yayınları (2012). 10. Basım
  • Harvey, D.(2010) Postmodernliğin Durumu, çev. Sungur Savran, Metis Yayınları, 5. Basım
  • Huyssen, A.(1981)“The Search for Tradition: Avant-Garde and Postmodernism in 1970’s”, New German Critique No:22, New German Critique,s.22-40
  • Klingsöhr-Leroy,C.(2006), Gerçeküstücülük, çev. Mehmet Tahsin Yalım, Taschen, Remzi Kitabevi
  • Kubler, G, (1969), [The New Reality in Art and Science] Comment, “Comparative Studies in Society and History”, Special Issue on Cultural Innovation, Vol.11, No.4, Cambridge University Press, s.398-402
  • Murphy, R.(2004), Theorizing The Avant-Garde, Cambridge University Press, Paz, O. (1972) Çamurdan Doğanlar, çev. Kemal Atakay, Can Yayınları,(1996)
  • Poggioli, R. (1972), Theory of The Avantgarde, çev. Gerald Fitzgerald, The Belknap Press of Harvard University Press
  • Simon, C.H.(1825), “L’artiste, Le Savant et L’Industriel: Dialogue”, Opinions Litteraires, Philosophiques et Industrielles içinde, Galerie de Bossanfe Pere Libraire, s.331-392
  • Taylor,S.(1999), Left Wing Nietzscheans: The Politics of German Expressionism 1910-1920, Walter de Gruyer