BİR ANTİ-DARWİNİST OLARAK NİETZSCHE

Nietzsche felsefesinin Darwin’in fikirleriyle nasıl bir ilişki kurduğu fikri Nietzsche okuyucuları arasında büyük bir tartışma konusudur. Bir taraf Nietzsche’yi Darwinci ilan ederken başka bir taraf Nietzsche ve Darwin düşüncelerini karşıt taraflara yerleştirir. Bu makalede ise Nietzsche’nin belli ölçüde Darwin’in fikirlerine sahip çıktığı fakat felsefesinin ortaya koymaya çalıştığı anlayışın geneli itibariyle Darwinci değerlere sahip olmadığı iddia edilecektir. İnsanın diğer canlılarla olan ilişkisinin hesabını Nietzsche Darwin gibi doğalcı bir anlayışla verir. Darwin gibi insanın ortaya çıkışını hipotetik, tarihsel kestirimlere dayalı, bir bakış açısıyla sunar. Fakat, en genelde, kendini koruma dürtüsüne verdiği birincil önem, ilerlemeci anlayış gibi Darwin anlayışının merkezinde bunulan fikirlere üstinsan Übermensch düşüncesi, efendi ve köle kuvvetlerin ilişkisi üzerinden eleştiri getirir

Nietzsche as an Anti-Darwinist

The relation between Nietzsche’s philosophy and Darwin’s ideas is a matter of debate among Nietzsche’s readers. Some consider Nietzsche as a Darwinian, but some others put Nietzsche in an opposite position to Darwinizm. In this article, I will try to show that although Nietzsche to some extent considers Darwin’s ideas in his philosophy; his position is contrary to fundamental values in Darwin’s understanding. Nietzsche ventures to give a naturalistic account of human being in relation to other living beings by introducing conjectures within a hypothetical approach, as Darwin does. However, he criticizes Darwin’s ideas about the primariness of self-preservative drives through his ideas about overhuman Übermensch , noble and slave forces

___

  • Acampora, Ralph R., “Nietzsche’s Feral Philosophy: Thinking through an Animal Imaginary”. Christa Davis Acampora and Ralph R. Acampora (ed.), Nietzschean Bestiary: Becoming Animal Beyond Docile and Brutal içinde. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Allison, David B. Allison, The New Nietzsche: Contemporary Styles of Interpretation. Cambridge: MIT Press, 1977.
  • Darwin, Charles, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex. Cambride:Cambridge University Press, 2009.
  • Darwin, Charles, The Origin of Species, Gillian Beer (ed.). Oxford: Oxford University Press, 1996.
  • Ham, Jennifer, “Taming the Beast: Animality in Wedekind and Nietzsche”. Jennifer Ham & Matthew Senior (ed.), Animal Acts: Configuring the Human in Western History içinde. New York: Routledge, 1997.
  • Johnson, Dirk R., Nietzsche’s Anti-Darwinism. Cambridge: Cambridge University press, 2010
  • Moore, Gregory, Nietzsche, Biology, and Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  • Nietzsche, Friedrich, Anti-Christ. Aaron Ridley & Judith Norman (çev.). Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • Nietzsche, Friedrich, Beyond Good and Evil. Reginal J. Hollingdale (çev.). Indianapolis, London: Penguin, 1990.
  • Nietzsche, Friedrich, Ecce Homo. Aaron Ridley & Judith Norman (çev.). Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • Nietzsche, Friedrich, On the Genealogy of Morality. Maudemaire Clark and Alan J. Swenson (çev.). Indianapolis: Hackett, 1998.
  • Nietzsche, Friedrich, The Gay Science. Walter Kaufmann (çev.). New York: Random House, 1974
  • Nietzsche, Friedrich, The Will to Power. Walter Kaufmann and Reginal J. Hollingdale (çev.). New York: Random House, 1968.
  • Nietzsche, Friedrich, Thus Spoke Zarathustra. Reginal J. Hollingdale (çev.). London: Penguin Books, 1969.
  • Nietzsche, Friedrich, Twilight of Idols. Aaron Ridley & Judith Norman (çev.). Cambridge: Cambridge University Press, 2005.