AHLAKIN NELİĞİ SORUNUNA BİR BAKIŞ: DARWİN VE NİETZSCHE’DE AHLAKIN İŞLEVİ

Bu yazının amacı evrim teorisi bağlamında insan ahlakının kökenini, gelişimini, işlevini ve bu temelde onun meşruiyeti sorununu Darwin ve Nietzsche’nin kuramlarına ilişkin olarak ele almaktır. Çalışma bu iki yaklaşım bağlamında yapılacak karşılaştırma doğrultusunda, evrime ve ahlaka ilişkin olarak verilmiş tasarımların hangisinin gerçeğe daha uygun ve özgürlüğü sağlamada daha yetkin olduğunu teorilerin benzerlikleri ve farklılıkları göz önünde bulundurularak sorgulamaya çalışacaktır. Sonuçta, Nietzsche’nin Darwin’den ne kadar etkilendiği gösterilecek ve ahlakın kökeni her ne kadar iki düşünür için de benzer kategoride bulunsa da, onun işlevi hakkında Nietzsche’nin Darwin ile belirli bir noktaya kadar hemfikir olmasına karşın, sonuçsal mükemmeliyetçiliği nedeniyle son tahlilde ters düştüğü gösterilecektir. Metot olarak fenomenolojik ve analitik yöntemler kullanılacaktır

A Look at the Question of Morality: The Function of Morality in Darwin’s and Nietzsche’s Theories

The aim of this paper is to evaluate the origin, development, function and legitimacy of human morality in the context of evolution theory in relation to Darwin and Nietzsche's theories. The study will try to examine which designs are more competent in providing for the truth and freedom by considering the similarities and differences. As a result, it will show how Nietzsche is influenced by Darwin. Although the roots of morality and its function are in the similar category for the two thinkers to a certain point, Nietzsche contradicts Darwin in the final analysis due to his consequential perfectionism. Phenomenological and analytical manners will be used.

___

  • Bloom, P. (2015). Bebeklerin Ahlaki Yaşamı. Çev. Ezgi Kardelen, İstanbul: Verita kitap.
  • Conway, D. (2006). ‘Life and Self-Overcoming’ in A Companion to Nietzsche. Ed. By Keith Ansell Pearson. Pp. 532-548.
  • Copleston, F. (1942). Nietzsche, Friedrich: Philosopher of Culture, Burns Oates and Washbourne LTD., London.
  • Darwin, C. (2016). Türlerin Kökeni, Çev. Ömer Ünalan, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Darwin, C. (2008). İnsanın Türeyişi, Çev. Sevim Belli, İstanbul: Onur Yayınları.
  • De Waal, F. (2014). Bonobo ve Ateist, Çev. Aslı Biçen, İstanbul: Metis.
  • Hurka, T. (2007). ‘’Nietzsche: Perfectionist’’ in Nietzsche and Morality, Ed.
  • Leiter, B. & Sinhababu, N., 1st. Ed. Clarendon Press: Oxford, pp. 9-32.
  • Zalta (ed.), Available at: https://plato.stanford.edu/cgibin/encyclopedia/archinfo.cgi?entry=nietzsche-moral-political [Accessed 20 May 2017]
  • Moore, Gregory. (2006). ‘’Nietzsche and Evolutionary Theory’’ in A Companion to Nietzsche, Ed. By Keith Ansell Pearson. Pp. 515-531
  • Nietzsche, F. (1997). İyinin ve Kötünün Ötesinde, Çev. Ahmet İnam, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2014). Güç İstenci, Çev. Nilüfer Epçeli, İstanbul: Say Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2015). Ahlakın Soykütüğü Üstüne, Çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları.
  • Pearson, A. (1998), Kusursuz Nihilist, Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Richardson, J. (2004). Nietzsche’s New Darwinism, Oxford: Oxford University Press.
  • Warren, M. (1985). “Nietzsche and Political Philosophy”, Political Theory, Vol. 13, N0. 2., May