ÇELİŞKİNİN DEVİNİMİ

Tarihsel dönüşümleri ve kopuşları felsefi açıdan anlayabilmek için kavramların devinimini incelemeliyiz; çünkü bir çağın ruhu bir kavramda cisimleşmektedir. Bu bağlamda modern dünyayı kavramamıza yardım edecek önemli kavramlardan biri ise Hegel’in çelişki kavramıdır. Çelişki, yalnızca iki şey arasındaki karşıtlıkta dışsal olarak kendisini göstermez, aynı zamanda varlığın doğasına içkindir. Hegel’e göre felsefenin asli görevi bütünlüğü karşıtlıklarıyla, çelişik görünüşleriyle kavramaktır. Çelişki, diyalektik hareketin merkezinde yer alan düşüncenin belirlenimlerinden biri olup, diyalektik devinimin öz gücüdür. Bununla birlikte çelişki bu devinimin öz gücü olmakla kalmaz, bu devinimin kendisine dönüşür. Bu tez çerçevesinde çelişki kavramı, sonlu-sonsuz ilişkisi ve felsefenin diğer temel problemler etrafında incelenecektir.

Movement of Contradiction

In order to understand philosophically the historical change and breaks, we must examine the movement of concepts; because the spirit of an age is embodied in the concept. In this context, one of the important concepts which will help our modern world is Hegel's concept of contradiction. The concept of contradiction does not only manifest itself externally in the opposition between two things, but at the same time it is intrinsic to the nature of being. According to Hegel, the essential task of philosophy is to conceive of totality by its contradictions, its contradictory appearances. Contradiction is one of the determinations at the center of the dialectic movement and self-force of the dialectic movement. The contradiction, however, doesn’t only become the self-force of this movement, but it becomes dialectic movement. Within the framework of this thesis, the concept of contradiction will be examined around the relation of finite-infinite and other fundamental problems of philosophy.

___

  • A. Graves, Alice, “Hegel’s Doctrine Of Contradiction”, The Journal of Speculative Philosophy, Cilt: 22, Sayı:1/2 (Ocak-Nisan1888), ss.118- 138
  • A.Earle, William, “The Ontological Argument in Spinoza”, Philosophy and Phenomenological Research, Cilt: 11, Sayı:4, Haziran, 1951, ss.549- 554.
  • Aristoteles, Metafizik, 2.Baskı, çev. Ahmet Arslan, Sosyal Yayınları, İstanbul,1996, s.200.
  • Ateşoğlu, Güçlü “Hegel’in Spinoza Yorumunda Kanatlarını Açan Minerva’nın Baykuşu”, Spinoza ile Karşılaşmalar, (Der. Güçlü Ateşoğlu ve Eylem Canarslan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Berman, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, 10.Baskı, çev. Ümit Altuğ, Bülent Peker, İletişim, İstanbul, 2006.
  • C. Beiser, Frederick, “Hegel ve Metafizik Problemi”, çev. Güçlü Ateşoğlu, Alman İdealizm II Hegel, (Ed. Güçlü Ateşoğlu), Doğu Batı Yayınları, 2013.
  • C. Beiser, Frederick, Hegel, Routledge, London, 2005.
  • Dickens, Charles, İki Şehrin Hikayesi, 16.Baskı, çev. Meram Avras, Can Yayınları, İstanbul, 2016.
  • Hegel, G.W. F. Hegel “Fikir Mimarları Dizisi-1”, çev. Nejat Bozkurt, Say Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Hegel, G.W. F. Lectures On History Of Philosophy “The Lectures 1825-1826, Mediveal-Modern Philosophy”, çev. R.F. Brown ve J.M. Stewart, University California Press, California, 1990.
  • Hegel, G.W. F. Lectures On Logic Berlin 1831, çev. Clark Butler, Indiana University Press, Indiana, 2008.
  • Hegel, G.W. F. The Science of Logic, çev. George Di Giovanni, Cambridge University Press, Cambridge, 2010.
  • Hegel, G.W. F. Encyclopedia Logic “Part I of the Encyclopaedia of Philosophical Sciences with the Zusatze ”, Çev. T. F. Geraets, W. A. Suchting, Hackett Publishing, Indiana, 1991.
  • Heimsoeth, Heinz Kant’ın Felsefesi, Çev. Takiyettin Mengüşoğlu, Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2007.
  • Hilav, Selahattin, Diyalektik Düşüncenin Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2014.