LEVİNAS’TA ETİK SONSUZLUK ŞİDDET VE DERRİDA

Husserl’ın fenomenolojisi ve Heidegger’in ontolojisi’nden yola çıkan Levinas etiği ilya, özne ve öteki, ötekinin yüzü, şiddet yerine sorumluluk, asimetrik ilişki şeklindeki Levinas’a özgü kavramlar temelinde biçimlenir. Derrida ise Şiddet ve Metafizik isimli makalesinde Levinas’ın felsefesinin olanaklılık koşullarını araştırmıştır. Kanaatimizce, ilksel kurulum dışında, akıllı öznenin evrensel yasalara uymasına işaret eden modern etiğe alternatif olarak ötekinin yüzünden doğan sorumlulukta temellenen Levinasçı etik anlayışı, zorunlu ilk şiddetten sonra kurulan düzende, ötekine şiddet uygulamayacak, aynılaştırmayacak ve böylece ilk şiddetin meşruiyetini sağlayacak bir telos olarak sonsuza ve aşkınlığa ulaşmada faydalı bir yol sunmaktadır.

ETHICAL INFINITY AND VIOLENCE IN LEVINAS, AND DERRIDA

Based on Husserl’s phenomenology and Heidegger’s ontology, Levinas ethics is being shaped on the ground of Levinas-specific conceptualizations, such as: Il ya, the subject and the other, the face of the other, responsibility instead of violence, asymmetrical restions. As for Derrida, in the article Violence and Metaphsics, explored the possibilities of Levinas’ philosophy. In our opinion, the Levinisian ethical understanding based on the responsibility arising from the existence of ‘other’ as an alternative to modern ethics, which points out that the ‘smart subject’ complies with the universal laws except for the original primary set-up, will not inflict violence on the other on the order established after compulsory firs violence, and thus provide a useful road to transform legitimacy of the violence to infinity and transcendence as a telos. 

___

  • Sengün Meltem Acar, “Levinas’ta Aşkınlık Düşüncesine Giriş”, Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sayı:27, güz 2016
  • Zigmunt Bauman, Postmodern Etik, (Çev. Alev Türker), İstanbul: Ayrıntı Yayınları., 1998
  • Leora Batzitzky, “Encountering the Modern Subject in Levinas”, Yale French Studies, S:104, 2004
  • Calvin O. Schrag, “Heidegger Felsefesinde Fenomenoloji Varlıkbilim ve Tarih”, Çev: Serdar Şen, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, sayı: 13, 2006
  • Aykut Çelebi, “Sunuş Bir Parıltı...Sonra Gece”, Şiddetin Eleştirisi Üzerine İçinde, Metis Defterleri, hazırlayan: Aykut Çelebi, İstanbul, Ekim, 2010
  • John, E. Drabinski, Sensibility and Singularity: The Problem of Phenomenology in Levinas, New York: State University of New York Press., 2001
  • Paul Davies, “Sincerity and the end of Theodicy: Three Remarks on Levinas and Kant”, The Cambridge Companion to Levinas, (Ed. Simon Critchley/Robert Bernasconi) United Kingdom: Cambridge University Press., 2002
  • Jacques Derrida, ¨Şiddet ve Metafizik¨, Çev. Zeynep Direk, Cogito, sayı: 47-48, YKY Yayınları, İstanbul, 2006
  • Jacques Derrida, “Konuksev(-er-/-mez-)lik (Hostipitalité)”, Çev. Ferda Keskin, Önay Sözer, Pera Peras Poros: Jack Derrida ile birlikte disiplinlerarası çalışma’nın içinde, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1999
  • Zeynep Direk, “Konukseverlik Düşüncesi”, Defter, Sonbahar 1997
  • Zeynep Direk, “Sunuş”, Sonsuza Tanıklık, Haz. Zeynep Direk/Erdem Gökyaran, İstanbul: Metis Yayınları., 2003
  • Zeynep Direk, “Filozofların Irk Düşüncesi Peşinde”, Defter, sayı:41, yıl 13, 2000
  • Özkan Gözel, Varlıktan Başka, İthaki Yayınları, İstanbul 2010
  • Kurtul Gülenç, “Edmund Husserl’de ‘Başkasının Beni’ Sorunu ve İntersubjektivite Kavramı” Kilikya Felsefe Dergisi, s: 1, 2014
  • Ahmet Cüneyt Gültekin, “Bağışlanan Konukseverlik ve Konuksever Bağışlama:Derrida Felsefesinde Etik (Olanaksız) ve Politika (Olanaklı) İlişkisi, FLSF Dergisi, Bahar, sayı:17, 2014
  • HEIDEGGER Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, Agora Kitaplığı, İstanbul 2006
  • Martin Heidegger, Metafizik Nedir?, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2009
  • Edmund Husserl, Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, Bilgesu Yayınları, Ankara 2012
  • Emmanuel Levinas, “Tanrı ve Felsefe”, Sonsuza Tanıklık, Haz. Zeynep Direk/Erdem Gökyaran, İstanbul: Metis Yayınları., 2003
  • Emmanuel Levinas, “Etik ve Sonsuz”, Sonsuza Tanıklık, hazırlayanlar Zeynep Direk, Erdem Gökyaran, İstanbul: Metis Yayınları., 2003
  • Emanuel Levinas, “Varlık Bilim Temel midir?”, Sonsuza Tanıklık: Seçme Yazılar, (Haz. Zeynep Direk/Erdem Gökyaran), İstanbul: Metis Yayınları. 2003
  • Emmanuel Levinas, Totality and Infinity, Duquesne University Press, Pittsburgh Pennsylvania 1961
  • Emmanuel Levinas, Totality And Infinity: An Essay On Exterioity, (Trans. Alphonso Lingis), Boston/London: Kluwer Academic Publishers., 1991
  • Emmanuel Levinas, Collected Philosophical Papers. İngilizceye Çeviren: A. Lingis,Dordrech: Martinus Nijhoff Publishers., 1987
  • Emmanuel Levinas, Existence and Existents, çev. Alphonso Lingis, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers., 1995
  • Emmanuel Levinas, ¨Transcendence and Height¨, Basic Philosophical Writings, Edited by; Adriaan T. Peperzak, Simon Critchley, Robert Bernasconi, Indiana University Press, 1996
  • Emmanuel Levinas, “Is Ontology Fundemental?”, çev:Micheal B.Smitth, Barbara Harshav, Entre Nous:On-Thinking-Of-The-Other, ed.Lawrence D. Kritzman, 1998
  • Önay Sözer, “Emmanuel Levinas: Aynı-olan’daki Başkası”, Çağdaş Fransız Düşüncesi, (Haz. Zeynep Direk/Refik Güremen), Ankara: Epos Yayınları., 2004