BİRİCİK VE MÜLKİYETİ’NDE BEN EGO KAVRAMI VE MODERN İNSAN TANIMININ DÖNÜŞÜMÜ

Bu çalışma, Max Stirner’in Biricik ve Mülkiyeti eserindeki temel kavram olan Ben Ego kavramını insan felsefesi bağlamında incelemeyi hedefler. Stirner felsefesi, en dar anlamda bir Ben kavramı savunusu yapsa da geniş bir çerçevede ele alındığında Antik dönemden modern döneme, Stirner’e kadar olan düşünsel tarihte etkisi görülen ana temalar, önemli düşünsel akımlar, insan felsefesinden siyaset felsefesine uzanan bir felsefi arka plan ile oldukça kapsamlı bir incelemeyi gerektirir. Bu çalışmada ise Ben kavramının Stirner düşüncesindeki özgün içerikleriyle birlikte insan anlayışında yaptığı dönüşüm temel alınacaktır. Bu nedenle de Stirner’in kendi-olma anlamındaki özgürlük anlayışı temel alınarak oluşturulan yeni insan tanımının, yani gayri-insanın, modern insan anlayışından ayrıldığı noktaları vurgulamak, ve Ben kavramının bağlamlarının gayri-insan tanımında nasıl konumlandırıldığına yönelik bir tartışma yapmak amaçlanmıştır

The Concept of I Ego in The Ego and Its Own and Transformation of Understanding in Modern human

This study aims to examine the term ego which is the main notion of Max Stirner’s work The Ego and Its Own in the context of human philosophy. Despite asserting an ego notion in a very strict sense, Stirner’s philosophy, if we work through, requires very comprehensive investigation on a philosophical background from human philosophy to political philosophy including the main themes intellectiul history significiant intellectual trends from Antique Age to Modern Age until Stirner. This study, however, focuses original contexts of the term ego in Stirner’s thought and changes which the term ego made in idea on human. For this reason, it is aimed to emphasize the points that Stirner's new definition of man, based on ownness of freedom, the un-human, separates from modern human understanding, and discuss how the contexts of the ego concept are positioned in the un-human definition

___

  • Feiten, Elmo, “Would The Real Max Stirner Please Stand Up?”, Anarchist Developments İn Cultural Studies, 2013, s.117-137
  • Feuerbach, Ludwig, Hıristiyanlığın Özü, çev. Oğuz Özügül, Say Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Hasanof, Khagani, “Az Devletten Devletsizliğe: Max Stirner’in Egoist Bireyciliği”, Düşünen Siyaset, sayı 11, Lotus Yayınları, Ankara, 2002, s. 61-82.
  • Leopold, David, “A Left-Hegelian Anarchism”, The European Legacy, Vol.8, No.6, 2003, s.777–786.
  • Marshall, Peter. Anarşizmin Tarihi İmkansızı İstemek, çev. Yavuz Alagon, İmge Kitabevi, Ankara 2003.
  • Marx, Karl & Engels, Friedrick. Alman İdeolojisi, çev. Tonguç Ok & Olcay Geridönmez, Evrensel Basım Yayın, İstanbul, 2013.
  • Newman, Saul, Bakunin’den Lacan’a: Anti-Otoriteryanizm Ve İktidarın Altüst Oluşu, çev. Kürşad Kızıltuğ, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Newman, Saul, “Politics of the Ego: Stirner’s Critique of Liberalism”, Power and Politics in Poststructuralist Thought içinde, Routledge, London and New York, 2005, s. 13-30
  • Stepelevich, Lawrence S., “Ein Menschenleben: Hegel And Stirner”, The New Hegelians Politics and Philosophy in The Hegelian School, Ed. Douglas Moggach, 2006, s. 166-175
  • Stirner, Max. Biricik Ve Mülkiyeti, çev. Semra Türkis Noyan, Kaos Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Welsh, John. F., Max Stirner’s Dialectical Egoism, Lexington Books, Usa, 2010.