Shirley Jackson'ın Hill House'un Büyüsü adlı romanında gotik mekan anne-kız ilişkileri

Bu çalışmada, Amerikalı Gotik roman ve öykü yazarı Shirley Jackson (1916-1965)'in Hill House'un Büyüsü (The Haunting of Hill House) (1959) adlı romanında anne-kız ilişkileri, feminist nesne ilişkileri kuramına dayanılarak incelenmektedir. Roman, 1950'lerde Amerika'da orta sınıftan gelen bir kadının aile yaşamı dışında bir kimlik modeli geliştirememesini ve ev sınırları içine kapanmışlığını ele alır. Yapıttaki gotik evin simgelediği Viktoryan ideolojisi ve anne olgusunun, kadın kişiliğinin gelişimini nasıl engellediği ve kadınları nasıl yok saydığı/ettiği, çalışmanın odak noktasıdır. Başkahraman Eleanor, annesinin ölümünden sonra bir kimlik geliştirme gereksinimi duyar. Geldiği evde, özgürlük arzusundan kaynaklanan vicdan azabının yansıması olarak bilinçaltı süreçleri işlemeye başlar ve kendini birtakım normal dışı olayların içinde bulur. Bu olaylar onu, bir başka benlikle değil yine eski benliğiyle karşılaştırır. Böylece ev, Eleanor'un bunları yaşamasında işlevsel bir kimlik kazanır. Jackson, gotik söylemi seçerek kadın sorunlarını anne-kız ilişkileri bağlamında örtülü biçimde işler.

Gothic place and Mother-Daughter relationship in Shirley Jackson's the Hauntinof Hill House

In this study, the mother-daughter relationship is examined in terms of feminist object relations theory in American gothic fiction writer Shirley Jackson (1916-1965)'s novel The Haunting of Hill House (1959). The novel deals with a woman of American middle-class in the 1950s who cannot develop a personality apart from family life and her confinement into house. The focus of the study is how Victorianism and the idea of mother symbolized by the gothic house hinder the improvement of woman personality and how they ruin woman. The protagonist Eleanor, after the death of her mother feels the necessity of developing an identity. In that house, as the reflection of remorse caused by the wish of freedom the processes of subconscious start working and she finds herself in some unnatural events. These events confront her not with another personality but again* the old one. Thus, the house gains a functional identity in her experiencing them. Jackson handles woman problem in the context of mother-daughter relationship implicitly by choosing the gothic discourse.

___

  • Bailey, Dale. American Nightmares": The Haunted House Formula in American Popular Fiction. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 1999.
  • Freud, Sigmund. "The Uncanny" (1919). The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Çev., James Strachey. London: Hogarth Press, cilt. 17, 1973.(219-252).
  • Friedan, Betty. The Feminine Mystique. New York: Pelican, 1982.
  • Gilbert, Sandra M. ve Gubar, Susan. The Madwoman in the Attic. New Haven: Yale University Press, 1979.
  • Hattenhauer, Darryl. Shirley Jackson's American Gothic. Albany: State University of New York Press, 2003.
  • Hogle, Jerrold E., ed. The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  • Jackson, Shirley. The Haunting of Hill House. New York: Macmillan, 1967.
  • Kristeva, Julia. Powers of Horror: An Essay on Abjection. Çev. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982.
  • Newman, Judie. "Shirley Jackson and the Reproduction of Mothering: The Haunting of Hill House", ed., Brian Docherty. American Horror Fiction. London: Macmillan, 1990. (120-34).
  • Parks, John G. "Chambers of Yearning: Shirley Jackson's Use of the Gothic" Twentieth Century Literature. Bahar 1984, cilt:30, no.l, New York: Hofstra University Press. (15-29).
  • Rich, Adrienne. Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution. New York: Bantam, 1977.
  • Rubenstein, Roberta. "House Mothers and Haunted Daughters: Shirley Jackson and Female Gothic". Tulsa Studies in Women's Literature. Tulsa: The University of Tulsa, Güz 1996, cilt: 15, no.2, (309-331).
  • Spooner, Catherine ve McEvoy, Emma ed.ler. "Gothic Locations" The Routledge Companion to Gothic. New York: Routledge, 2007.